Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Termik i Skåne

• Termik i Skåne

Publicerad av christian12345 på 9 juni, 2007 vid 18:46

När kan man räkna med fete-termik i Skåne – och i vilka vindriktningar?

Har åkt upp och ned utmed västkusten i dag i hopp om lite pålandsvind eller sönnanvind, men det blev ju inte till så mycket… Kvällsbrisen var klart medioker. Är vattnet redan för varmt redan, eller gäller det bara att hitta rätt ställen? Är det lättare att hitta termiken när det blåser västanvind?

Christian

stellan svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kasimir

Medlem
    9 juni, 2007 vid 19:05

Det finns nog bara tre ställen i Skåne där det blir bris Klagshamn, Ribban och Lundåkra. Kanske nått nere på näset med det vet jag inte. Sydkusten kan man glömma där finns det bara landbris kan blåsa 8m/s 500m upp på land och vara vindstilla vid vattnet, snacka om hånt.

• walle

Medlem
    9 juni, 2007 vid 20:49

det där med bris e faen märkligt…

Förra sommaren/försommaren hade vi kanonfin bris så nu trodde jag givetvis att det skulle bli fin fin åkning när vattnet bara var 7-8grader och det kom högsommarvärme och sol, men icke… orkade knappt över 5m/s i dag 🙁

• nic

Medlem
    9 juni, 2007 vid 21:05

@walle 389314 wrote:

det där med bris e faen märkligt…

Förra sommaren/försommaren hade vi kanonfin bris så nu trodde jag givetvis att det skulle bli fin fin åkning när vattnet bara var 7-8grader och det kom högsommarvärme och sol, men icke… orkade knappt över 5m/s i dag 🙁

hoegtryck e inte sa brisvaenligt. Temperaturen pa hoejd ar foer varm foer att trigga brisen antar jag. Efter en front ar det ofta baettre.

nic

• kasimir

Medlem
    9 juni, 2007 vid 21:19

Fan har du norskt tangentbord Nic, passar sig ikke.

• jonaish

Medlem
    10 juni, 2007 vid 00:43

kääätften alle, jag occk norrebagge ska ha norskemannn kurs i nördske. någom jävla göng”””!!!

• christian12345

Medlem
    10 juni, 2007 vid 14:39
    kasimir;389292 wrote:
    Det finns nog bara tre ställen i Skåne där det blir bris Klagshamn, Ribban och Lundåkra. [..]

Å fan. Tack ska du ha! Då får vi hoppas på lite mer västanvind snart…

Christian

• pjoter

Medlem
    10 juni, 2007 vid 17:59

fast lundåkra å klagshamn ger bris på ostligt.. så de e egentligen inte bris. 🙂
    däremot blir det riktig bris i habo när de vill sig väl. tror dock de e för varmt för de nu.

• mat

Medlem
    10 juni, 2007 vid 18:08

@nic 389319 wrote:

hoegtryck e inte sa brisvaenligt. Temperaturen pa hoejd ar foer varm foer att trigga brisen antar jag. Efter en front ar det ofta baettre.

nic

Well nic, riktigt riktigt goo bris i Björkäng idag… min 11 och shorty…

/Mat

• nic

Medlem
    10 juni, 2007 vid 18:25

@Mat 389432 wrote:

Well nic, riktigt riktigt goo bris i Björkäng idag… min 11 och shorty…

/Mat

Äh, jag har snart betalat min kiteskatt å då hjäflar!!! 🙂

nic

(å nu har jag tröckt in internet i min egen dator med alla exotiska tangenter)

• gonzo

Medlem
    10 juni, 2007 vid 18:33

ja det brisa fint i varbergs trakten idag 🙂 så jäkla varm å gott med räckte med shorts mmmmmm

• stellan

Medlem
    10 juni, 2007 vid 18:50

Var i Klagshamn på bakfyllan. 50 meter glasskö. Ingen vind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Termik i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.