Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tidig planing med stort segel
Taggad: racing
-
Tidig planing med stort segel
Publicerad av anonym-anvandare på 3 juli, 2005 vid 15:07Hej,
Jag skulle helst av allt ha ett formulakit, men ekonomin tillåter inte riktigt detta plus att formula grejorna verkar vara väldigt sköra. Så till min fråga: Jag har nu en Fanatic x-ray 160 med en 9,5 m2 till segel. Max på den brädan är 10 m2. Vad skulle hända om man tog och riggade en 12:a på denna bräda? Skulle det bli helt omöjligt att segla på el skulle man ev kunna få igång planingen tidigare som på en formulabräda. Kommer i övrigt inte in på sälj och köp forumet så jag tar tillfället i akt att här fråga om någon har ett formulakit till salu? Jag läste någonstans här på forumet att en formula bräda bara håller en säsong. Stämmer det? är de så rackarns känsliga?
Vänliga hälsningar
Marcuskalle_windy svarade 19 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Det som händer om du stoppar dit ett för stort segel på brädan är i allmänhet att du inte tjänar vidare mycket på det. Det stora seglet trycker ner brädan djupare i vattnet så den gör mer motstånd, så allt det extra draget går åt att övervinna det extra motståndet. Eventuellt planar du till och med senare än med en 10.0:a.
En annan sak du kommer märka är att fenan känns för liten med det stora seglet, minsta lilla misstag leder till spinout. För att det ska funka hyfsat behöver du en större fena.
Jag är där just nu, har en 9,7:a och en 62 cm fena till min Bic Techno 2. Den planar hyfsat tidigt, men jag misstänker att en 9,0:a skulle plana lika tidigt, 75 cm är helt enkelt för smalt för en 9,7:a. Min nästa lättvindare blir en formula.
Vad gäller hållbarheten så tror jag mest det är ett problem för tävlingsseglarna. Alla brädor är styvast när de är helt nya och mjuknar med tiden, och ett extremt lättviktsbygge som en formula mjuknar fortare än en freeride med en massa extra förstärkningar och ASA ytterst. Efter ett år är formulan förmodligen märkbart mjukare än en ny bräda. Däremot tror jag inte att en nöjesseglare märker skillnaden på vattnet, det handlar mest om att den inte längre har det där lilla extra som leder till seger i världscupen.
-
Tack för ditt svar Rasmus. Vi får leta efter formulagrejor helt enkelt.
Marcus -
Jag har seglat formula i flera år och har kört brädorna 2 säsonger innan jag har bytt… Har INTE märkt att de skulle bli mjukare andra året… De innehåller mer kol än vad freeridebrädor gör….Skulle snarare tro att en freeride mjuknar snabbare än en formula….Många av världscupseglarna som kör fanatic kör förra årets modell då de tycker att den funkar lite bättre än årets modell.
-
Var inte överdrivet rädd för att formulabrädor skulle vara så väldigt sköra eller olämpliga för nöjessegling som en del verkar tro. Jag har en SB 186 som jag köpte begagnad och nu är inne på min tredje säsong på. Jag bor i Jönköping (insjösegling) och kör ungefär hälften av gångerna på formulan och resten på 120 liters freeride eller vågbräda, så utan formulan hade jag bara fått segla hälften så mycket som nu! Jag kör med 9,0 och 10,7 kvm, jag vet inte hur mycket tidigare man skulle komma igång med större segel men jag är lite för snål då det skulle dra med sig längre mast och bom utöver vad jag har nu. När det gäller brädans tålighet så ska man självklart vara lite försiktig med den, framför allt på land och om man är på en stenig strand, men det vill man ju vara med alla brädor. Vid segling så är det väl främst kastfall som kan paja brädan, men det gäller nog de flesta brädor utom rena nybörjarbrädor med softdeck över hela brädan. Formulan är ju ganska bred så det finns ju mycket yta att träffa vid ett kastfall. Är man orolig för att paja nosen kan man ju tejpa eller limma dit ett nosskydd av liggunderlag eller rörisolering. Köp formula så kan du segla riktigt ofta!
-
Hej,
Jag kan inte svara på din fråga angående gränsen för vad en bräda kan ta i segelstorlek. Däremot ska jag försöka förklara vad som kan försämra en bräda;
1. Sandwich-konstruktionen delaminerar. Dvs att laminatet med glas/kol och epoxi släpper från kärnan – divinycellen eller EPS’en (frigoliten). Det är bindningen mellan dessa olika material som gör en brädkonstruktion styv. För att hålla vikten nere så snålar man på epoxi vid lamineringen vilket kan leda till att bindningen mellan lagren försämras. Jämför med en oskalad och en skalad banan…
2. EPS-kärnan tar in vatten. Om du får en spricka eller ett hål i brädan som går igenom ytlagren med Glas/kol/epoxi och Divinycellen så att den vita EPS’en blottas så börjar den suga in vatten. Divinycellen består av slutna celler så den klarar sig, men det gör inte EPS’en. Kolla vikten på brädan med jämna mellanrum – ökar den så har du ett vattenläckage! Vattnet gör dessutom EPS-kärnan mjukare.Själv är jag rätt ny i gemet och undrar i vilken vindstyrka jag kan räkna med att plana med en 7.8 på en 160 liters freeridebräda (80 bred) och dryga 80 kg dövikt? I vilken vindstyrka planar du med 9,5:an?
Hur stor betydelse har fenstorleken för planingsegenskaperna?Mvh
Lorentzo båtbyggare
Logga in för att svara.