Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › tidig julklapp till ornitologerna????
-
När blir det polisanmälan och för vad??
Vad för fågel är viktigare än arbetstillfällen i dag med så många varsel??
Kanske dax att visa att kite inte bara är en lek utan även har ett stort marknadsvärde för området, det finns ju inte för många bra ställen som vi får åka på. -
Ja,ha nu har björkängsbon fått komma till tals igen, och för att ingen ska missa hans rabiata inlägg så tryckte dom upp insädaren två gånger i dagens objektiva HN.
-
Bocken;519214 wrote:Finns det länk till det inlägget, hittar det inte i internetupplagan?
Kitesurfarna stör både fåglar och turister
Jag läste i HN den 27 nov att både länsstyrelsen och naturskyddsföreningen vill förbjuda kitesurfning i Björkäng. I samma artikel försvarade Patrik Johansson, Surfers Paradise, kitesurfningens vara eller inte vara. Han påstod, att ingen surfat inom fågelskyddsområdet. Antingen har han dåligt minne eller också ljuger han medvetet. Jag kan genom tre enkla frågor och svar bevisa motsatsen.
• Var hyrde Surfers Paradise lokaler i Björkäng? Jo, av campingägaren i norra delen av Björkäng.
• Hur tog man sig därifrån till stranden? Genom att med utrustning och allt gå rätt igenom det känsliga Natura 2000-området och skapa stigar i fågelområdet.
• Var utbildade man nya kitesurfare? På de strandskyddade och i Natura 2000-området ingående strandrevlarna på norra delen av stranden, där de sällsynta fåglarna av tradition brukar landa.
Att dessutom påstå att förlusten av kitesurfare skulle minska turistnäringen är befängt. Tvärtom är det nog så, att surfarna skrämmer bort de vanliga turisterna, eftersom de inte vågar vistas på badstranden i Björkäng beroende på risken att bli “överkörda”. För tyvärr respekterar inte kitesurfarna tillståndet att vistas på den södra delen, utan utnyttjar även badstranden för sina aktiviteter.Björkängsbo
man kan ju lägga in kommentar på nätet
http://www.hn.se/m_opinion.php?id=1027719&avdelning_1=112&avdelning_2=275 -
sourra;519033 wrote:Jävla kvällstidningstänk!
Kvällstidningstänk bland tidningar är en verklighet man helt enkelt får finna sig i. Tidningar är business såsom alla andra.
Vi får helt enkelt försöka utnyttja det tänket själva. Det är ju en bra fajt dom vill ha, eftersom det ger läsare. Jag tror inte att de är på någons sida.
En fin grej vore om man kunde få in citat från fågelskådaren som någon här haft kontakt med som hävdade att kite inte alls skrämde fåglarna. Då är ju deras grundargument skjutet i sank!
-
Dags att dra fram allemansrätten och andra grundlagbefästa rättigheter.
Det verkar på insändaren mer vara så att placering av Surfers lokal är fel.
Det spelar väl ingen roll vem som går upp stigar i Fågelskyddsområdet om detta nu är förbjudet.Sen är det väl en fråga om inte man försöker sig på en häxjakt på kitare.
En stilla fråga: innebär förbudet att hela Björkäng blir offlimits eller är södra delen fortfarande tillgängligt?
Jag fattade det innan som en formalisering av det förbudet som redan finns i form av skyltar på stränderna.
Kan heller inte fatta att kitarna skrämmer fåglarna. De borde väl bli lika skrämda av picknikfiltar, vajande flaggor mm. -
Glöm ej att “björkängsbon” är samme man som vi i tidigare trådar kallat ugglan. Dessutom har jag fått reda på att hans arbetsuppgifter på hallands nyheter bland annat är att sköta insändarna i kategorin “ordet är fritt”. Någon som hört utrycket “Rutten barrell”!
-
Japp, sant. Och jag tror att dom håller koll på oss, man kan fan googla torsk och hamna på steffo. Vi borde diskutera såna här saker i ett stängt forum med bara inbjudna,
Men får en tidning vara partisk? Kan man anmäla dom för det och har vi några bevis? Om man slänger fram alla antikitesurfartiklar och länkar dom till ugglan så borde det vara bevis nog. -
De får nog vara hur partiska de vill men man får ju hoppas att det är fler än vi som lägger märke till hur ruttna de är.
-
Tänk om det stod såhär istället. Fågelskådarna förbjuds på kitetäta kustområden då de med sina fula kikare och äckliga byxor skrämmer bort kitesurfarna i hela landet, 90% av dom svenska kitesurfarna flyr därför söderut under vinterhalvåret.
