Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing tidig julklapp till ornitologerna????

• kvabbso

Medlem
    4 december, 2008 vid 08:41

sourra faan va bra skrivet en puss till dig för jag kan inte ge dig mer alohas

• neven

Medlem
    4 december, 2008 vid 08:49
    sourra;519399 wrote:
    Vi i Varbergs surfklubb upplever att det finns en dold agenda mot vår sport.

Hur dold är den egentligen??

I insändare får det stå hur mycket åsikter som helst och det kan vi ju aldrig påverka vilka insändare de tar in och inte.

I vanliga artiklar skall det ju egentligen vara fakta och en objektiv nyhetsbevakning, men så är det ju egentligen aldrig. Hur objektivt är Uppdrag Granskning t.ex?? Så det enda man kan göra är a) förse journaliseterna med fakta och b) skriva egna insändare med åsikter

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 15:21

Jag har skrivit 2 insändare men ingen har blivit antagen!

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 15:58

Fått mail nu

Under senare år har Länsstyrelsen uppmärksammats på att fågellivet utmed den halländska kusten minskat. En av orsakerna till detta är störningar under häckningstiden (mars – juli). Dessa störningar kan vara löspringande hundar och kitesurfing. Länsstyrelsens uppdrag i detta sammanhang är att verka för det av riksdagen uppsatta miljömål, dvs ge områden och arter utmed kusten ett långsiktigt skydd. I Varbergs kommun finns flacka strandängar både norr och söder om Varberg stad. Fågellivet i dessa områden är unikt sett både ur ett nationellt och internationellt perspektiv.

Länsstyrelsen arbetar för närvarande med ett ökat skydd vid Vendelsöarna och Klosterfjorden, där staten har köpt mark. Vidare planerar Länsstyrelsen även för ett utökat skydd för fågellivet Galtabäcks-Björkängsomådet. Det är ännu oklart hur detta skydd kommer att se ut, det finns därför ännu inga färdiga förslag.

Sakägare, dvs markägare och rättighetsinnehavare, kan överklaga t ex beslut om naturreservat. Även större föreningar kan ha överklagansrätt.

Med hälsningar

Monica Mathiasson och Lars-Åke Flodin

från länsstyrelsen.

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 16:02

Ställ gärna motfrågor till länsstyrelsen!!!

monica.mathiasson@n.lst.se

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 16:08

Det går även bra att fråga jana nilsson(sossen som driver på kommunens förbud på de allmänna badplatserna) var vi skall bli av om det blir förbud på sträckan stranninge-galtabäck?

jana.nilsson@komunen.varberg.se

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 16:10

Betänk dock att skickade mail automatiskt blir offentlig handling!

• neven

Medlem
    4 december, 2008 vid 16:33
    debkåusf;519530 wrote:
    Dessa störningar kan vara löspringande hundar och kitesurfing.

Eller så kan det vara nåt annat?? Kan man inte kräva att det skall fastställas genom vetenskaplig bevisning att det fasktisk är hundar o kite som stör fåglarna?

debkåusf;519530 wrote:
    Även större föreningar kan ha överklagansrätt.

Dit antar jag VSK räknas? 🙂

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 16:44

@Neven 519535 wrote:

Eller så kan det vara nåt annat?? Kan man inte kräva att det skall fastställas genom vetenskaplig bevisning att det fasktisk är hundar o kite som stör fåglarna?

Dit antar jag VSK räknas? 🙂

Jag har frågat, men det är bra om fler frågar. The more the better.

• debkausf

Medlem
    4 december, 2008 vid 16:53

Observerade att fältpiplärkan inte finns norr om långasand. Då kan vi väl knappast utgöra ett hot för den i Varberg!

• kvabbso

Medlem
    5 december, 2008 vid 07:34
    Neven;519535 wrote:

Globaluppvärmining, mer bebyggelse i kustnära områden vilket att folk rör sig mer nere vid havet.

• neven

Medlem
    5 december, 2008 vid 08:29
    kvabbso;519621 wrote:
    Globaluppvärmining, mer bebyggelse i kustnära områden vilket att folk rör sig mer nere vid havet.

Ja! Som ett fåtal exempel. Det kan ju bero på precis vad som helst! Kan vi inte föreslå att en ordentlig utredning görs av en grupp som är jämt uppbyggd mellan fågelfolk, surffolk och vanligt folk?

Jag tror det är viktigt att vi är minst lika bekymmrade om fåglarna, men att vi verkligen inte tror att kite är problemet.

• kvabbso

Medlem
    5 december, 2008 vid 09:00
    Neven;519631 wrote:
    Ja! Som ett fåtal exempel. Det kan ju bero på precis vad som helst! Kan vi inte föreslå att en ordentlig utredning görs av en grupp som är jämt uppbyggd mellan fågelfolk, surffolk och vanligt folk?

Jag tror det är viktigt att vi är minst lika bekymmrade om fåglarna, men att vi verkligen inte tror att kite är problemet.

