Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thommen vs Starboard

• ola-h

Medlem
    10 februari, 2006 vid 15:15

Möjligen var jag för snabb att avfärde Lars K med flers försök till att beskriva brädors karakteristik. Givetvis finns många bra sidor med sådana beskrivningar. Men, liksom dr Masse så menar jag som sagt att människan (dvs seglare) spelar grymt stor roll. Jag tror i praktiken att riskerna med dylika diagram oftast är större än vinsterna. I praktiken är nog det säkraste helt enkelt att fråga kunniga seglare om råd om specifika brädor. Många av dessa seglare har i och för sig kanske sponsorkontrakt eller andra sorts märkespreferenser, men genom att fråga runt lite kan man nog få bra råd.

Jag lägger rätt mycket tid på att svara på frågor på Starboards webb och försöker alltid få feedback på huruvida de råd jag gav “fungerade” (dvs om de personer som följde råden blev nöjda) och efter rätt många år av “träning i grenen” rådgivning har jag känslan av att träffsäkerheten är rätt god. Dock beror denna givetvis också på hur bra frågeställaren lyckas beskriva sina behov (något som i och för sig kan komma fram i en genom lite motfrågor mm). En fördel när jag svarar på Starboards webb relativt här är förståss att det oftast handlar om att jämföra olika SB-brädor mot varandra. Därmed slipper frågeställeren vara osäker på huruvuda jag bara svarar en viss sak för att sälja ett visst märke. Många andra märken har liknande service som Starboard när det gäller detta. Dock, att få lika bra råd (som man vågar lita på) när det gäller val mellan olika märken är svårare.

PS: Skriver fn på föräldraledighetstid… DS

• canoya

Medlem
    14 februari, 2006 vid 15:00

dr Masses variant på diagrammet har ju fördelen att det kan visa spännvidden i en brädas egenskaper, dvs täcker fyrhörningen en stor eller liten yta! Ett slags mått på hur allround en bräda är alltså! Tyngdpunktsdiagrammet ger inte denna info.

• ola-h

Medlem
    15 februari, 2006 vid 14:36

För att komma tillbaka till trådens startpunkt som tog sin utgångspunkt i “de gamla klassiska” Acid-modellerna så är det postade testresutlatet http://2002.star-board.com/testresults/test17.asp rätt intressant. Lägg märke till att de tre brädor som får bäst resultat i detta test (Acid 70, 77 och 88) är precis de tre klassikerna från nämnda serie (66:an har liknande bottenform, men annan typ av outline och andra rails och även en annan rocker, 94:an (som i och för sig också får väldigt bra resultat) är ett helt annat koncept med v-botten, bland annat).

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thommen vs Starboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.