Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Testat Linken….
-
Testat Linken….
Publicerad av zeke på 18 september, 2006 vid 23:01Jag har haft möjligheten att testa Slingshots Link (12´an) under 2 blåsiga tillfällen. Fungerar jättebra vid överriggat, tjänar aerodynamiskt på att ha lite tryck i styrlinorna även om bomtrycket är lågt. Kiten är mycket formstyv och trillar inte ner över sin egen ”nos” som bow kites har en tendens att göra när man skotar ut mycket. Den stannar på himmlen lite utplattad och fladrande. Ser lite märkligt ut, så som en fågel som rittlar. Men efter första förskräckelsen (trodde den skulle invertera i luften) insåg jag att den beter sig så. En massa strutar och en smal LE är troligen anledningen till att den känns stabil och snabb. Jag har bara provat den med 4 linors bridle. Som konservativ (bekväm) C-kitare är (var) jag skeptisk till bowkites, men till vågridning är bow ett måste! Link påstods vara en bow med C egenskaper och jag är benägen att hålla med. Bara man depowrar kiten (så man får ner bomen till en vettig körställning) och låser bomen med denna fantastiska stopper så beter den sig som en C kite med bow kitens fördelar. Efter visst funderande gick det att hoppa riktigt högt (motsvarar Crossbow i höjd och timing). Ska bli kul att testa i normal vind./Jens
nilsson svarade 18 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
zeke wrote:Jag har haft möjligheten att testa Slingshots Link (12´an) under 2 blåsiga tillfällen. Fungerar jättebra vid överriggat, tjänar aerodynamiskt på att ha lite tryck i styrlinorna även om bomtrycket är lågt. Kiten är mycket formstyv och trillar inte ner över sin egen ”nos” som bow kites har en tendens att göra när man skotar ut mycket. Den stannar på himmlen lite utplattad och fladrande. Ser lite märkligt ut, så som en fågel som rittlar. Men efter första förskräckelsen (trodde den skulle invertera i luften) insåg jag att den beter sig så. En massa strutar och en smal LE är troligen anledningen till att den känns stabil och snabb. Jag har bara provat den med 4 linors bridle. Som konservativ (bekväm) C-kitare är (var) jag skeptisk till bowkites, men till vågridning är bow ett måste! Link påstods vara en bow med C egenskaper och jag är benägen att hålla med. Bara man depowrar kiten (så man får ner bomen till en vettig körställning) och låser bomen med denna fantastiska stopper så beter den sig som en C kite med bow kitens fördelar. Efter visst funderande gick det att hoppa riktigt högt (motsvarar Crossbow i höjd och timing). Ska bli kul att testa i normal vind./Jens
Tjenixen Jens 😉
Hoppar man lika högt som med mina Crossbow2 då är den bra men men:grin:
Kul att du äntligen hittat en kite du gillar bland bow kite djungeln.:wink:
Jag hoppas du är redo för en ny runda från ”V” nästa vecka om vi får vind.
Var bow kiten bra för vågor min vän??Ha det bra så hörs vi nästa vecka
Mvh Roger -
Hej igen
Sänd över bilderna du gillar bäst till anders@kiteaddicts.net från gislövshammar i helgen:grin:
Då lägger han ut dom på http://www.Kiteaddicts.net :laugh:
Natti
Mvh / Roger -
Intressant läsning, från en konverterad, skall bli kul att få höra om nedre vindregistret, ser med spänning fram emot det! Plus lite riggningstips.//Mvh Bengt N
P.s Skulle vara kul att vara med på en downwinder, jobbar tokmycket nu, kanske en kortare oxå när vinden är rätt? D.s -
Låter ju riktigt bra =)
Har du provat Turbo Dieseln och isf är det någon större skillnad på den och Linken?
Jag e också gärna med på en downwind från ”V”. Vi hörs! -
nic wrote:5-linor eller bow-style? Skillnader? Vad väljer du?
nic
Jag är ingen fan av linor så jag tror jag kommer att köra den på 4 (skall dock prova med 5 för att se hur den beter sig). -
Larssa wrote:Låter ju riktigt bra =)
Har du provat Turbo Dieseln och isf är det någon större skillnad på den och Linken?