Helt rätt jag bryr mig om alla djur, Fast jag tror att ens föra en vettig dialog med ornitologerna är
    dödsdömt, dom verkar ganska fundametala och lika vidsynta som ett lasersikte.

• ame

Medlem
    5 december, 2008 vid 09:06

Googlede denna fågel..

Så här har vi lite “fakta”, eller i alla fall data, dessutom är den från ornitologerna själva.

Jag tror de ska sluta klaga på oss kitesurfare! Dessutom skulle jag som fågel bli mer rädd av ett kameraobjektiv i nyllet, lukt av kaffe och en gammal gubbe med fjällrävenryggsäck som krypåer runt i buskarna – än av en kitesurfare på flera 100meters håll..

Resultat från wikipedia:

“Fältpiplärkan finns nu på några enstaka ställen i östra Skåne och sydvästra Halland. En delförklaring till nedgången är att öppna hedlandskap planterats med träd och sanddynsområden nära kusterna ofta exploaterats, men detta är inte hela förklaringen, eftersom beståndet minskat även i oexploaterade områden. Det rör sig också om en allmän nedgång för arten i Europa och om förändringar i klimat och vegetation.”

Och enligt denna har minskningen pågått i ungefär 25år:
    http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/anth_cam.PDF

Och enligt denna kanske man skulle förbjuda katter istället..
    http://www.avifauna.se/apps/file.asp?Path=2&ID=3495&File=VF-5-07.10-13faltpip.pdf
    Studier i Halland pekar dessutom på ett antal faktorer som
    missgynnat fältpiplärkan lokalt. Framför allt har sanddynerna
    och hedarna längs kusten vuxit igen på grund av kvävenedfall
    och felaktig skötsel, men lokalt är också trycket från friluftslivet
    mycket hårt. Ännu en faktor som missgynnat fältpiplärkan
    är att områden med fritidshus ”permanentats” till helårsboende.
    Det har i sin tur inneburit att predatorer som tamkatter och skator
    blivit talrikare.

Och enligt denna är det bara 1/3 av alla häckande fåglar som överhuvudtaget håller till i närheten av stränder
    http://www.spoven.com/faltpip2001.pdf

• kvabbso

Medlem
    5 december, 2008 vid 09:09
    debkåusf;519528 wrote:
    Jag har skrivit 2 insändare men ingen har blivit antagen!

jO DÅ idag kom den…. heee jag antar att du är strandälskare:grin:

trans.gif

“Avspärrad” kust
    trans.gif
    Varberg blir avspärrat område!
    Alla våra älskade kustområden i Varberg håller på att förvandlas till förbjudet område, så när som på kommunens allmänna badstränder, utan att någon ingriper. Ornitologerna har under åratal bedrivit hetsjakt på privatpersoner, företagare och kommun med massmediala maffiametoder. Artiklar och insändare avlöser varandra på löpande band, de innehåller antaganden och inte sällan rena lögner.
    Nu verkar det som länsstyrelsen fallit för trycket. Kontentan av detta är att nya områden skall förvandlas till svarta hål med tillträdesförbud för oss invånare. Hela kuststräckan från Stranninge (Glommen) ända upp till Utteros (Galtabäcks hamn) föreslås nu bli fågelskyddsområde. Med automatik lär ju då ett tillträdesförbud att gälla antingen hela året eller 1 april – 31 juli.
    Då är det slut med kvällsdopp och strandliv hela säsongen förutom då kanske i augusti. Enda undantaget blir ett par hundra meter vid Björkängs camping. Till saken hör även att reglerna för områdena norr om Galtabäcks hamn skall skärpas, mest troligt blir det väl även här frågan om tillträdesförbud.
    Norr om Läjet har vi Svartskär som redan är stängt område. Rödskär kan beläggas med tillträdelseförbud. Getteröns norra delar är helt stängda året runt, även här skall fågelskyddsområdet utvidgas. Delar av Balgö och några intilliggande öar är försedda med tillträdesförbud.
    Halva Varbergs kustremsa är redan skyddad genom Natura 2000 som enkelt beskrivet innebär att naturen (habitatet) är skyddat men man tillåts ändå att vara där men ornitologerna vill inte längre samsas med andra än fågeltornen.
    Länsstyrelsen undanbeder sig överklagande i tidningen. Det är effektivt för att järnridån snabbt skall komma på plats genom att bara sakägare tillåts överklaga och därigenom är allemansrätten slaktad redan innan beslutet är taget. Personligen älskar jag djur och natur men jag vill faktiskt kunna vara i den, inte bara betrakta den från ett fågeltorn eller från andra sidan taggtråden. Upp till kamp innan det är för sent säger jag!
    Speciellt till er som är “sakägare”. Finns det inte en enda politiker som bryr sig? Rädda Varbergs kust nu!

Strandälskare

Sida 3 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing tidig julklapp till ornitologerna????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.