Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Test av Tablas nya snowkitebräda :-)
-
Test av Tablas nya snowkitebräda :-)
Publicerad av kiters_se på 21 februari, 2010 vid 16:47Drog på mig min våtis och vanliga våtis skor och tog min Tablas kitebräda (för vatten) samt min Flysurfer Speed III 19 m2.
Tänkte testa om det gick att köra med.
Fungerade perfekt, var i och för sig inte så enkelt i och med att det blåste mellan 1-3 m/s
Men kul var det.
Peter
kjellorix svarade 12 år sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Ha ha… kanske dags att köpa sig en snowboard?
(Eller i alla fall plocka av fenorna ;-))
/Kaj
-
Cortex;599358 wrote:Ha ha… kanske dags att köpa sig en snowboard?
(Eller i alla fall plocka av fenorna ;-))
/Kaj
Jo börjar ju fundera på att skaffa snowboard, men jag har ingen aning om vad man ska ha, har bara åkt skidor.
Någon som har något bra förslag.
-
Bara att köpa något billigt på Blocket. Krav:
Tillräckligt bred för att du ska få plats med fötterna i duck-stance
Twintippad, dvs även insertsen ska helst vara så att bräda är twintippad “på riktigt”.
Om du vill lägg på lite extra stålar så satsa på en bindning typ K2 Cinch, Flow eller APO Darkmilk. K2’an är optimal för snowkite, men de andra två funkar fint de med.
…å för en bräda du ska köra med ett par gånger per år så kan det sitta på vilken binding som helst, det blir bara lite meckigare att ta på sig / ta av sig brädanEn beggad bräda med Flow-bindning kan du få för under 1000-lappen på blocket.
Om du åker skidor (och har hemma) så kör med dem. Det är klart nice att köra snowkite med skidor också.
/Kaj
-
Cortex;599364 wrote:Bara att köpa något billigt på Blocket. Krav:
Tillräckligt bred för att du ska få plats med fötterna i duck-stance
Twintippad, dvs även insertsen ska helst vara så att bräda är twintippad “på riktigt”.
Om du vill lägg på lite extra stålar så satsa på en bindning typ K2 Cinch, Flow eller APO Darkmilk. K2’an är optimal för snowkite, men de andra två funkar fint de med.
…å för en bräda du ska köra med ett par gånger per år så kan det sitta på vilken binding som helst, det blir bara lite meckigare att ta på sig / ta av sig brädanEn beggad bräda med Flow-bindning kan du få för under 1000-lappen på blocket.
Om du åker skidor (och har hemma) så kör med dem. Det är klart nice att köra snowkite med skidor också.
/Kaj
Köpt och klart!
Tack Kaj!
-
No probs! Se bara till att valla brädan ordentligt för bra glid. Gör en brutal skillnad!
Ha så kul! 🙂
/Kaj
-
Cortex;599433 wrote:No probs! Se bara till att valla brädan ordentligt för bra glid. Gör en brutal skillnad!
Ha så kul! 🙂
/Kaj
Så det blir lika bra glid som min Tablas 🙂
P
-
Jag är sugen på att prova att åka lite på fälten.
Kan jag använda min vanliga kite? En ozone instinct 13 kvm.
Snowboard har jag redan.
Hur mycket vind behöver man ? -
Bara att köra. Beroende på underlaget så behöver du olika mycket vind. Om underlaget är hårt kan du köra så snart som du kan få kiten att flyga. Om det är djupt puder behöver du lika mycket kraft som på vatten.
/Kaj
-
Brushanen;599688 wrote:
Hur har man fått den att inte vilja höjda när man kantar den? Radien är bara 8-9 meter, det är mer likt en vanlig snowboard än de övriga snowkitebrädorna som ligger på 20 eller mer, nån har till och med gjort kanten helt rak.
Jag är lite skeptisk till 2 in one konceptet, vi ser juinga försök att göra brädor som funkar både till wake och kite.. Men jag kan ha fel.
-
Om det bara lullar en stund ner till 1 m/s går det att hålla den i luften om man har lite fart på kiten. I 2 m/s håller den sig flygande “stationärt” om man har lite känsla för att flyga den. En Speed3 19 DL väger inte speciellt mycket….
/Kaj
-
Cosmo;599812 wrote:… jag skulle vilja se en 19m2 kite flyga i 1 – 2 m/s.
Kom ner till Åsa, jag var te igår och kiten lyfter sjukt enkelt. Man behöver inte fylla kiten med särskilt mycket luft innan man kan starta den.
Peter
-
@ölandstoken 599700 wrote:
Hur har man fått den att inte vilja höjda när man kantar den? Radien är bara 8-9 meter, det är mer likt en vanlig snowboard än de övriga snowkitebrädorna som ligger på 20 eller mer, nån har till och med gjort kanten helt rak.
Intressant ser en Tablas på Kitenation, ingen info (bara 157cm), ser helt rak ut,
men borde inte assymetrisk med radie på tåkanten va bäst ?. och kanske lite längre med rocker. http://kitenation.se/visa-anonnser/40/kite-snowboard/brador/
och den brädan finns inte på google sök heller ?
Logga in för att svara.