Det där är iaf med fakta än deras jävla hittepo
-
inatt jag drömde någott som jag aldrig drömt förut. jag drömde det var orientog förbud och alla fåglarna dog ut
-
@sourra 519329 wrote:
De får nog vara hur partiska de vill men man får ju hoppas att det är fler än vi som lägger märke till hur ruttna de är.
Det finns dom som agerat i frågan om hallands nyheters objektivitet. För ett par veckor sedan bojkottade en kommunpolitiker vid namn Fåhreus HN. Han blev mediaslaktad i HN. Eftersom kommunen ansåg att det ingår i hans arbetsupgifter som kommunpolitiker att svara på pressens frågor skickade dom honom på en kurs i mediaträning.
-
Roade mig med att söka på hn’s webplats lite, luskade fram 15 artiklar de senaste tre åren där kitesurfing omnämns. Det var inte så illa, hela tre artiklar skrivs det om nåt positivt! Det borde gå att göra en mer uttömmande sökning på exvis bibilioteket antar jag. Detta var bara artiklar, inga insändare från “Björkängsbor”.
Kan inte undanhålla dessa godbitar från 2005, där förståsigpåare från Länsstyrelsen uttalar sig så här… Tog mig friheten att “feta några nyckelord.
Quote:
2005-01-14
Surfare eller fåglar vid reservaten?
HALMSTAD
Kitesurfing och liknande nöjen riskerar att förbjudas vid flera naturreservat längs Hallandskusten.
– Sannolikt påverkar de fågellivet negativt, tror länsstyrelsens biolog Lars-Åke Flodin.
Förra året krävde de organiserade fågelskådarna i södra Halland att surfbräderna med sina fallskärmar förbjuds utanför alla naturreservat. Enligt Halmstads ornitologiska förening har “de flygande drakarna” bland annat skrämt bort sällsynta fältpiplärkor från Lagans mynning.Länsstyrelsen tror också att fåglarna kan bli störda av kitesurfarna, liksom av motordrakflygare, fallskärmar med motor, vattenskotrar och liknande. Men att bara förbjuda dem rakt av går inte.
– Det krävs ett nytt reservatsbeslut för varje reservat. När de nuvarande kustreservaten bildades så fanns ju inte de här nya typerna av fritidsaktiviteter, säger Lars-Åke Flodin.
Dessutom kan reservatens gränser behöva flyttas ut en bit i havet.
– I dag går ofta gränsen vid strandkanten, konstaterar Flodin.
Eventuella förbud eller andra restriktioner kan ta flera år att införa. Varje nytt reservatsbeslut kräver nämligen en grundlig översyn, något länsstyrelsen bara börjat med i ett par fall.
Johan RydemanMycket “tror”… Uppenbarligen har ornitologerna jobbat på detta ett antal år och kan kanske snart se frukten av sitt arbete…
Vidare…
Quote:2005-05-13
Ornitologer kräver förbud mot drakflyg
Fältpiplärkorna skräms bort
Draksurfarna hotar fältpiplärkans fortbestånd i Halland, varnar ornitologerna.
I Skåne har myndigheterna börjat förbjuda draksurfing utanför känsliga fågelområden. Det är hög tid att Halland följer efter, skriver ornitologerna i ett brev till länsstyrelsen.
Fältpiplärkorna har just återvänt från Afrika till häckningsplatserna på de halländska sandstränderna. De är inte många numera. I fjol hittades bara sju revirhävdande hannar i hela Halland. Det var förr en vanlig och välkänd fågel, som sjöng över sanddynerna lite överallt, från Båstad i söder till Apelviken i norr. I takt med att friluftslivet brett ut sig har fältpiplärkan trängts undan. Den nordligaste häckningsplatsen förra sommaren var vid Långasand. Fältpiplärkans katastrofala tillbakagång är ett av de mest dramatiska exemplen på den biologiska utarmningen i Halland. För flera år sen drog myndigheterna därför i gång ett räddningsprogram. En och en halv miljon kronor har avsatts för att skydda det lilla bestånd som ännu biter sig kvar. Pengarna har framför allt använts till att röja bort vegetationen från de snabbt igenväxande sanddynerna.
– Men någon vändning för fältpiplärkan har vi inte sett, säger Anders Wirdheim, ordförande i Halmstads ornitologiska förening.
Nu har plötsligt ytterligare ett hot etablerat sig vid sandstränderna – draksurfing. Surfaren står på en bräda och låter sig bogseras i hög hastighet över vågorna, av en vidlyftig, färgsprakande drake. Framfarten vållar undantagslöst panik bland strändernas fåglar.
– Det är väldigt tydligt. Så fort de visar sig flyr fåglarna, säger Anders Wirdheim.
