-
Till alla som ger kurser i år (och i framtiden)
Idag när jag var ute och skulle surfa i Apelviken kom det fram en tjej i full kitemundering och berättade att hon var helt färsk. Hon hade gått en tvådagarskurs i Varberg och detta var första gången hon skulle köra på egen en hand. Sen frågade hon vad man har leashen till. Hon fick en leashinstruktion av min kitebitch och strax därefter undgick hon med nöd och näppe att vingmärka en hoper nyfikna åskådare på en kvällsbefolkad Apelvikenstrand efter att någon hjälpsam själ launchat henne genom att “kasta” in kiten i powerzone samtidigt som hennes kite var max de-powrad och i princip helt omöjlig att kontrollera i de fesna vindarna. Jag tog då tillfallet i akt att lära henne hur det funkar med depowerstraps och hon såg mycket förvånad ut. En annan gång fick jag glädjen att lära ut magiken med “tummen upp”-tecknet, både då man själv launchar sin kite och när man ska hjälpa någon annan att launcha sin.
Nu till min fråga: Vad fan lär sig folk? När leash och tummen-upp är främmande saker blir man mörkrädd. Jag är inte förbannad på dessa nya surfare utan tycker mest synd om de som degat dyra pengar för en kurs och sen inte fått lära sig grunderna.
Jag frågade tjejen idag vad de hade pysslat med på sin kurs egentligen och tydligen var det mest “nu blåser det, ut och kör, kiten i luften hela tiden” och dessutom fyra pers som delar på en kite. Inte mycket start och landning med andra ord. Skrämmande med tanke på att de gått hos en välrenommerad kiteskola.
När jag gick kurs hos Fahlen’s (som inte har haft något att göra med de personer jag nämnt ovan) blev jag lite frustrerad över att det mest kändes som en massa tjat om leashar hit och dit, quickrelease, landning, launch, safety zone, vindförhållanden osv osv osv men så här i efterhand är jag rätt nöjd att jag har de kunskaperna. När jag undrade varför det tjatades så mycket om det svarade instruktören: “Det här är en kitekurs, inte en kitesurfingkurs”.
Så till er som ger kurser och känner er träffade: Var inte så jävla hetsiga med att folk ska komma upp och åka 3 meter så att de ska bli kåta och köpa grejer. Tjata hål i huvudet på dom istället om kitekontroll och säkerhet så vi slipper olyckor med åskådare och efterföljande pissig publicitet (det fattas ju bara att kvällspressens drev går efter Kitesporten). Dessutom kommer kursdeltagarnas grejer hålla längre när/om de väl bestämmer sig för att köpa.
Logga in för att svara.