Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tidig planing
-
Tidig planing
Posted by cosmosurfer on 12 juli, 2009 at 10:22Vad har ni för knep för att komma upp tidigt i planing?
cosmosurfer replied 15 years, 5 months ago 15 Members · 31 Replies -
31 Replies
-
Tja…en hög bom hjälper dig till tidigare planing= mer kroppsvikt i riggen istf på brädan.
Finns nog hur många trick som helst..
-
Knatte
Guest12 juli, 2009 at 11:44Stor fena hjälper ju till. Rigga seglet för lättvind “med buk”
-
Finns mängder med knep t ex:
1. Stor fena
2. Fena långt bak i fenboxen
3. Mastfot långt fram
4. Bom högt upp
5. Rigga seglet med mkt bottendrag dvs mindre nedhal än vanligt och mindre uthal (=mkt buk)
6. Seglingsteknik;
a. “häng” på bommen och få mkt tryck på mastfoten
b. pumpa
c. fall av -
Guy Cribb säger också att man skall trycka på framfotens tår och ha så mkt som möjligt av kroppsvikten där och lyfta på hälen med bakfoten. Både för att få mest vikt framåt men även för att hålla vikten längs centerlinjen.
Ngn ingeniör i Göteborgs vindsurfingklubb berättade för mig att man kan putta till aktern lite om den ligger och gurglar för att den skall komma ur suget från vattnet. Väldigt effektivt om man slår till lagom mycket. Typiskt ingeniörer att räkna ut sånt! Finns säkert några komplicerade namn på krafterna som håller brädan kvar i vattnet. Vore skoj att veta vilka. Det verkar ju vara många ingeniörer som vindsurfar som kanske kan förklara detta.
-
cosmosurfer;558825 wrote:Guy Cribb säger också att man skall trycka på framfotens tår och ha så mkt som möjligt av kroppsvikten där och lyfta på hälen med bakfoten. Både för att få mest vikt framåt men även för att hålla vikten längs centerlinjen.
Ngn ingeniör i Göteborgs vindsurfingklubb berättade för mig att man kan putta till aktern lite om den ligger och gurglar för att den skall komma ur suget från vattnet. Väldigt effektivt om man slår till lagom mycket. Typiskt ingeniörer att räkna ut sånt! Finns säkert några komplicerade namn på krafterna som håller brädan kvar i vattnet. Vore skoj att veta vilka. Det verkar ju vara många ingeniörer som vindsurfar som kanske kan förklara detta.
stavas “ingenjör”
med vänliga hälsningar från en ingenjör 🙂
-
Hej Cosmosurfer,
jag är relativt materialfixerad och tycker att det blev en skillnad att ha 100% carbonmast och lätta prylar, framför allt som jag vet att du och jag inte är superstarka. Då blir pumpning lättare (eller skakande och hoppande som jag snarare gör för att få igång ekipaget). Får för mig även att seglet “flaxar” mer med 100% carbon vilket gör pumpningen mer effektiv. tyvärr tillåter inte ekonomin att ha allt i lätta prylar.
Det är så klart att teknik är mycket mer viktig dock.Hoppas att vi ses igen / Kim
-
Ja, lätta prylar måste ju vara bra att ha. Alltid ngt att drömma om! Sedan är ju frågan om man skall skaffa segel som är gjorda för att plana supertidigt, de verkar minska i topphastighet istället. Kanske lika bra att pumpa lite och sedan få full fart. Vi ses!
-
cosmosurfer;558859 wrote:Sedan är ju frågan om man skall skaffa segel som är gjorda för att plana supertidigt, de verkar minska i topphastighet istället. Kanske lika bra att pumpa lite och sedan få full fart. Vi ses!
Cambers.
Bytte ett 7.2 utan cambers som jag aldrig tyckte gav någon fart mot ett 7.5 Sailloft Traction med 2 cambers. Traction marknadsförs som ett lättvindssegel.
Min praktiska erfarenhet är att det blev väldigt stor skillnad mellan hur mycket “grepp” i vinden jag fick med Traction än med det förra. Var som nybörjare lite skrämd av folk som skrivit att cambers skulle vara så krångligt, men jag ser bara fördelar av seglet har en definierad buk redan från början.
Min Ulrika kör nu på samma Traction 7.5 i lättvind och med bara ett par tre veckors seglingserfarenhet roterar hon cambers galant på det seglet.
-
Just Traction 7.5 har jag funderat på. Intressant att höra!
Log in to reply.