Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen THERM’X väggkamin, -vad tror ni?

• THERM’X väggkamin, -vad tror ni?

Publicerad av surferic på 14 juli, 2004 vid 11:35

Kan den funka i bussen? Kostar ca. 1500 spänn.

THERM’X EMGL900

“Den minsta vägghängda gasolkaminen av dom alla. Pefekt till förtältet i husvagnen eller stugan. Kaminen är försedd med piezoelektrisk tändning, samt koldioxidvakt och tändsäkring. Mått:HxBxD 380 X 270 x 120 mm Vikt:3,2kg Effekt: 900W”

feg svarade 20 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • feg

Medlem
    14 juli, 2004 vid 13:42

Jag tror inte, jag vet… smile.gif

Det funkar men jag skulle rekomendera nåt annat.

Har en sån i surfbussen men undrar varje gång jag startar den om jag kommer att vakna nästa morgon. Risken är ju att man kvävs eller förgiftas då den saknar både skorsten och separat tilluft. Vad som sker är alltså att bilden blir varm men att syret förbrukas samtidigt som luften i bilen skitas ner med förbränningsgaser.

För att motvärka kvävning och förgiftning har vi fönstren lätt på glänt precis där huvudet är och det verkar funka. Hittills har jag alldrig vaknat med huvudvärk (effekt av dålig luft/syrebrist) eller illa lukt i bilden.

Andra negativa saker med den är att det bara finns två lägen på den. Det ena är rena kärnreaktorn i min buss medan det andra knappt värmer. Dessutom är “sprigningen” av värmen begrensad, det blir varmt där den står men kallt i andra änden av bussen. Den skulle behöva en el-fläckt för att distribuera varmluften i bilen.

Den största negativa saken med den är väl att det är gasol som är både giftigt och explosivt.

Efter att ha köpt värmaren och upplevt allt ovan rekommenderar jag dig att skaffa nåt annat. Kolla inläggen som GetWet har gjort om sin VAN. Mycket bättre alternativ, tyvärr dyraren och omständigare.

/feg

PS: När/om jag bygger en riktig surfbuss ska jag investera i en diselvärmare och göra en fast installation. Farsan har en sån i båten och det är perfekt. Kostar knappt nåt i drift men är svindyr i inköp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen THERM’X väggkamin, -vad tror ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.