Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Teoretisk maxfart
-
Teoretisk maxfart
Publicerad av Fredrikk på 4 augusti, 2007 vid 17:53Okey att varken vatten eller vindförhållanden är svårt att i verkligheten återge i givna konstanter, men det borde ju gå att räkna fram en teoretisk maxfart för ett kit under givna konstanter? är det något som görs..och hur nära ligger man dessa? Människan har ju lyckats åka till månen så det här borde ju vara rätt enkelt, det är ju trots allt krafter hit och dit vi håller på med..
blackadder svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Öh…Man kan möjlitvis be nån “professor” ta fram en matematisk modell men jag tror att det är allt för många variabler med i ekvationen för att den skall bli någorlunda exakt…
Men min gissning är att vid optimala vatten förhållanden, korrekt segelstorlek samt en tung o duktig seglare så borde man redan med dagens speed-utrustning klara en bit över 50knop (500m)
-
Jag skulle tro att det bästa man man åstadkomma är att titta på hur fort folk faktiskt seglar och utifrån det försöka gissa nån maxfart. Man kan t.ex. plotta fartrekordens utveckling över tiden, eller hur “segerfarten” i speedtävlingar utvecklats genom åren, och se om det finns nån trend, om kurvan verkar plana ut och så vidare. Nackdelen är ju att en sån gissning blir helt värdelöst om nån plötsligt kommer på nåt jättesmart som gör alla fem knop snabbare eller nåt sånt.
Man kan också roa sig med att studera data från gps-speedsurfing.com och kolla hur stor skillnad det är mellan 2s-noteringarna och 500m-noteringarna och försöka gissa nånting utifrån det, typ att nån kommer kunna segla lika fort över 500 meter som under 2 s, eller att 500m-tiderna och 2s-tiderna kommer utvecklas likartat och så vidare.
Allt det här är ju metoder som bara bygger på statistik och i stort sett inte alls på kunskap om hur brädor funkar eller så, men det kan vara genomförbart om man orkar.
-
@Fredrikk 402856 wrote:
Okey att varken vatten eller vindförhållanden är svårt att i verkligheten återge i givna konstanter, men det borde ju gå att räkna fram en teoretisk maxfart för ett kit under givna konstanter? är det något som görs..och hur nära ligger man dessa? Människan har ju lyckats åka till månen så det här borde ju vara rätt enkelt, det är ju trots allt krafter hit och dit vi håller på med..
Om man bortser från friktion bräda/vatten, vågor och luftmotstånd etc., kan man ta fram en (ungefärlig) formel för maximal fart. Jag får klura lite så återkommer jag.
-
@Blackadder 402889 wrote:
Om man bortser från friktion bräda/vatten, vågor och luftmotstånd etc., kan man ta fram en (ungefärlig) formel för maximal fart. Jag får klura lite så återkommer jag.
Rowan Atkinson och klura vet jag inte om det skulle vara någon bra kombination.
-
Öh…en sån där “formel” plockar man inte fram huxflux men klart det går, men då krävs det nog antagligen en hel del research innan.
Ja menar det är en hel del som skall med i ekvationen: hur effektivt seglet kan “omsätta” vinden,hur effektivt fenan kan omsätta den av seglet generade kraften samt hur mycket av denna kraft som går förlorad genom seglaren/brädan/friktion osv…Det lär bli en mer avancerad formel än man anar som kommer kräva en hel del mätningar för att få fram lämpliga konstanter. O nej jag tror inte du kan bortse från friktionen bräda/vatten, jämför gärna med luftmotståndet för en bil vid toppfart(i princip all kraft går åt för att övervinna detta motstånd) -
jävla tjat om formler och teorier, ut på vattnet och bevisa hur fort de kan gå i praktiken istället.. einstein är död så sluta krångla..
-
@kinetic 402915 wrote:
Öh…en sån där “formel” plockar man inte fram huxflux men klart det går, men då krävs det nog antagligen en hel del research innan.
Ja menar det är en hel del som skall med i ekvationen: hur effektivt seglet kan “omsätta” vinden,hur effektivt fenan kan omsätta den av seglet generade kraften samt hur mycket av denna kraft som går förlorad genom seglaren/brädan/friktion osv…Det lär bli en mer avancerad formel än man anar som kommer kräva en hel del mätningar för att få fram lämpliga konstanter. O nej jag tror inte du kan bortse från friktionen bräda/vatten, jämför gärna med luftmotståndet för en bil vid toppfart(i princip all kraft går åt för att övervinna detta motstånd)Jag skulle vilja påstå att det du föreslår till stor del sorterar under kaosteori.
-
Varför krångla till det? Gå in på något isjaktsfourm, där har de säkert simulatorer för hur fort det kan gå (på is alltså) men med vindsurfingsegel. Det borde ge en rimligt teoretisk maxfart för vindsurfare. Snabbare än så borde det inte kunna gå på vatten :tongue:
-
@kinetic 402915 wrote:
Öh…en sån där “formel” plockar man inte fram huxflux men klart det går, men då krävs det nog antagligen en hel del research innan.
Ja menar det är en hel del som skall med i ekvationen: hur effektivt seglet kan “omsätta” vinden,hur effektivt fenan kan omsätta den av seglet generade kraften samt hur mycket av denna kraft som går förlorad genom seglaren/brädan/friktion osv…Det lär bli en mer avancerad formel än man anar som kommer kräva en hel del mätningar för att få fram lämpliga konstanter. O nej jag tror inte du kan bortse från friktionen bräda/vatten, jämför gärna med luftmotståndet för en bil vid toppfart(i princip all kraft går åt för att övervinna detta motstånd)Nej, jag kan hålla med om luftmotståndet. När det gäller de andra sakerna (effektivitet) kan dessa (teoretiska maxima) räknas ut. Men luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten i kubik, så det växer fort.
-
Ok, eftersom jag inte är vindsurfare (kitesurfare) så behöver jag lite indata. Vilken storlek på segel kör man i vilken vind?
-
Har för mig att killen som slog speedrekordet (500m) körde runt 5 kvadrat i vindar kring 20-25m/s. Han vägde ca 115kg…
Annars kan man nog säga att runt 15m/s så kör man mellan 6-6.5. -
Svårt att säga generellt så där vilken storlek som går bäst… men om det är riktigt fint (platt) vatten så kan man ta mindre segel… och om det är chopp som bromsar tar man lite större så man får mer pulver…. typ..
En grejj till som en av dom bästa sa
-När allting är perfekt och det inte längre går att göra något åt materialet så att det går fortare… då tar man fram mer bly.. -
tror inte, isåfall blir det nästintill omöjligt att göra en korrekt formel. Det är alldeles för många faktorer som spelar in.. allt från trim, segelstorlek, bräda till vindstyrka, vågförrhållanden, vikt, skicklighet.. dock så skulle man kunna göra en ungefärlig men vad ska den vara till för? helt onödigt, ut på vattnet och sluta tjöta.
Logga in för att svara.