Redan i fjol skrev Halmstadornitologerna till länsstyrelsen och varnade för det nya hotet mot fågellivet. Länsstyrelsen svarade att den var medveten om problemet, men att det är en lång och omständlig process att införa förbud.
Men nu har länsstyrelsen i Malmö visat att den inte behöver vara så omständlig. Vid de fågelrika stränderna runt Falsterbo och Skanör har länsstyrelsen och Vellinge kommun gemensamt drämt till med ett förbud mot draksurfing under fåglarnas häckningstid.
Den formella grunden är EU:s mycket stränga och juridiskt bindande fågeldirektiv, som ålägger medlemsländerna att värna om sina fåglar. Just fältpiplärkan hör till de arter som särskilt pekas ut i direktivet.
I det nya brevet till länsstyrelsen skriver Halmstads ornitologiska förening: “Som vi ser det bryter länsstyrelsen i Halland mot EU:s fågeldirektiv om man inte omedelbart utfärdar förbud mot draksurfning utanför de områden som hyser fältpiplärka och kolonier av häckande sjöfåglar.”
Men det finns förstås fler hot. Ett som ornitologerna fått ögonen på är nakenbaden. På flera ställen råkar nakenbadarna hålla till precis på fältpiplärkornas favoritställen.
Det gäller bland annat Suseåns mynning, som i flera år varit fältpiplärkans nordligaste utpost i Halland. Nu har den försvunnit därifrån. Ornitologerna har sina misstankar om orsaken.
– Det är inte nakenbaden i sig som är problemet, men de har blivit raggningsplatser, säger Anders Wirdheim.
Lars Rosenberg
Sju st, har för mig att jag läst 20 nånstans för inte så länge sedan?
Inte mkt som hänt trots massiva ekonomiska insatser, innan Kitesurfingen var lika utbredd o populär som den är idag alltså.
“Katastrofal tillbakagång”, “undantagslöst panik” – lite färgat av journalisten egna åsikter? -
Tycker avsaknad av objektivitet går som en röd tråd genom Hallands Nyheters kiterapportering.
-
Här kommer en mailväxling jag hade med HN förra veckan. Namn är maskerade men det kanske ni ser =)
[sourra] till [Chefredaktör]
Hej,
Jag är intresserad av att komma i kontakt med [Journalisten] som stod
bakom gårdagens artikel i HN om att kitesurfare hotar Småtärnans
existens. Dock kunde jag inte finna honom då jag sökte bland er
personal på hn.se. Kan du bistå mig med kontaktuppgifter till [Journalisten]?Hälsningar
[Sourra]Hej!
[Journalisten] är vikarie och inte i tjänst de närmsta veckorna. Vad gäller det?
Mvh
[Nyhetschef]
Hallands Nyheter
Box 162
432 24 Varberg
[Telefonnummer][Sourra] till [Nyhetschef]
Hej [Nyhetschef],
Jag är intresserad av att veta vilket resonemang som leder fram till en artikel som är av detta opinionsbildande och vinklade slag samt vem som är beställare av en sådan artikel.Jag undrar även om det finns någon tanke bakom att artikeln bara publicerats i den tryckta tidningen och inte i nätupplagan.
Hälsningar
[Sourra][Nyhetschef] till [Sourra]
Hej igen!
Jag var på semester när artikeln skrevs, men jag anser att [journalisten] har skildrat har skildrat båda lägers syn på surfningen – både kitesurfarnas och länsstyrelsens.
Vad gäller nätet så publiceras långt ifrån allt i papperstidningen där.
Hälsningar
====
[Nyhetschef][Sourra] till [Nyhetschef]
Hej igen [Nyhetschef],
Det är visst och sant att han låtit en näringsidkare inom kitesporten
komma till tals. Därmed är det inte någon absolut sanning att
kitesurfare ligger bakom fågelungars grymma död och därmed Småtärnans
minskning i antal runt om i landet. Badare och strandgäster uppges
ofta vara det största hotet mot arten i fråga men det nämns inte. Det
är fortfarande inte självklart för mig varför artikeln skrevs i första
skedet och på vems anmodan.Vi i Varbergs surfklubb upplever att det finns en dold agenda mot vår
sport. Det skrivs sällan positiva artiklar och de negativa artiklar
som skrivs om oss ofta har sin grund i lokala ornitologers tyckande.
Lite fakta, mycket åsikter. Studier i Blekinge har t.ex.
visat på att strandnära fåglar inte störs av kitesurfare. Vi kan
givetvis inte säga vad ni ska skriva och inte men en mer nyanserad
rapportering i ämnet kitesurfing skulle vara trevligt.Hälsningar
[Sourra]
Logga in för att svara.