Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › testade Dr.X på Rullsand..
-
testade Dr.X på Rullsand..
Posted by voodoo on 4 september, 2000 at 11:30Igår fick jag testa nya Dr.X och är i extas trots att det inte var kanonvind, lätta stabila och väldigt bra balanserade segel ..Började med 4.4 och riggade om till 5.0 men hade mest planing på invägen, kunde varit kul att testa dom mer i hopp på utvägen.
dr-masse replied 24 years, 3 months ago 3 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
Nämen sådär får du ju inte skriva. Vill ju veta mer om seglingen – hur mycket blåste det, vad körde folk för storlekar och, kanske framförallt, är Rullsand värt ett besök? Lite mer än två meningar får du plita ner, annars blir man sådär grinig å sur för att man inte kan sväva iväg i lite sköna “nyaprylartankar” eller “seglavågoriRullsand” flum såhär på arbetstid…
Surfa På!
-
Här kommer lite till .
Vi kom dit vid 14:00 tiden och det var bara 2 seglare ute som seglade 5.0-5.5 ( det är aldrig många som seglar här).bra vågor som störst 1.5-2m och nordlig vind och för första gången mitt hopphåll (styrbord) KANON..prognosen lovade ju ökande vindar så riggade mitt sprillans nya Dr.X 4.4 som verkligen ser bra ut och är klart det snyggaste seglet på marknaden : ) ( retar alltid ngn). Blev förvånad av hur lätt och välbalanserat seglet kändes total balans i hoppen… seglet kändes knappt..
Supertidig planing om man tänker på att den andra killen som var kvar på vattnet hade 5.2 och jag 4.4.
Fegade ur en forward pga dålig vind i seglet i upphoppet och släppte skothanden och föll som en skadeskjuten kråka och slog låret i masten (klar lårkaka trodde jag men klarade mig med lite värk) fick sedan 2 bra tabletops som fick mig att glömma värken i låret. (känns idag) vinden var dock avtagande så jag fick rigga om till 5.0 givetvis ett sprillans Dr.X : ) men det räckte bara till att plana bra på invägen men kunde fånga upp en och annan bra våg..vinden avtog dock mer så vi bestämde oss för att ge upp och testa att surfa lite på brädorna utan segel.. orkade inte paddla så långt ut så man hann knappt upp på brädan innan man var på land..(beundrar de som paddlar i timmar)..Hann iallafall testa seglen lite grann och är supernöjd.. så resan på totalt 32 mil t/r var värd varenda krona (vi var 2 som delade soppan) men vinden kunde ju ha varit bättre.Seglade här första gången hösten 99 på NV och kanondrag med 5.0 . 3-3.5m branta vågor och nästan ren sideshore från babord..med branta vågor menar jag att om du tajmar vågen fel så seglar du rätt in i den..inga snälla Vbg vågor här inte.. Har inte lyckats pricka in en sån dag sedan dess på nu 3 försök med igår, så jag ser fram emot nästa gång nu i höst… Rullsand är kanon vid NO-N-NV vindar så ägna gärna detta ställe ett besök vid nästa bra prognos (kuling).. Defenitivt värt ett besök….see you there / micke -
Det där låter riktigt spännande, 32 ToR är ju inget med tanke på att vi åkte Öland ToR över dagen i höstas på en NO prognos…
Var hittar jag närmare vägbeskrivning?
/Farbror resande Makk
-
Finns på ÖWSC:s hemsida under övrigt, spotinformation:
Inskickat av: Christer O
Bästa vindriktningar: NV/N/NO
Vågförhållanden: 2-3 m
Allmän beskrivning: Dalälven rinner ut i bottenhavet strax nordost om Älvkarleby och här ligger några långgrunda sandstränder och det blir ett sandrev ett par hundra meter ut från stranden. Det krävs att det blåser minst 9-10m/s för att det ska bli hyfsat, vid nordostlig kuling kan det bli 3 m högt och riktigt kul. Det finns tre stora stenar att hålla reda på, fråga locals. De syns väl och håller man utanför dessa är det bara sandbotten.
Vägbeskrivning: Kör till Rullsands havsbad, in förbi vägbommen och sedan fram till Brämsand.
Bild: Finns ingen bild
mvh Christer O
P.S Igår var de flesta Gästrikesurfarna i Brädviken pga KM (14 st närvarande), annars hade det nog varit en 5-10 stycken till i Rullsand. Det är svårseglat dock, vågorna kommer tätt och tämligen brutalt speciellt där vågorna från havet möter utströmmen från Dalälven. Men det är onekligen en helt annan grej än att segla plattvatten! D.S. -
Lysande! Nu är jag både nöjd å nyfiken på ställe å prylar – precis som det ska va. Tack!
Log in to reply.