Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing The chase for plattvatten i Skåne

• tobhed

Medlem
    25 mars, 2007 vid 13:26

Jag är med nästa gång det drar ihop sig, vi kan väl sätta ihop en gäng så att vi kan köra tillsammans nästa gång – vi kan väl höras via konfen?

• klint

Medlem
    25 mars, 2007 vid 13:49

Blåser just nu ok för större prylar vid Lilla Hammar. Åkte glad i hågen ner och riggade upp mitt splitter nya Gaasta GTX 8.0 på min splitter nya 490 75% mast, hade blívit perfekt. La på nedhal och pang så knäcktes masten i kopplingen mastbotten – topp. Solklart fabrikationsfel, får bli en reklamation. Förbannat surt att man missade en fin surfdag bara.

/ andy

• axxelerator

Medlem
    25 mars, 2007 vid 16:58

@Klint 372139 wrote:

Lite förbannad svängde jag på hemvägen förbi Lilla Hammars näs och speedrakan Joth funderade på lite längre upp i tråden. Du milde konung vilket plattvatten!!
    / andy

Kul!!! Detta måste vi testa vid nästa ostliga prognos.
    Jag lyckades få en snabb runda i Habo igår morse just när vinden började komma igång, men var tvungen att dra efter bara fem repor p g a andra åtaganden… Habo var rätt byigt, men ruskigt bra förhållanden på vattnet. Bland det plattaste jag provat i Habo, ibland kunde jag spegla hela mig mot vattnet även när byarna blåste på som värst 😉

• joth

Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:59

@Axxelerator 372246 wrote:

Kul!!! Detta måste vi testa vid nästa ostliga prognos.
    Jag lyckades få en snabb runda i Habo igår morse just när vinden började komma igång, men var tvungen att dra efter bara fem repor p g a andra åtaganden… Habo var rätt byigt, men ruskigt bra förhållanden på vattnet. Bland det plattaste jag provat i Habo, ibland kunde jag spegla hela mig mot vattnet även när byarna blåste på som värst 😉

Har också testat Habo i Ostlig vind. Det funkar bara det blåser tillräckligt. Man får ha en kvadrat extra segelyta.

Men Måste säga att Lilla hammar låter som ett bättre alternativ men Habo känns bra om jag inte orkar åka så långt.

• klint

Medlem
    26 mars, 2007 vid 19:49

Ett par bilder från Lilla Hammar i söndags 25/3, dock utan surf. Blåste runt 8 m/s ostlig rak frånlands, som framgår är det relativt platt… Tycker inte vattnet såg mycket annorlunda ut i lördags då det trycket på med upp mot 15 m/s. Som sagt, här går det att köra fort vid rätt förhållande. Midjedjupt ca 300m ut.

1) Riggdäcket
    2) Söder, mot höllviken
    3) Norr, mot klagshamn
    4) Väster, mot falsterbonäset

• klang

Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:40

Ser fantastiskt bra ut :P, jag hänger gärna med när det är daxs!!!

/Klang

• marden

Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:47

snart får ni sluta skriva o visa äckliga bilder från andra sidan landet 🙂
    jag mår illa
    kan ingen lägga upp några bilder på nån liten vik o riggdäck av asfalt så man känner sig hemma.

• joth

Medlem
    27 mars, 2007 vid 07:24

Jag är med jag också. Ser nice ut, klint. Den där vägen du kör på, hittar man den lätt???

Vi får synka här på konfen när det är dax för en tur dit. Just nu ser dock helgen väldigt vindstilla ut. Men man vet aldrig.

Jag kan annars tänka mig premiär då. Får min 6.5:a och handskar i morgon. :laugh:

• tobhed

Medlem
    27 mars, 2007 vid 07:41

Jag är meeeeeeeeeeed!

Mården ska se om jag hittar en bild till dig, mo-ha-ha-ha

• klint

Medlem
    27 mars, 2007 vid 08:50

Simpelt att hitta dit. Höger i stora rondellen vid infarten till Höllviken sen rakt fram ut på näset Lilla Hammar ett par km. Ganska snart dyker ett grönt litet skjul (det på första bilden 25/3) upp på vänster sida ute på en gräsyta. Där kör jag ut i ett traktorspår.

Tydligen ngn bonde som bor precis brevid som äger marken, dock ännu inga konfrontationer med denne. Är han någorlunda fredligt sinnad borde det funka med fler än en bil parkerad där ute. Annars funkar det säkert att köra ytterligare ett stycke norrut och rigga upp vid väderstationen där allmän väg slutar.

• el_duderino

Medlem
    31 mars, 2007 vid 11:16

Se upp för stenar säger jag bara,
    vi brukar hoppa i vid fiskebodarna och köra där när vinden ligger på för mycket syd för att man ska kunna hoppa i vid “väg 100 riggplatsen”..

Ju längre norrut (eller vad det blir) man kommer längs kusten dessto mer sten,
    många som kört sönder sina grejer där!

• klint

Medlem
    31 mars, 2007 vid 11:44

ok, tackar för tipset.

Har kört där en del men aldrig stött på sten, de jag sett ligger en bit under ytan på säket djup så att säga. Men vattennivån kan variera mycket här har jag förstått så det gäller nog som du säger att se upp för sten!

• klint

Medlem
    10 april, 2007 vid 17:09

Provade Lilla Hammar på V / NV i helgen och stället levererar fin-fint plattvatten trots pålandsvind 10 m/s.

Nu var emellertid vattenståndet betydligt lägre än förra gången jag körde här (se ovan) och nu framgick tydligt att det finns faror under ytan, precis som El Durido flaggar för. Håll er därför minst 50 m ut om ni ska köra på denna spot, längre ut ska det inte vara några problem vad jag sett. Vid launchen ligger även ett par rörledningar i betong men så långt in kör man ändå inte…

Såg att Lilla Hammar kommit upp på Teamswe speeds sida. Hade varit bra om någon ansvarig känner för att lägga in även denna info så folk inte river ur fenboxen det första de gör.

/andy

• Knatte

Gäst
    11 april, 2007 vid 12:48

Det är ju lbj som driver team Sweede sidan. Med tanke på vad som han går igenom just nu är jag inte säker på att jobbar med hemsidan just nu.
    (tråden Gunilla min sponsor)
    Ev. så kanske Jester har tillgång till sidan också :tongue:

• jester

Medlem
    11 april, 2007 vid 13:49

Tillgång har jag, det ligger ju trots allt på min server… Men Lasse skriver över allt då han uppdaterar hemsidan. Räcker nog tillsvidare att det ligger en blänkare här…

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing The chase for plattvatten i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.