Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › TEST: Naish Playmate 116
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
TEST: Naish Playmate 116
basse svarade 19 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 30 Svar
-
Hahaha
Igår blåste det fint här….. men va hjälper det.
Jag kommer ner till GBG idag.7p
-
Jag har en jp freestyle 05 och den är också 69.5cm. Kanonbräda!
-
Svar till:
[/ QUOTE ]
Det var just den vi snackade om. Peder har just handlat en PRO till priset av en beggad standard.. he he
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Det var just den vi snackade om. Peder har just handlat en PRO till priset av en beggad standard.. he he
[/ QUOTE ]
OBS En PRO -06, med grymt feeet tail!!!!!!!!!!
-
Var det den som var pajjad när du fick hem den? Nån större skada eller? Bra deal verkar det som…beror på skadan förstås…
-
Ååå.. fölåt.. en 06’a var det ju.
Liten skada som vi snabbt fixade med lite glas bara. Börjar ju bli riktigt bra på detta nu.
-
Hur är det egentligen att freestyla på en sån här fomulabräda?
Min nuvarande bräda har måtten 245*64.5 100L men när bredden börjar komma upp i 70 så blir jag bli skeptiskt.
Kan man ha en sån som enda freestylebräda eller är den endast att använda i lättvind? Hur skulle den funka i t.ex. 4.7 vindar? -
Tror faktiskt de flesta i europacupen använder rätt breda brädor. Det blir lättare att hålla uppe procenten på tricken och det är det som räknas.
Hur ofta kör du freestyle med 4.7 då? Då är det ju vågväder!!! Min är 67 och den har jag kört med åpungdrag i 5.0’an med bra resultat. Underförstått är ju förståss att man byter ner fenan till 22 eller nått i de vindarna.
-
Det beror på flera saker, vad väger du, var seglar du, vad har du för fenor?
Stora breda freestyles är såklart till för lättvind och något större seglare. Playmaten är 239×68 och det verkar vara ett rätt vanligt mått för “den stora brädan” hos de flesta tillverkare.
Generellt så tror jag dett dessa fungerar optimalt ned till, säg, 5.3 eller nått. Men är det platt så fungerar de även med 4.7 om man sätter på en kortare fena, typ 20cm. Hey, jag har kört skate112 (255×66) och Freesex107 (250×64) med 4.0 i lagunen i sotavento, plattare vatten än så hittar du inte.
Med att de fungerar optimalt menar jag att det skulle fungera bättre med en mindre bräda. Lilla playmaten på 232×63 tycker jag verkar extremt intressant för -75 seglare med typ 6.0 och nedåt, likaså Guerilla96:an.
/adde
-
Jag gav 8800 spänn för en sprillans JP Freestyle 109 05:a inkl frakt och boardbag från herr Keppler. Skickades på torsdagen och hade den hemma på tisdag.. inte en prick på den. Min första freestylebräda men jag tycker den är ultraskön (kör 5.3 – 6.2). Sväljer shoppet bra, stabil i lättvind och för att öva segeltricks.. tycker också att den är snabb och svänger helt okej samt känns lätt i vattnet. Hade tidigare en jp freeride 129 -03 som min tjej tog över och freestylen funkar lika bra till blastning med originalfenan. Men jag är ingen expert så jag e väl inte rätt person att bedömma de freestyle egenskaperna men jag tror det är en bräda som jag kommer utvecklas mycket med.
-
Jag skulle gärna ha en 65-70 bred freestyleplanka på typ 110 liter. Inte för att jag kan freestyla knappt alls, men grymt roliga lättvindsleksaker är det! Körde min Joker 114 med rejält tryck i 5.3, funkade alldeles utmärkt. Nu var nog den ovanligt lugn för sin size, men ändå.
Skälet till att jag inte kommer att ha en stor freestyle är att jag inte vill/kan/har råd med fler än två bra brädor. Och gapet mellan en 110-liters freestyle till en 78 liters vågis blir lite väl stort. En lättvindsfreestyle är dessutom inte sådär särskilt bra i lite vågor, något som jag använt min 100-liters freestyle till flera gånger i år. Faktiskt så har några av årets roligaste vågdagar varit med Skate 100 i en-metersvågor med 5.7 på Torö och i Danmark.
Men drömkitet vore en 110-liters freestyle, 90 liters freestylewave och en 75 liters vågis….
Verkligheten blir en 100-liter freestyle och en 78-80 liters vågleksak.
-
tack för all skön input,
men medans jag läst så har jag insett att jag vill gärna ha möjligheten till att kunna köra lite hårdvindsfreestyle ala 4.7. Kommer nästa säsong dessutom köra 5.9 som störst och väger mellan 70-75 kilo….
slutsats: min nästa planka kommer även den ligga i 100L klassen! -
Helt klart vill man inte ha större om man är en lättvindsräka. Men det är inte Jag och Adde.
Logga in för att svara.