Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing tidig julklapp till ornitologerna????

• lelleee

Medlem
    5 december, 2008 vid 09:50

@kvabbso 519642 wrote:

jO DÅ idag kom den…. heee jag antar att du är strandälskare:grin:

trans.gif

“Avspärrad” kust
    trans.gif
    Varberg blir avspärrat område!
    Alla våra älskade kustområden i Varberg håller på att förvandlas till förbjudet område, så när som på kommunens allmänna badstränder, utan att någon ingriper. Ornitologerna har under åratal bedrivit hetsjakt på privatpersoner, företagare och kommun med massmediala maffiametoder. Artiklar och insändare avlöser varandra på löpande band, de innehåller antaganden och inte sällan rena lögner.
    Nu verkar det som länsstyrelsen fallit för trycket. Kontentan av detta är att nya områden skall förvandlas till svarta hål med tillträdesförbud för oss invånare. Hela kuststräckan från Stranninge (Glommen) ända upp till Utteros (Galtabäcks hamn) föreslås nu bli fågelskyddsområde. Med automatik lär ju då ett tillträdesförbud att gälla antingen hela året eller 1 april – 31 juli.
    Då är det slut med kvällsdopp och strandliv hela säsongen förutom då kanske i augusti. Enda undantaget blir ett par hundra meter vid Björkängs camping. Till saken hör även att reglerna för områdena norr om Galtabäcks hamn skall skärpas, mest troligt blir det väl även här frågan om tillträdesförbud.
    Norr om Läjet har vi Svartskär som redan är stängt område. Rödskär kan beläggas med tillträdelseförbud. Getteröns norra delar är helt stängda året runt, även här skall fågelskyddsområdet utvidgas. Delar av Balgö och några intilliggande öar är försedda med tillträdesförbud.
    Halva Varbergs kustremsa är redan skyddad genom Natura 2000 som enkelt beskrivet innebär att naturen (habitatet) är skyddat men man tillåts ändå att vara där men ornitologerna vill inte längre samsas med andra än fågeltornen.
    Länsstyrelsen undanbeder sig överklagande i tidningen. Det är effektivt för att järnridån snabbt skall komma på plats genom att bara sakägare tillåts överklaga och därigenom är allemansrätten slaktad redan innan beslutet är taget. Personligen älskar jag djur och natur men jag vill faktiskt kunna vara i den, inte bara betrakta den från ett fågeltorn eller från andra sidan taggtråden. Upp till kamp innan det är för sent säger jag!
    Speciellt till er som är “sakägare”. Finns det inte en enda politiker som bryr sig? Rädda Varbergs kust nu!

Strandälskare

Undra om någon kommer att bli upprörd över den här insändaren 🙂
    Gött mos Magnus.

• kvabbso

Medlem
    5 december, 2008 vid 10:40

Argumenten verkar vara de samma landet runt,
    i ornitologernas sammanslutna sekt.

Gotland: Draksurfarna skrämmer bort fåglar och badande vid Kovik
    Hur mycket skall man tåla från alla de kite-surfare, draksurfare, som invaderat vattnet utanför Kovik-stranden?
    Det diskuterades av många när Gotlands Fiskerimuseum höll årsmöte i Kovik-kapellet i helgen, skriver Gotlands Tidningar.

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/arkiv_period.asp?NewsStart=2008-07-01&NewsEnd=2008-07-31&lev=1

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3978484

• kvabbso

Medlem
    5 december, 2008 vid 10:45
  • sourra

Medlem
    5 december, 2008 vid 11:13

Som alltid handlar det om egensinniga människor som stör sig på något och sen hittar på argument för att få bort störningsmomentet. Sen att fåglarna blir lika skrämda av vandrare som av kites verkar de helt bortse från eftersom det inte överensstämmer med deras skygglappsvy. Det mest skrämmande i detta är ju Hallands Nyheters ruttna, vinklade och argumenterande rapportering.

• litease

Medlem
    5 december, 2008 vid 13:03

Vad har vi gjort dom!!? Säg det så ska jag rätta mig… :crazy:

• gonzo

Medlem
    5 december, 2008 vid 13:13

det va inte så många såna där fältpipare eller va fan dom hette kvar va ??
    så om vi bara ser till att slå ihjäl dom sista med så e ju problemet löst 😉

• debkausf

Medlem
    5 december, 2008 vid 15:45

Imorgon kanske svaret till ugglan kommer in! Men då blir det nog “svar direkt” eftersom det är han själv som sköter insändarna! Någon som sätter emot?

• debkausf

Medlem
    5 december, 2008 vid 16:09

Småtärnan häckar exakt där hamnen vill bygga rorokajen för färjan. Detta är just nu ett populärt ställe att rasta hundar. Den verkar alltså inte bry sig om varken hundar, hamnbuller, flygplan, höga byggnader, tåg, båtar eller husbilar. Har svårt att tänka mig att en drake skulle vara värre!

