Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Teoretisk maxfart
-
Ok, då stämmer nog min formel på ett ungefär. Jag har som sagt bortsett från allt utom luftmotstånd.
-
som sagt, en teoretisk maxfart på 46 knop håller inte någonstans. Det är så mycket mer som spelar roll. Men som du säger så är det åtminstonde en fingervisning men inte mer än så..
-
@simpa89 402948 wrote:
som sagt, en teoretisk maxfart på 46 knop håller inte någonstans. Det är så mycket mer som spelar roll. Men som du säger så är det åtminstonde en fingervisning men inte mer än så..
Precis. Men som namnet på den här tråden antyder, så pratar vi om TEORETISK maxfart. Det som möjligen skulle kunna få upp maxfarten är andra värden på parametern c_{w}. Dessa värden kan tas fram i vindtunnel, och det finns det säkert nån som gjort. Det finns en teoretisk gräns för hur mycket energi man kan utvinna ur vindkraft, och min formel bygger på denna. Alla andra faktorer kommer att dra ner hastigheten (friktion, skicklighet, styrka mm).
-
Ett bättre exempel hade kanske varit killen som slog speedrekordet. Enligt ovan använde han 5 kvadrats segel i vindar på 20-25m/s. Teoretiskt (enligt min formel) kunde han blåst iväg i 60-70 knop, om ingen friktion fanns osv.
Logga in för att svara.