Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teoretisk Vinsurfing

• Teoretisk Vinsurfing

Publicerad av dr-masse på 8 april, 2002 vid 11:42

kom på att alla här kanske inte får den förnämliga tidningen “Vindsurfing” (japp, jag är partisk!) där en av mig vanligtvis på konfen postad krönika återfinns… hur det nu gick till…

Nu vet ju inte jag om det är enormt självgott att posta sina egna krönikor här, men tänkte att någon kanske drar lite på smilbanden i alla fall. Har fått lite kritik för brist på inlägg, så man får väl dra fram nå’t ur arkiven lat som man, dvs jag, är… 😉

(Från nr 1 av tidningen Vindsurfing)

Teoretisk Vindsufing

Den yttersta ynnesten har landat på mitt, just mitt, tangentbord. Att i detta vårt allra första nummer av Vindsurfing få skriva en krönika om det ämne jag råkar behärska allra bäst – Teoretisk vindsurfing. Detta enda akademiska område som jag med största sannolikhet skulle examineras i oavsett svårighetsgrad.

Till stor del handlar dessa rader om grundbulten för alla teoretiska vindsurfares omfattande kunskaper, nämligen vindsurfingtidningar. Bredvid mig här på mitt skrivbord står valda delar av min främsta skatt (vid sidan av din dotter, kan vara smart att lägga till… reds. anm.). Eller mitt förnämsta skräp, som min fru skulle uttrycka det. Min samlade vindsurftidningssamling. Ryggar har knäcks, svordomar flugit genom luften och vänners lojalitet har satts på prov när dessa alster hängt med i flyttar genom åren. Men de står här bredvid mig. ”Va fasiken har du i de här blytunga lådorna?”. ”Åhh, de är fulla med jätteviktiga dokument, bär försiktigt!”.

En synnerligen noggrann och vetenskaplig genomgång, jag har i alla fall lätt förstrött bläddrat igenom några nummer, ger vid handen att den teoretiska vindsurfingens kunskapsbank hade sin absoluta höjdpunkt under åren 1987 – 89. Under denna period gavs kunskapstörstande talanglösa teoretiska vindsurfare som jag fullgott utrymme att fylla på vårt omåttliga behov av värdelöst vetande inom området. Grundliga analyser av alster som tyska Surfen (”Internationales Windsurfing-Magazin”) och Surf Magazin, amerikanska WindRider, engelska Boards och Windsurf samt våra egna högklassiga SurfSport och Åka Skidor Windsurfin’ gav oss de kickar vi såväl behövde.

Vårt förråd av uttryck att behärska, utrustning att analysera och manövrar att noggrant beskriva för surfpolare som aldrig bett om det kunde utökas avsevärt. Denna höjdpunkt kännetecknades av feta bildbudgetar, omfattande testresultat, rikt utbud på blaskor och sist, men inte minst, att man med rätt ordförråd enkelt kunde distansera sig från mindre vetande vindsurfteoretikerwannabees. Att man samtidigt fick tillfälle att distansera sig från de flesta medmänniskor, däribland mer normalt funtade vindsurfare, lämnar jag därhän.

En fullfjädrad vindsurfteoretiker, med en rejäl dos surftidningsläsande i bagaget, är naturligtvis multimedial. Surfrullar som Aloha Classic 1 och 2, RIP, Fast Forward, Sand Mellan Tårna (tur för dig att du tog med den, reds anm.) samt allt möjligt underligt videoinspelat material från den ena satellitkanalen mer obskyr än den andra tillhör självklarheterna. Att videoinspelningarna uppenbart är gjorda i extremt brådrask, ”Det är ju för f-n vinsurfing på RTL 2! Aaaargh, fram med mina cheapo nordkoreanska VHS-band fort, fort, fort!”, med usla klipp och inslag från italienska TV-shower förstärker helt klart trovärdigheten. Något som ytterligare komplicerat bilden på senare år och gör vår käre teoretikers tillvaro än mer komplex är naturligtvis Internet. Sajter, konfar och mobila portaler har vuxit upp som dot.com bolag ur det sena nittiotalets riskkapitalmylla. Det är inte lätt att hänga med för en modern vindsurfingteoretiker.

