Jag har en AB+ Wave ca 68-70 liters. De säljs inte normalt i denna storlek men de går att specialbeställa. Den har samma shape som Wave 1, 2 och 3 och måtten är 239×51 cm. Det är en riktigt skön riktig vågbräda som går mycket bra i alla vågor, ju större desto bättre.
Den planar förvånansvärt tidigt och går bra med 3,4 – 5,0kvm segel. Jag har inte vägt den men den ska väga ca 5,2-5,4 kilo och det betvivlar jag inte. Detta hjälper säkert till för tidig planing.
I vågridningen ligger den riktigt skönt i vattnet, även om den inte är lika lättseglad som vissa andra “snällare” vågbrädor. Det tog en liten tid att segla in sig på den men det är definitivt inte brädan som begränsar min segling, utan snarare jag! Med detta menar jag inte att alla inte kan segla med den, men om man vill ha ut maximalt så får man träna lite. Den fungerar bra både i sväng på tailen/bakfotstryck och med hela kanten/framfotstryck, även om man får passa så att den inte stannar vid tailsväng, vilket gäller alla små och smala brädor. I stora, snabba vågor är den helt underbar!
Jag kan definitivt rekommendera AB+!
Franska tidningen XX har provat 74 Wave eller 78 och de gav goda betyg, testvinnare tillsammans med någon anna bräda förra året.
/Magnus