• litease

Medlem
    5 december, 2008 vid 18:58

Idag kan det meddelas att det finns exakt 2 919 378 fåglar rapporterade i Sverige under 2008.
    Fältpiplärkan anses enligt artportalen.se som vanlig och inget rixlarm har gått ut för arten i fråga. De senaste 15 åren har det rapporterats 12,8 fältpiplärkor i genomsnitt, varav det under 2006-2008 har rapporterats 10, 16 respektive 17 stycken fältpiplärkor.

Med ovanstående fakta borde vi ta och fråga ornitologerna om vi inte till och med ökar antalet fältpiplärkor, med tanke på att allting som rör fältpiplärkorna tydligen beror på “draksurfarnas” intåg i deras områden.

• sourra

Medlem
    5 december, 2008 vid 19:00

Gällde inte tidningsartikeln småtärnan?

• litease

Medlem
    5 december, 2008 vid 20:02
    sourra;519749 wrote:
    Gällde inte tidningsartikeln småtärnan?

Gällde det småtärnan är det som de säger en stor fet j*vla jättelögn av enorma proportioner. Samma värden för småtärnan längs vår fina västkust är:
    antal genomsnittliga rapporter senaste 15 åren: 328 småtärnor/år
    Antal rapporterade småtärnor åren 2005-2008: 531, 874, 804 respektive 847 stycken.

Vari ligger deras argument!!!?

• zilversurfarn

Medlem
    6 december, 2008 vid 09:58

Lite mer observationer efter att ha surfat runt lite på http://www.hallof.se/vof/

Bengt Christensen är inte bara reporter på Hallands Nyheter.
    Han är även ordförande i Varbergs Ornitologiska förening.
    Är eller har varit (taskigt uppdaterad sida), revisorssuppleant, sponsringsansvarig och med i valberedningen till styrelsen i Hallands Ornitologiska förening.

Edit: hittade ännu ett bekant namn på Varbergs Ornitologiska förenings hemsida, Lars Åke Flodin är tydligen medlem. Känd även som Länsstyrelsens i Hallands biolog, ansvarig för naturreservatsbildningar och den som frekvent får uttala sig i HN i förbudsfrågan…

• debkausf

Medlem
    6 december, 2008 vid 10:13

Stigarna har funnits där i hundra år

Svar till Björkängsbo, HN 3 december.

Lite sanningar skulle kanske vara på sin plats om man skall skriva insändare! Du som kallar dig Björkängsbo verkar ju glömma allt som faktiskt är sant. I det området du talar om gäller inget tillträdelseförbud, det skydd som gäller här är till för att skydda habitatet från “betydande ingrepp” till exempel byggnationer och dikning. Länsstyrelsen har fått frågan om tillstånd krävdes. Svaret blev att kitesurfning inte kräver tillstånd.
    De stigar som du säger att surfarna har trampat upp har funnits där i minst 100 år enligt bönder i området. Beträffande småtärnan vars tillbakagång du skyller på surfarna så kan jag upplysa dig om att deras häckning misslyckats på grund av att deras bon har översvämmats under flera år. Småtärnan lägger nämligen sina ägg i små gropar på sandrevlarna som nu är alldeles för låga för att häckningen skall lyckas.
    Med tanke på växthuseffektens inverkan på havsnivån lär sandrevlarna aldrig bli en bra häckningsplats för småtärnan som kräver vegetationsfri mark för att lyckas. Småtärnan har varit fridlyst i Sverige ända sedan 1900-talets början eftersom den redan då hade problem att klara sig runt våra nyckfulla kuster. I Östersjöområdet finns dock över 4000 par och i världen är beståndet stort och får högsta betyg.
    Studier på Öland har visat att drakarna inte stör fåglarna nämnvärt. Fåglarna vänjer sig mycket snabbt och lär sig att de inte är något hot. Fåglar häckar dessutom nästan uteslutande i par vilket medför att en fågel fortsätter att ruva medan den andra avleder uppmärksamheten eller går till attack, en ruvande fågel lämnar mycket ogärna sitt bo. Källor: Länsstyrelsen, Smhi, Dannmarks ornitologiska förenig och Sveriges ornitologiska förening.

Insändarpolisen

• debkausf

Medlem
    6 december, 2008 vid 10:14

Vi respekterar fågelskyddsområdena

Svar till Björkängsbo angående kitesufingen och fågellivet.