Många som läser dessa rader darrar nu ordentligt i hängseltamparna. Vad krävs för att jag skall kunna få tillhöra denna till synes väldigt exklusiva skara? Eller finns rentutav möjligheten att jag, utan att veta om det, redan är kvalificerad? För att svara på dessa tunga frågor behöver vi gå igenom vad som kännetecknar en sant Teoretisk Vindsurfare.

Det första, och kanske allra tydligaste, kännetecknet är förmågan att ofelbart kunna beskriva och korrekt namnge minst 30 gånger fler vindsurfingmanövrar än vad personen i fråga nånsin varit i närheten av att klara av på vattnet. Börjas det dessutom delas ut tips på hur lokala hotshots borde kunna göra snyggare pushloops, trots att tipsgivaren själv badar i vartannat gippförsök, har du en sann vindsurfingteoretiker framför dig.

Vindsurfingteoretikern är dessutom en baddare på att komma med utrustningstips av de mest varierade slag. Vilken fena bör jag köra med 4.7 i cross-onshore i Klittmöller när det är som mest strömt? Är Starboard Formula 186 verkligen bättre än 175? Är 47 kilos nedhal korrekt när Saturnus och Jupiter står i nedan? Ni vet vem som har svaren.

Själv trillar jag dit rejält på det sista område som belyser det hela. En vindsurfingteoretiker känner till Maui bättre än de flesta som bott där i hela sitt liv. Han, jag skriver han eftersom vi ofelbart talar män här, vet vilka stränder som gäller vid olika våg- och vindförhållanden, hur man hittar dit och vilken vattentemperatur som råder vid varje spot som utan problem namnges vid sitt rätta hawaiianska ursprungsnamn. Och inte nog med det. Han har varit vid varje känt, och ofta okänt, vindsurfingresemål som finns och kan ge dig värdefulla tips på vad du bör tänka på. Sprecks, Lancelin, Ponta Preta, The Hatchery, Silver Sands, Langebaan, Grönhögen, Lejet och Torö, han har varit där. I teorin.

Det enda jag hoppas nu är att tidningen Vindsurfing skänker svenska vindsurfingteoretiker den kunskapskälla de så länge saknat. Hoppas ni andra får lite skön läsning, ni också!

Surfa På!

dr Masse är okrönt mästare i Teoretisk Vindsurfing med valfritt antal Aloha Classic titlar, erkänd speedkung samt Dunkerbeckförnedrare och sponsras av samtliga världens 200 största företag. I verkligheten tycker han att en snygg strandstart är en väldigt underskattad manöver.

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2002 vid 11:49

Jag tycker att ditt bidrag till tidningen var en klar ljuspunkt.
    Fortsätt så

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2002 vid 12:16

jo, klart bästa artikeln i hela tidningen.. smile.gif

• swe876

Medlem
    8 april, 2002 vid 13:04

Störtskönt! Det värsta är att jag känner igen mig. Under dom gyllene åren fanns det inte en rad i Surfsport och övriga
    magasin man kunde få tag på som inte memorerades!

Numera har intresset för teoretisk windsurfing minskat dramatiskt, kanske förlästa jag mig under några år… 🙂

/Jona – SWE876

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2002 vid 13:34

Hej DrMasse
    Hänvisar till tidigare inlägg 2002/03/30/19.15. Man bara hoppas att du använder dig av den här kanon-kompettensen även i vardagslivet (tex i jobbet), allt annat vore ju förfärligt. Jag har sagt det förr och säger det igen. Gå in på en bibbla och kolla alla dessa tjogtals med böcker typ “Vi seglar i Medelhavet.” När DrMasse, när, får vi läsa motsvarande om windsurfing med färgbilder och allt, Känn trycket. Vågen
    Med vänliga hälsningar / Bosse

• ola_p

Medlem
    8 april, 2002 vid 15:06

det var nog det bästa i tidningen!
    Och jag trillar dit ordentligt. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2002 vid 15:10

Du är en klippa matte!

