Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › The: Silent Fin-project.
-
The: Silent Fin-project.
Publicerad av anonym-anvandare på 9 september, 2001 vid 12:22Kanon DrMasse, tack för adressen. Jag fick faktiskt två mail i retur.
Imponerande. Har du nån mailadress eller dyl så får du dom.
(Jag har ju en gång lagt ut ett osannolikt mail här på konf. från Robby N, men
denna gång är det mer personligt.)Har också fått i uppgift av Sveriges audiologi-akustik guru och belasta fenan på
ett speciellt sätt och se hur mycket frekvensen åker ned. Sen finns det några
olika vägar framåt.Funderar även lite systematiskt över hur gänget som verkligen kan det här med
fenor (dom var liksom lite före oss surfare) har fixat till sina. En tjutande fena
skulle inte vara en direkt hit för dom. Speciellt undrar jag över formen på
bakkanten. Får väl svänga in på Kolmården nästa gång man passerar.“Äntligen nåt att göra, äntligen en riktigt viktig uppgift här i livet.”
/Bosseanonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Tycker gott att du kan lägga ut ett lätt redigerat (avpersonifierat, om det behövs) ex av mäjlet här, utgår glatt från att fler än du och jag (kanske minst en till i alla fall) tycker att detta är lite roligt.
Surfa På!
-
……………………
………………
……………………
Whistling is one of two types generally
1. reg fins (as with fin with new boards or most aftermarket) : usually a
bad fin, and/or wobbly trailing edge.2. The most precise fins such as ours which use precise CNC and or molding
technology. As the trailing edge gets thinner, a fin may whistle, even as it
gets faster.3. A good start: Square of the trailing edge with a file then very lightly
take the burr off with a couple light passes with 1,000 grit under your
thumb.Regards,
Bill Kline
Gorge Sport USA
(Curtis, Orca Fins, Orca Kite and Wakeboard Fins)
……………………..*
-
Har man sett! Ett svar från någon som borde ha koll, skall genast ge min “tjutfena” en behandling a la Bill Kline och se om den tystnar…
Surfa På!
-
Jag med, fort fram med filen, för spanar man in Halo så torde det vara ett perfekt
läge för en tjut-test ute vid Björkan idag.
Måste ut!Kan dock inte släppa det här med shapen på bak-kanten, var hittar man en bra
bild på en Delfin-fena?
/Bosse -
Suveränt jobbat.Alltid lika imponerad av vad ni kan när ni skriver men nu tror jag att när ni slipat klart övergår i den klart intressanta idéen om en speedtävling på Riddarfjärden.Var det inte Dr Masse som hade idén. Eftersom ni proffs måste ha nån att rejsa mot ställer jag upp som “slagpåse”. jag tar bara 9.0 i alla vindar ooch sen är det väl bara att hålla i mot som i Söndags. Inte kom jag långt men det gick som bara den de fåsekunder jag lyckades hålla mig kvar. Riddarfjärden i Oktober – rejstävling ???
Ha´t bra
Uffe -
en delfinfena är väl mycket tjockare/mjukare så det borde bli lite svårt att jämföra..
-
Självklart måste vi ha en speedtävling på Riddarfjärden. (Riddarfärden är ju ett
av världens bästa windsurfingställen om man ser till en enda sak: After-Surfen.)Just nu är det ingen som hävdar nåt rekord där, så det är ju faktiskt bara att ta
GPS:n och dra loss (GPS max hastighet). 5knop och du har det gällande
rekordet. Ange gärna vindhastighet, vindriktning, prylar och din vikt och lägg ur
resultatet här.
(Fusk lönar sig aldrig för till sist seglar man mot andra och då märks det om man
fuskat.)Tankarna på en officell Speed tävling: The Riddarfjärden Global Speed
Championship är långt gångna. Förebilden är Stockholm Open för grymma
gatbilar.Sjö -polisen måste ju kunna ställa upp med laser och man bör nog köra i
olika viktsklasser.Skulle det komma en och annan åskådare?
Skulle det vara intressant att sponsra?
Skulle media ha nåt som helst intresse av att skriva och visa hur ett gäng galningar trashar vatten i kuling och uppåt?Bedöm själv.
Absoult grymmast är att testa helt ensam tex en lördag eller söndag runt kl 12.
Nån som vågar?/Bosse
PS Se upp för nordvindar från Kungsholmstorg och Rålambs är i det närmaste en
perfekt iläggningsplats, Gott om parkering ca 20 meter från en liten sand beach i
hörnan mot Norr Mälarstrand påminner kanske inte direkt om Vilshärad, men å andra sidan ……. jämför After-Surf-möjligheterna. -
Alla tossiga idéer är helt vettiga.Se bara medieintresset på de riktiga dårarna men inte bara det även de som ska ro över atlanten fick tio minuter igår på sportnytt.Ett bra rejs på riddarfjärden får fler minuter.
Uffe
-
Inte för att vara sån men…
Det är hastighetsbegränsat på Riddarfjärden (12 knop)… men det är väl inga problem och segla ifrån farbror blå…
Det vore super om det blir tävling!!!
-
Ja, tanken är ju att sjöpolisen ska hjälpa till med laser,n. En sån + GPS-max då
blir det seriöst.
Har kollat på en laser själv men det ligger över vad revisorn klarar av. kanske om man kan få ta på en beg.Men det är på gång.
-
Ja jag tror du har helt rätt.
Moto-x dårarna Seth, Rusty, Bubba mfl. har ju skapat en helt ny jätte trend i USA
tack vare Crusty – videorna (se: http://www.iceman.se). Köp tex helt nya: Seth The
hard Way så förstår man lätt dragningskraften, speciellt inledningsscenen och
det sjuka världsrekordet i slutet. För över detta till Windsurfing och man förstår
tanken bakom speed-tävlingen.Det finns en stor seriositet i seglingssporten generellt och det är väl bra..Men
ibland står den en upp i halsen med alla dessa surf-proffs-videor modell: Se så
bra jag är för jag seglar på .. och seglar med ……och har en tröja från, ……Det finns helt klart plats för ett “Surf-freaks across Sweden”-race också. Inget
stilande bara roligt och ett j-la drag. Kanske inte för alla men uppenbarligen för
väldigt många.
Några ligger nämligen under ett väldigt tryck just nu att dra igång en annorlunda
surf-tävling. Inte minst från åskådarhåll, även några sponsorer trycker på..
Logga in för att svara.