Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Teorier kring Tyskarna?
-
Teorier kring Tyskarna?
Publicerad av anonym-anvandare på 24 maj, 2002 vid 11:41Jag var nere i Varberg föra helgen för att surfa lite, tyvärr så var det ingen vind. Så jag och några kompisar satt och pratade om varför det är så jäkla mycket tyskar som windsurfar. Vi hade lite olika egna teorier om varför men vi kom aldrig fram till någon som håller.
Nu vänder jag mig till någon på Steffo som har någon skön teori kring varför att det är så många tyskar som surfar.
Teorin om tysklands folkmängd har vi redan varit inne på så den behöver ni inte täcka.anonym-anvandare svarade 22 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Jag har två teorier.
Teori Ett:
Den första vindsurfing bräda som kom till europa var en tysk eller om det var österikare som tog in.Teori två:
Det finns flera Vindsurfing företag som igrunde är tyska/holländska/österikiska. tex Mistral, Gastra, Gun, med flera. -
Neonfärger! Det räcker som anledning. Att lista ut om surfsegel har så klara färger för att tyskar bestämmer att de ska det eller om tyskar dras till självlysande segel som myggor till en lampa är ju naturligtvis lika svårt som att åldersbestämma hönan och ägget. Tyskar har en enorm fäbless för färger som bländar som en spegel i direkt solljus, gärna i hiskeliga kombinationer. Om det är anledningen till att det vimlar av tyskar på surfstränder vet jag inte, men jag är ganska säker på att det är anledningen till att man kunde se mylarsegel på bild i tyska Surf för bara ett par år sedan. Monofilm – tråkig färg, mylar – neoooon!!!!
-
låt oss gå till botten med detta:
Det dräller av tyskar överallt på denna planet.
Oavsett om jag varit i Kina, sovjet(gamla ”goda tiden”), mongoliet, australiens öken som backpacker eller olika ställen i Provence för sportklättring, eller klippklättring i Lofoten vid polcirkeln, så har det alltid varit tyskar där.
Det samma har gällt om man är på Römö i danmark och surfar, västkusten eller dyl, jag har dock undvikit att kollidera med en tysk i Öresjö(men det är nog en tidsfråga).
tyskarna ser det som sin plikt att utforska planeten, sporter och bryta barriärer, det är ibland tyskar som upptäcker nya klätterställen i frankrike -trots att det finns fler klättrare i frankrike än någon annanstans.
Och nu blir jag kontroversiell -de är ok i små mängder (läs färre än 5), sedan uppnås en kritisk massa som genast drar igång gammal ”nybyggar anda”, -man börjar markera revir.I frankrike gör man som svensk klättrare klokt i att försöka snacka med fransmännen (även om man inte kan franska), innan man ens tittar åt tyskarna, för att undvika att bli betraktad som tysk -Vi svenskar har bra rykte i hela världen och det skall vi vårda.
tyskarna är ena jäklar på att resa, de gnäller inte så mycket om väder(om de är vanliga turister), de gör sig hemmastadda var de än är och de är aktiva och har stålar till att resa med. Kanske det har med de gamla obligatoriska ”scoutlägerna” som ordnades på 30-talet inför den stora expansionskampanjen.
Och om jag vore tysk, -ja då skulle jag resa så in i h-e ofta, skämmas över mitt folks gruppbeteenden (men ej individerna de är ok) och göra allt för att dölja min tillhörighet om jag vore på resa i sydfrankrike.
Nu kan ju någon påstå att det bara är för att min danska släkt har berättat minnen sen ww2, men det är det ej.
Det är med 15 års surt förvärvade empiriska erfarenheter som grund och mot all vetenskap som jag hävdar detta.Varför tyskarna är trevligare när de är hemma begriper jag dock ej..
-
Kanske beror det på att dom hade en Windsurfing TV serie som hette typ gegen den wind medan vi psykade ut och glodde på Vilse i Pankakan. Spana in på Kanarieöarna vilka är det som har fullt drag vid de kombinerade Hobie-Cat och windsurfing uthyrarna, jo glada tyskar i ålder 35-75 år. När vi börjar komma uppåt 50 är det mer en fråga om vilket träslag man ska ha på kistan. September 1813 var rätt länge sen och det påverkar oss mer än vi nånsin vill erkänna.