Hej du Björkängsbo. Jag läste din senaste insändare i HN den 3 december, och jag vill bara försvara mitt uttalande till HN:s reporter. Jag har varken ljuger eller har dåligt minne.
    Att en av våra kiteskolor hyrde ett hus för sin kitesurfverksamhet i Björkäng är ju absolut sant och fullkomligt logiskt eftersom Björkäng anvisats som en bra plats för kitesurfning i Varberg. Vidare tycker jag att vi haft en mycket fin dialog och blivit trevligt bemöta av så väl grannar som sommargäster. För att ta sig ner till stranden så gick vi såklart på de stigar och spångar som går genom strandängen. Om du tror att det är vi som trampat upp samt byggt dessa spångar, så är det fel. Jag kan lova att våra tunna neoprenskor inte gör några större avtryck (vi har inte heller klövar – det är kor som har det). De spångar/broar som är byggda har nog snarare byggts av grannar samt markägaren så att man lättare skall ta sig ner till vattnet.
    När reportern frågade mig om reservatet så svarade jag att jag tyckte att kitesurfarna respekterar de fågelskyddsområden som finns i Varberg. Det område vi talar om idag är inte ett fågelskyddsområde utan ett Natura – 2000 område. Ett område som man skall vara rädd om, vilket jag tycker vi har varit (vi försöker alltid att städa och hålla rent efter oss).
    Strandängen som vi gått igenom är inte på något sett förbjuden att vistas i eller på. Om det nu är så att det finns några sällsynta fåglar här, så varför inte komma och berätta det för oss? Vår avsikt har ju inte varit att förstöra eller skrämma. Snarare tvärt om, eftersom denna del varit helt tom från badare (säkert på grund av dy och dålig lukt) sa fann vi denna del av stranden bäst, eftersom vi störde som minst här.
    Vidare skriver du att kitarna inte respekterar det förbud som gäller på stranden. Detta är jag den första att be om ursäkt för. Och detta är något som vi alla lokala kitesurfare ihop med kommunen måste bli bättre på att informera våra sommargäster om. För det är faktiskt så att många kommer till Varberg på sommaren för att kita och må bra.

Patrik Johansson
    Surfers Paradise
    Varberg

• eagletech19

Medlem
    6 december, 2008 vid 10:48

@kvabbso 519642 wrote:

jO DÅ idag kom den…. heee jag antar att du är strandälskare:grin:

trans.gif

“Avspärrad” kust
    trans.gif
    Varberg blir avspärrat område!
    Alla våra älskade kustområden i Varberg håller på att förvandlas till förbjudet område, så när som på kommunens allmänna badstränder, utan att någon ingriper. Ornitologerna har under åratal bedrivit hetsjakt på privatpersoner, företagare och kommun med massmediala maffiametoder. Artiklar och insändare avlöser varandra på löpande band, de innehåller antaganden och inte sällan rena lögner.
    Nu verkar det som länsstyrelsen fallit för trycket. Kontentan av detta är att nya områden skall förvandlas till svarta hål med tillträdesförbud för oss invånare. Hela kuststräckan från Stranninge (Glommen) ända upp till Utteros (Galtabäcks hamn) föreslås nu bli fågelskyddsområde. Med automatik lär ju då ett tillträdesförbud att gälla antingen hela året eller 1 april – 31 juli.
    Då är det slut med kvällsdopp och strandliv hela säsongen förutom då kanske i augusti. Enda undantaget blir ett par hundra meter vid Björkängs camping. Till saken hör även att reglerna för områdena norr om Galtabäcks hamn skall skärpas, mest troligt blir det väl även här frågan om tillträdesförbud.
    Norr om Läjet har vi Svartskär som redan är stängt område. Rödskär kan beläggas med tillträdelseförbud. Getteröns norra delar är helt stängda året runt, även här skall fågelskyddsområdet utvidgas. Delar av Balgö och några intilliggande öar är försedda med tillträdesförbud.
    Halva Varbergs kustremsa är redan skyddad genom Natura 2000 som enkelt beskrivet innebär att naturen (habitatet) är skyddat men man tillåts ändå att vara där men ornitologerna vill inte längre samsas med andra än fågeltornen.
    Länsstyrelsen undanbeder sig överklagande i tidningen. Det är effektivt för att järnridån snabbt skall komma på plats genom att bara sakägare tillåts överklaga och därigenom är allemansrätten slaktad redan innan beslutet är taget. Personligen älskar jag djur och natur men jag vill faktiskt kunna vara i den, inte bara betrakta den från ett fågeltorn eller från andra sidan taggtråden. Upp till kamp innan det är för sent säger jag!
    Speciellt till er som är “sakägare”. Finns det inte en enda politiker som bryr sig? Rädda Varbergs kust nu!

Strandälskare

Brukar inte lägga mig i längre i vad som skrivs på Steffo, men detta var ett bra inlägg. Det blir mer och mer förbud överallt och det är en oroande utveckling för våra fina kuster.

Perfekt:smile:

mvh/Roger

Sida 4 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing tidig julklapp till ornitologerna????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.