Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Teoretisk maxfart

• blackadder

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 09:42

Ok, då stämmer nog min formel på ett ungefär. Jag har som sagt bortsett från allt utom luftmotstånd.

• simpa

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 09:48

som sagt, en teoretisk maxfart på 46 knop håller inte någonstans. Det är så mycket mer som spelar roll. Men som du säger så är det åtminstonde en fingervisning men inte mer än så..

• blackadder

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 09:56

@simpa89 402948 wrote:

som sagt, en teoretisk maxfart på 46 knop håller inte någonstans. Det är så mycket mer som spelar roll. Men som du säger så är det åtminstonde en fingervisning men inte mer än så..

Precis. Men som namnet på den här tråden antyder, så pratar vi om TEORETISK maxfart. Det som möjligen skulle kunna få upp maxfarten är andra värden på parametern c_{w}. Dessa värden kan tas fram i vindtunnel, och det finns det säkert nån som gjort. Det finns en teoretisk gräns för hur mycket energi man kan utvinna ur vindkraft, och min formel bygger på denna. Alla andra faktorer kommer att dra ner hastigheten (friktion, skicklighet, styrka mm).

• blackadder

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 10:43

Ett bättre exempel hade kanske varit killen som slog speedrekordet. Enligt ovan använde han 5 kvadrats segel i vindar på 20-25m/s. Teoretiskt (enligt min formel) kunde han blåst iväg i 60-70 knop, om ingen friktion fanns osv.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Teoretisk maxfart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.