-
Ja….
Jag tror att det kan ha nåt me ww2 o göra. Eftersom de förlorade kriget om världen, kan d va möjligt att de kanske fortfarande försöker. Genom att resa och kolla läget på framtida invarderings objekt. Men varför vindsurfar dom så mycket? En invecklad teori, kan vara att havet forfarande e fritt och att dom kanske vill inspektera framtida invasions-objekt. Skulle inte bli förvånad ifall d fanns nåt som heter nåt istil med ”Vindsürf-jugend”. Typ.
Ha d gott(förlåt alla tyskar men jag kunde inte hålla mej
)
Calle_B
-
Två starka skäl:
1. tyskar är i själen intresserade av teknik och dras därför till prylsporter. Särskilt prylsporter med många snygga neonfärger som kanske kan attrahera det andra könet… neon eller hockeyfrillan!
2. Tyskland har inget hav (för liten kust för att räknas) och knappt några insjöar. De har därför en stark längtan till havet helt enkelt.
Summan av dessa två drifter blir ju att windsurfing är den ideala tysksporten. På semestern vill man ju göra något helt annat än till vardags och vad kan vara mer attraktivt än att vara vid havet, bli solbränd och snygg, ha fräcka neonshorts, ha ett berg med cool teknik att pilla med och ragga brudar. -
Det mest otäcka med dessa, ofta medelålders överviktiga män, tyskar (gäller dock inte den vindsurfande delen) är att de envisas med att ha alldeles för små badkläder. Eller rackarns fula skidkläder om vi talar Alperna.
-
Det finns många konstiga folk ett annat fint folk sålde 100000 tals ton jänrmalm och kullager till två sidor i ett världskrig och förlängde på så sätt kriget med 1-2 år samt fixade ett gigantiskt välstånd på kuppen som efterföljande generationer schabblade bort. Kan bara inte komma på vilket folk det var …………..
-
A det är klart. Många har svårt att minnas vilka de var som sysslade med sånt.
Det kan vara så att många ser ut som tyskar men inte är det. T.e.x igår träffade jag en polack (många windsurfare där med) som på tyska frågade sig fram efter ett ställe att dricka öl på i Saltis. Han såg tysk ut och tills han skulle säga en längre mening på tyska var jag övertygad att han var tysk. Senare på kvällen kollade vi på någon slags kickboxning på eurosport. Vad händer? Jo, en klockren tysk kommer in på arenan. Stor som ett hus och som det senare visar sig, från FRANKRIKE.
Allt är inte vad det ser ut att vara… -
Nä du har helt rätt. Under ett antal år var det populäraste motivet på T-shirts i Tyskland windsurfing. Och när jag som ensam windsurfare på ett antal olika stränder kommit i land vilka är det som kommer fram och pratar trevligt. Jo äldre tyska damer (vilket kanske säger en del om mig oxå). Windsurfing håller ju på att bli en nationalsport i Polen oxå men funder apå hur många % av 1milj 08:or som är ute på Erstan eller närliggande vatten så inser man att windsurifing inte är sådär jättestort hos oss.
-
Forst och framst tror aven jag pa fargteorin, tyskar ar sjukt attraherade till allt med bjarta farger. Annars sa ar det nog mest det faktum att Tyskland ar sa sjukt urbaniserat som gor det. Tysken vill kanna sig fri (frei…), eftersom merparten av dem bor mer eller mindre i knat pa sin granne. Jag vet, Tyskland har Europas nast storsta skogsreserver, det ar dock inte dar folk bor. Tyskar i Tyskland har ju som hobby att hanga cykeln pa bilen och kora miltals for att kunna ta sig en liten tur pa landsbygden… Windsurfarna koper husbuss for en miljon och attackerar i grupp. Allt for att fa vara fria, tillsammans med andra tyskar, pa en lamplig europeisk strand. Att de inte kan windsurfa hor ju inte hit.
-
TYSK RÄNNAN !!!
Tyskrännan i erstan blir av i sommarklockrent killen me boll….
Logga in för att svara.