Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tidig säsongsstart?
-
Tidig säsongsstart?
Publicerad av anonym-anvandare på 13 februari, 2001 vid 08:32Nånting säger mig att det, för många av oss som inte tycker om is på hemmavattnet och därför lagt brädan/orna på hyllan,
just i år kommer att ha en ovanligt tidig säsongsstart.Fel?
Mvh/Bosse
anonym-anvandare svarade 24 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
man kan juh alltid hoppas eller hur?=)
är det samma bosse som är stammis på haga?—-
Mvh
Fredrik B -
Är det då Bosse som började köra stora segel långt före alla andra?
-
Jag känner det i lilltån, 15 grader hela mars. Gött-gött-i-gött-gött!
-
Visserligen körde jag ett 7.5 Rebellsegel 1981 men njaee det är Bosse som i sin
hand precis just nu har fått världens första GPS/GSM modul fixad vattentät och
som sänder direkt till en hemsida där det finns upplagda sjökort och där alla sen i realtid kan se hur stor skillnaden är i hastighet mellan ett GTX9.3 och ett nytt
Simmer Race 8.5 på en sprillans MTX, så fort den j-a isen försvinner.
Snacka om julafton,Knäck det här om ni kan Tyskar.
-
Visserligen körde jag ett 7.5 Rebellsegel 1981 men njaee det är Bosse som i sin
hand precis just nu har fått världens första GPS/GSM modul fixad vattentät och
som sänder direkt till en hemsida där det finns upplagda sjökort och där alla sen i
realtid kan se hur stor skillnaden är i hastighet mellan ett GTX9.3 och ett nytt
Simmer Race 8.5 på en sprillans MTX, så fort den j-a isen försvinner.
Snacka om julafton,Knäck det här om ni kan Tyskar.
-
Tidig ??? har redan varit i ja det var KALLT efter en timma men det var det värt.
-
Var finns denna hemsidan? Eller det är planeringsstadiet fortfarande?
-
Sidan är gpswindsurfing.com men den är inte aktiv ännu för först måste vi ut och
se att pryttlarna fungerar (jag fick rubbet idag i en ask) men som tur är finns det en Sverigekarta också så det blir väl bilen som får ersätta brädan till isen försvinner.En kul vinkling är att där det i Europa finns GPS täckning så kan man köra ”parallellsurfing” i realtid. Kanske mest som en ren ploj men det här öppnar en hel del nya festliga visioner inte minst vad gäller att testa och diskutera pryttlar. Nackdelen är givetvis att chefen, mfl. också kan när som helst gå in på siten mao om man lämnar ut den utan kod-nyckel mao inga mer jag drar och köper lite bläckpatroner till skrivaren det tar säkert några timmar för jag måste också till Volvo och köpa en fläktrem….
Fungerar det bra så kommer jag givetvis att låta den som vill testa Ju fler desto ännu roligare. Pryttlarna kostar ungefär som en schysst ny bräda och ett schysst nytt segel.
-
Ett par snubbar på skolan gjorde ett exjobb åt ericsson i somras. Det var nån GSM/GPS-modul som dom hade ute på ett par stora 12:or som dom körde matchrace med här nere i karlskrona. Ericsson hade sen ställt upp en bod där man på stora skärmar kunde se båtarnas position, fart osv i realtid på ett sjökort. Nu vet jag inte hur stora dom här modulerna var, dom var ju antagligen prototyper, men dom borde ju gå att få rätt små.
En sån monterad i varje mastfot eller nåt liknande på WC-seglarnas grejer. Data som sedan skickas i realtid över nätet. Skoj.Vet du hur formatet på den datan GSM-modulen skickar ser ut? Skulle vara kul å se om man kan göra nåt fräckt med den. Kanske du har nån loggfil?
-
Prata med killarna på Pilotfish… dom kanske kan ta fram en billig hårdvara!
http://www.pilotfish.net -
Givetvis kommer det här i mobiltelefonerna ska ned på CeBit om nån månad och scanna jättemässan efter nya såna pryttlar.
Det jag ville ha var en mindre pryttel som man kunde ta ut på en bräda. Det visade sig när man frågade runt att väldigt mycket av GPS/GSM grejorna var av typ utvecklingsprojekt mellan det stora byggbolaget och det stora bildbolaget inte av typ ”mjölkpaket ” dvs färdigt.
Du kan inte ta de här pryttlarna jag har och bara dra ut du måste packa in dom Mil Spec. så dom tål stryk och vatten.
MEN OBSERVERA kul pryl just nu men vad vi har här är den ultimata STASI-prytteln. Tänk när chefen kräver att du är uppkopplad mot nätet och när ett eller flera ovanligt fula äckel högt upp i nån säkerhetsorganisation får för sig att köra ett frispel och börjar utnyttja detta för att kontrollera meborgare just de inte tycker om och skickar en länk till xxx. Mao det finns en baksida också men just nu är det så nytt så nu är det bara kul. Samtliga jag träffat på senare tid (ingen av dom surfar) gör verkligen vågen åt att börja testa detta på w-surfing. Helt klart en hit.
Men vi kommer att få en rätt våldsam debatt framöver. -
Jag glömde
Så fort det börjar snurra så kommer du givetvis få alla data du vill loggfiler mm. Är man surfare och lite tekniskt kunnig så öppnar det här ju upp ett nytt ”marknadssegment” och framförallt grova möjligheter att ha mera kul vilket är det enda som räknas i det långa loppet.
Logga in för att svara.