Jag e också gärna med på en downwind från ”V”. Vi hörs!
Har inte kört turbodieseln så mycket men av vad jag kan märka är den lite ”snällare”. Jag tror det finns mer power att hämta i linken. -
zeke wrote:nic wrote:5-linor eller bow-style? Skillnader? Vad väljer du?
nic
Jag är ingen fan av linor så jag tror jag kommer att köra den på 4 (skall dock prova med 5 för att se hur den beter sig).Ha, inte jag heller. Därför föredrar jag 5 rena än 4 med klydd i toppen 😛
Hursomhelst hade det varit intressant att känna skillnaden eftersom det annars är exakt samma kite. En vild gissning är att det framförallt är bättre känsla/direktkontakt i 5-uppsättningen, men vad vet jag.
nic
-
nic wrote:zeke wrote:nic wrote:5-linor eller bow-style? Skillnader? Vad väljer du?
nic
Jag är ingen fan av linor så jag tror jag kommer att köra den på 4 (skall dock prova med 5 för att se hur den beter sig).Ha, inte jag heller. Därför föredrar jag 5 rena än 4 med klydd i toppen 😛
Hursomhelst hade det varit intressant att känna skillnaden eftersom det annars är exakt samma kite. En vild gissning är att det framförallt är bättre känsla/direktkontakt i 5-uppsättningen, men vad vet jag.
nic
Mer direkt kontakt med 5 linors tror jag också på, men vilken kite skulle den vara exakt densamma som i 4 linors, utförande menar du? -
Hade varit kul att testat skillnaden på dom båda.
Hur var brädan då? jämfört med din gamla?zeke wrote:Larssa wrote:Låter ju riktigt bra =)
Har du provat Turbo Dieseln och isf är det någon större skillnad på den och Linken?
Jag e också gärna med på en downwind från ”V”. Vi hörs!
Har inte kört turbodieseln så mycket men av vad jag kan märka är den lite ”snällare”. Jag tror det finns mer power att hämta i linken. -
Larssa wrote:Hade varit kul att testat skillnaden på dom båda.
Hur var brädan då? jämfört med din gamla?zeke wrote:Larssa wrote:Låter ju riktigt bra =)
Har du provat Turbo Dieseln och isf är det någon större skillnad på den och Linken?
Jag e också gärna med på en downwind från ”V”. Vi hörs!
Har inte kört turbodieseln så mycket men av vad jag kan märka är den lite ”snällare”. Jag tror det finns mer power att hämta i linken.
Kul som fan! Men det går inte att komma ifrån att känslan är större utan stroppar. Jag kommer att köra med båda (storleken är defenitivt rätt 5,11 resp 6,0). Bic brädan är lättare och goare men håller inte om man får för sig att krascha på den, Slingshoten tål att man kvaddar vågen med medföljande trolig luftfärd. -
Låter som en härlig kite Jensa! Ser fram emot att testa den vid tillfälle!
/Hilding -
zeke wrote:nic wrote:zeke wrote:nic wrote:5-linor eller bow-style? Skillnader? Vad väljer du?
nic
Jag är ingen fan av linor så jag tror jag kommer att köra den på 4 (skall dock prova med 5 för att se hur den beter sig).Ha, inte jag heller. Därför föredrar jag 5 rena än 4 med klydd i toppen 😛
Hursomhelst hade det varit intressant att känna skillnaden eftersom det annars är exakt samma kite. En vild gissning är att det framförallt är bättre känsla/direktkontakt i 5-uppsättningen, men vad vet jag.
nic
Mer direkt kontakt med 5 linors tror jag också på, men vilken kite skulle den vara exakt densamma som i 4 linors, utförande menar du?Hm… alltså det är samma kite fast olika linuppsättningar. Skillnaden man känner beror alltså enbart på linuppsättning å inget annat.
nic
-
Gött att höra.Hoppas det blåser sydväst snart så man få se dig i action i H-stad.
-
Homer wrote:Gött att höra.Hoppas det blåser sydväst snart så man få se dig i action i H-stad.
Hm.. Var i Lagan igår.. Antagligen Lundåkra i morgon!
Ha dé
Logga in för att svara.