Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › The tru storry of Windsurfer!
-
The tru storry of Windsurfer!
Publicerad av joachim_larsson på 17 september, 2009 vid 07:22bohm svarade 15 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Grym sida, riktigt riktigt bra med härliga bilder! Gillade den skarpt!
-
Timeline var intressant/kul frukost läsning.
Speed rekord men tandem 13.9 knop !Tack för länken Joachim
-
Verkligen kul – i synnerhet filmen “Paul Hengstebeck’s footage captures the Windsurfer lifestyle”:
http://www.originalwindsurfer.com/site/main_1977_video.html/Lars
-
De arrangeras US Nationals för windsurfer i Oktober för första gången på 25 år med Ted Scheitzer i spetsen, detta är historia.
-
Inspirerande bräda, finns det något liknande att köpa idag månne..
-
Säker att det finns, men det är inte det vi pratar om vi pratar nämligen inte material vi snackar om livstil om vad som gjorde sporten till en av de mest snabbväxande sporten i historien.
Läs noga igenom vad som skrivs på siten ganska cool faktiskt…..
OBS! detta är inget hot detta är bara något man kan lära sig av om man t.ex vill ha många i sin klubb som en fortsättning så kanske man utvecklas likväl som Robby Naish som vann sitt första VM när han var 13 år på just denna osexiga brädan men, han kom ju inte så lång?????
Han håller faktiskt på ännu, cool…..
-
Joachim_Larsson;577189 wrote:Säker att det finns, men det är inte det vi pratar om vi pratar nämligen inte material vi snackar om livstil om vad som gjorde sporten till en av de mest snabbväxande sporten i historien.
Läs noga igenom vad som skrivs på siten ganska cool faktiskt…..
OBS! detta är inget hot detta är bara något man kan lära sig av om man t.ex vill ha många i sin klubb som en fortsättning så kanske man utvecklas likväl som Robby Naish som vann sitt första VM när han var 13 år på just denna osexiga brädan men, han kom ju inte så lång?????
Han håller faktiskt på ännu, cool…..
Ooh, Betyder det här att jag är cool!
Bilden från JSM (mellan 80-83 tror jag för sen var jag för gammal)har varit med förr och aldrig blir man för gammal för att vindsurfa!
Notera vilken action det är i bilden!
Det låg åska i luften och vindarna varierade mellan 0-15m/s. -
Varför gick poppularitenen för sporten ned så mkt sedan? För extrem utveckling av utrustning/ för höga priser eller?
-
Total fokusering på hårdvind. Först blev det ointressant att segla när vinden inte räckte till planing, efter ett tag var inte planing nog, det skulle planas med 70 liters bräda och frimärke till segel, annars var det ointressant. Jag läste nånstans att i mitten på 90-talet var 60 % av alla sålda segel fullcambrade racesegel och jag gissar att de såldes ihop med 50 cm breda slalombrädor som bara eliten kunde segla fullt ut.
Undras hur många här som inte frivilligt eller ofrivilligt har haft ett år med totalt hårdvindsfokus och märkt hur illa man efterhand seglar när det äntligen kommer vind och hur få dagar per år det blir. Många tappade intresset.
Att populariteten har ökat beror väl på att det har vänt, steg för steg. Först började det göras brädor som behövde allt mindre vind för att plana och ge den där kicken, och nu de senaste åren har det börjat komma rena deplacerande brädor igen. Jag antar att vändpunkten kom när de sänkte vindgränsen i courseracing och nån kom på idén att köra en kort och bred “kossa” i stället för att bara skala upp små hårdvindsbrädor, typ runt -97.
-
zucko;578658 wrote:Varför gick poppularitenen för sporten ned så mkt sedan? För extrem utveckling av utrustning/ för höga priser eller?
Här finns det en bra analys på vindsurfingens historia, och vad som gjorde att sporten “dog” i mitten på 90-talet, och vad som gjorde att den återuppstod.
http://www.lbwindsurfing.com/windsurf/the-longboard-windsurfing-revival/
-
I australien finns det fortfarande en stor tävlingsklass som påminner om det glada 80-talet.
Här är bilder från Januari 2009 (!) Windsurfer One Design Nationals, Australia.
Logga in för att svara.