Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Testa issurf i Norröping + Minirace
-
2fast4u: Mja…seglet har nog betydelse. Men lååångt ifrån lika stor betydelse som på vatten. Det är som du säger, vågar man så…Dessutom är det nog mycket viktigare att ha “lagom stort” (litet) segel…
-
Ja, det stämmer nog Dogge!
Teoretiskt sett så borde en 4-medars vara snabbare på blankis då friktionen är mindre jämfört med en Pirate. Jag tror ändå att det skulle vara skönt med fullcambrat race/speed-segel på Piraten när det tutar i. I regel så kör jag med ca 1 kvadrat större än 4-medsbrädorna här i Uppsala, men så är ju jag en tuff jävel! ; )
Den absolut skönaste dagen på Piraten hade jag förra vintern när det låg ca 5 cm snö och där ytan var hårdfrusen efter en dags töväder. Varken 4-medars eller DN-jakter skridskoåkare kunde köra men Piraten gick som på räls.
-
Vi loggade dryga 40 knop för 3 års sedan på blankis med 4-medars. Körde då 6.2 i ganska måttliga vindar…redan då fanns det mycket mer att ge om man vågade. Vid 38 knop började man ana wobblingstendenser, små släpp som ibland slutade med totalsläpp, det var scary!
Med rätt skydd slog vi oss sällan då man bara glider men just att släppen kom utan förvarning gjorde att man började fega ur vid den farten. Ska man köra fortare har konstruktion på brädan långt mer betydelse än seglet!!Jensa – vi åker snart, Kralle o jag…det var bara det 😉
//Douglas
-
2fast4u;594984 wrote:Vi loggade dryga 40 knop för 3 års sedan på blankis med 4-medars. Körde då 6.2 i ganska måttliga vindar…redan då fanns det mycket mer att ge om man vågade. Vid 38 knop började man ana wobblingstendenser, små släpp som ibland slutade med totalsläpp, det var scary!
Med rätt skydd slog vi oss sällan då man bara glider men just att släppen kom utan förvarning gjorde att man började fega ur vid den farten. Ska man köra fortare har konstruktion på brädan långt mer betydelse än seglet!!Jensa – vi åker snart, Kralle o jag…det var bara det 😉
//Douglas
Jaja, Maui låter inte fel så här års. Synd bara att det inte finns någon is där…
Frågan är om det hjälper för att dämpa 40-årsnojjan?
Våga inte komma hem utan att sätta bakåt, frammåt, headdip osv…
-
Jesse;594981 wrote:Ja, det stämmer nog Dogge!
Teoretiskt sett så borde en 4-medars vara snabbare på blankis då friktionen är mindre jämfört med en Pirate. Jag tror ändå att det skulle vara skönt med fullcambrat race/speed-segel på Piraten när det tutar i. I regel så kör jag med ca 1 kvadrat större än 4-medsbrädorna här i Uppsala, men så är ju jag en tuff jävel! ; )
Den absolut skönaste dagen på Piraten hade jag förra vintern när det låg ca 5 cm snö och där ytan var hårdfrusen efter en dags töväder. Varken 4-medars eller DN-jakter skridskoåkare kunde köra men Piraten gick som på räls.
Det där såg riktigt nice ut, hoppas man får vara med om liknande i vinter, med fin vind osså…
-
Jag håller på och att fram en annan fena för er som har Icecarve brädan. Denna fena kommer att göra den mer lättsvängd men utan att vara långsammare. Den andra fördelen är att den inte är lika känslig för om det är snö på isen. Med de befintliga Icecarve fenorna funkar det bäst att byta till en större fena så fort det blir llite snö på isen.
Bilder kommer inom en vecka!
-
Det låter intressant!
Tänker du göra mer “böj” på fenan så att kontaktytan blir mindre mot isen? Det borde ge bättre svängegenskaper.
Ska bli kul att se resultatet!
-
2fast4u;594978 wrote:..seglet har ingen betydelse…det är bara hur mycket då vågar hålla i som spelar roll..:cool2:
Isen perfekt nu 150 meter ut., ska nu ut idag med skriskorna har ju inte fått våra brädor ännu, men vi kan väl höras och köra. Det var ni som inspirerade oss så ni vet.
Ni har en ståeende fika inneståeende hos oss.
-
Mattias112: Nice! Vad jag upptäckt så gäller det att köra “minsta möjliga fena” med Pirate brädan. Upp till ca 5-6cm “puder” klarar den lilla fenan av, sen börjar den släppa ibland när man väl fått upp farten o den “planar” på snön. Den stora fenan behöver nog iaf 10cm snö annars blir det för brant vinkel mot isen o fenan har kontakt mot isen “på fel ställe”, iaf vad jag kan bedömma. Skulle vara intressant att testa på kompakt snö, kan kanske funka utan att fenan ens når ner till isen?
Nu är det ju en ny modell på G, får se om den lever upp till förväntningarna:grin: -
Jag har provat den större fenan även på blankis och det går helt ok. Inte lika snabb som med lilla fenan MEN den svänger bättre då man kan luta brädan betydligt mer in i svängen. Gipparna är ändå svåra att sätta när man ska trippa runt på en bräda som är smalare än en Bic Allegro från 1989 och med klumpiga snökängor dessutom! Vad tror ni om att ha två mindre (inte lika djupa) fenor, placerade som trusters på en gammal vågis, något bakom mittfenan för att förbättra svängegenskaperna?
Ska bli kul att se den nya modellen!
-
Uppdaterad rapport:
Mellan syd och sydost, 11-14 m/s.
Max byvind: 15 m/s.Jensa sätt dig i bilen och kom ner!!
-
Hur funkar syd i Getå? Vinden borde väl lyfta en del mot förkastningsbranten?
-
2fast4u;595037 wrote:Uppdaterad rapport:
Mellan syd och sydost, 11-14 m/s.
Max byvind: 15 m/s.Jensa sätt dig i bilen och kom ner!!
Jag kommer…
-
Syd är inte toppen, man behöver ta sig ut en bit då. Säg typ halvvägs till esterön eller så. Värdelöst på vatten men borde inte va nåt problem alls på is.
Logga in för att svara.