• pajas

Medlem
    8 april, 2002 vid 15:23

oj vad man känner igen sig … hittade just fast forward efter lite letande ….
    dom gammla surfsport tidningarna ligger här brevid ..
    tummade och lite trasiga …man fick aldrig råd o köpa den där klepper brädan som va så häftig … komplett med fotbolls fena … sen skulle man gärna velat ha ett cutaway segel oxå till den … blev en surfpartner ray istället med fladdrig bom osv … fast man kade kul iaf ..

• teabag

Medlem
    16 april, 2002 vid 21:41

Till och med jag som ju gnuggat tidningen några varv kunde garva igen.
    Mycket bra jobbat Masse.
    Man bara måste hålla med Bosse om att en sån här ådra till skrivlust inte skall förbrukas på just något annat än att just vindsurfing texter – eller ???
    Ny krönika i nästa nummer kanske ?

Jag hade hoppats på inlägg på det där med fenstorleken men jag såg att stackarn inte hade fått några svar alls.!!!
    Du hade väl inte tid förstår jag.

Å en del har tid att klaga på dom som inte har tid, för att inte tala om alla som klagar på dom som klagar på att dom inte har tid att göra sidor som dom själva gillar.

Håhåjaja..

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2002 vid 09:42

Ja doktorn wink.gif, jag berömde dig ju redan när jag plockat upp tidningen på mässan i mars, men jag berömmer dig gärna igen, det var verkligen på pricken, känner igen mig exakt som jag var 83-93 ungefär. Tack och lov har man ju lugnat sig lite sen dess wink.gif.

Men strandstart är en underskattad manöver…

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2002 vid 07:03

Ah, känns skönt att konstatera att i alla fall nio pers läst min krönika! 😉

Nu framstår ju det här som om jag enbart fiskade beröm, vilket ju var rätt osnyggt. Men trevligt! Publicerade mest krönikan här ifall någon som inte fått “Vindsurfing” kanske kunde fått sig ett leende. Det hela slutade visst med att folk som redan har blaskan läste krönikan en gång till här, hå, hå, ja, ja.

Att min skrivådra skulle föräras något annat än vindsurfing vete fasen, men det är kul att skriva om favvosporten.

Har postat ny krönika till nästa nummer av Vindsurfing, men vet ej om den kommer med, det avgör redaktionen. Är inte riktigt nöjd med den själv, får se om jag kan slipa till den.

Fenstorlek, hur kunde jag missa den? Skall se om det finns lite tid…

Surfa På!

(ni som kände igen er – välkomna till föreningen Teoretiska Vindsurfare!)

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2002 vid 08:38

Vi som inte har sett tidningen Vindsurfing – Hur får man tag i den?
    /Teoretiker

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2002 vid 08:45

pröva på nån surf-handel..

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2002 vid 10:02

Snart sitter vi alla i bastun och snackar gamla minnen..
    Men det är faktiskt kul att blicka tillbaka på allt som hänt, tex gubben som kommer ner och snackar med mej medan jag riggar,
    “är det här en så´n där sinker va?” -jag svarar , – vi pratar vidare och när jag bär ut grejorna, sätter ned brädan på vattnet för att beachstarta säger gubben “-men den flyter ju?…” -jag blev mållös.
    Eller fiskaren som skäller ut mej när jag kommer iland efter en
    underbar dag i masthögt med kulingvindar och stormbyar.. -han visste minsann att man inte skulle gå ut i sån´t väder..
    Det kändes som att jag stod och snackade med en instruktionsbok från 30-talet.
    -40 brädor senare har man tillräcklig distans till allt man varit med om, för att även kunna få sig ett gott skratt åt betydligt allvarligare insidenter än en liten utskällning. Med risk för att bli anklagad såsom varande filibuster lämnar jag de massiva minnena till bastun, -men visst var det lite halvkul när man, under 80-talet, sa att man vindsurfade och fick svaret “det har jag också gjort, man jag fick aldrig upp riggen” -man blir lite ställd och får snabbt byta paradigm för att kunna uppräthålla en någotsånär relevant dialog.
    Dr. M fortsätt underhålla här på forumet! -jag läste med stor behållning!
    M glada h. -Uffe

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2002 vid 10:15

test

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teoretisk Vinsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.