Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Till er som "is-surfar"…

• Till er som "is-surfar"…

Publicerad av kinetic på 25 december, 2008 vid 08:51

Det ser ju ut att gå mot lite kallare väder, har vi tur så lägger sig isarna inom den närmaste veckan, iaf här i Sthlms trakten…Tänkte att det vore på sin plats med en tråd var ni andra “is-surfare” håller till samt vilka isar som är “säkra” osv…Själv hoppas ja på premiär efter nyår!

trasurfarn svarade 15 år, 10 månader sedan 20 Medlemmar · 84 Svar
  • 84 Svar
  • argulander

Medlem
    25 december, 2008 vid 09:06

Igår var det 13 mm is på Långsjön i Segeltorp (140 m från vårt hus). Det är en av de sjöar som brukar frysa tidigast i Stockholmstrakten. Ska gå ner och mäta om en stund, men det lär knappast hålla idag. Kanske möjligen i morgon?? Återkommer med ny rapport.

Klas

• argulander

Medlem
    25 december, 2008 vid 11:04

Idag var det vid 12-tiden som mest 39 mm vid stranden av Långsjön, som minst 28 mm nära utloppet vid bron. Tyvärr har det kommit någon mm snö som säkert förlångsammar tillfrysningen, men blir det nu bara klart väder några minusgrader och gärna lite vind så kanske det går att premiäråka på sjön i morgon annandagen. Säkert kan det finnas någon mindre “pöl” som redan nu går att åka på, blåser dock väl lite för issurfing.

Klas

• kinetic

Medlem
    25 december, 2008 vid 11:10

Ok, tack!…låter lite klent med ca 3-4 cm för en amatör som mig:-), vill ju helst inte bada*haha*. Men som det ser ut så kommer kylan att hålla i sig så det ser “bra” ut framöver:-)! Vet du förresten hur isen är på Ältasjön samt den där grunda sjön i Uppsalatrakten?

• fjant

Medlem
    25 december, 2008 vid 11:18

Låter trevligt! Då ser vi till att posta is-observationer och planera samankomster i den här tråden.

Har själv ingen koll på isläget just nu, och ska tyvärr jobba annandan och på lördag… Men i får hålla tummarna för att det klara vädret håller i sig!

/Fjant

• argulander

Medlem
    26 december, 2008 vid 09:29

Idag annandagen var det 58 mm is vid stranden på Långsjön i Segeltorp (bor 140 meter ifrån sjön). Dock var det en subtil gräns 7-8 meter ut och bortom den var det bara 41 mm, alltså för tunnt för att segla på. Möjligen kan man åka en liten bit på så tunn is, men det är mycket farligt om den brister för då lär man få bryta sig fram kanske ända till stranden innan det går att ta sig upp, vill helst ha närmare 70 mm innan det känns komfortabelt att segla på den (gäller kärnis, stöpis eller saltvattenis måste vara betydligt tjockare för att vara säker). Således ingen seglingsis i Stockholmstrakten fn, Ältasjön som är bättre för segling fryser något senare än Långsjön.

Tämnaren 13 mil norr om Stockholm ligger men enligt uppgift med en del styrande snö. Inga närmare uppgifter finns om hur säker den är, knappast värt att chansa på en tur dit eftersom det blåser väl lite, särskilt med tanke på det tröga föret.

Klas

• Knatte

Gäst
    26 december, 2008 vid 09:54

Annars finns väl isplanket om du vill veta isstjockleken : http://www.isplanket.com/main/index.asp Välj läs och titta efter israpporterna där. Då kan du söka på storstockholm eller andra distrikt mm.:smile: Detta är ju fri information för alla.
    För de som är anslutna till skridskoklubbar så har man ju ofta tillgång till lösenordsskyddade skridskonätet också, som är lite mera tillförlitlig information mm.

• trasurfarn

Medlem
    26 december, 2008 vid 15:37

Tack för israpporten Klas!
    Tror du att det kan hinna bli åkbart på Ältsjön söndag?
    Dessvärre tror jag själv att det är tveksamt eftersom det är så molnigt på nätterna – ingen/svag utstrålning. Jag kommer givetvis att lyssna av skridskoseglingsnytt o följa utvecklingen. Hoppas hoppas. Jag längtar!
    Träsurfarn/skimbatarn

• gustav-s

Medlem
    26 december, 2008 vid 20:35

Ältasjön ligger i princip helt öppen än så länge förutom de små vikarna där det ligger lite is. Tror inte att den kommer lägga sig åkbar till på söndag. Va uppe och kollade dammtorpssjön igår innan hellasgården precis och där va det ca 3,5 cm i strandkanten. Ska åka långfärdsskridskor där imorrn troligvis.

/Gustav

• wilund

Medlem
    26 december, 2008 vid 21:03

jag ska med Gurkan S och åka skridskor i morgon , så det är bäst för isen att den lägger sig, eller ännu bättre 5+ och vind så vi kan surfa, saknar förra milda fina “surf-vintern”

• trasurfarn

Medlem
    26 december, 2008 vid 21:11

Trist att Ältasjön inte skinnat sig än, men det har Trekanten gjort.
    Det är ju en grund sjö som lägger sig tidigt och förmodar jag har friare ytor än vad Dammtorpssjön har. Har någon erfaren iskännare möjlighet att reka där?
    Träsurfarn/skimbattarn

• jps

Medlem
    27 december, 2008 vid 09:47

Trekanten var helt isbelagd på Juldagen. Det var nog en 3-4 cm runt kanterna på sjön.

Ev kan jag kolla upp lite mera idag.

Fria ytor är dock tveksamt. Det är ett stort berg och många höga hus runtomkring.

• trasurfarn

Medlem
    27 december, 2008 vid 09:49

Om man inte har så stora pretantioner kamn det gå om väl isen bär.
    Träsurfarn

• argulander

Medlem
    27 december, 2008 vid 11:03

@Träsurfarn 522897 wrote:

Om man inte har så stora pretantioner kamn det gå om väl isen bär.
    Träsurfarn

Såg ditt SMS, har inte tid att reka Trekanten idag, jobbar tyvärr. Ska nog däremot ut på Långsjön i em och kolla. Borde ju kunna funka på söndag?? Långsjön är väl så bra (eller dålig) ur vindsynpunkt som Trekanten. Verkar ju tyvärr inte blåsa så mycket i morgon, 3,5 m/s enligt Windguru i Stockholm. Glidet är ju heller inte helt optimalt med 1-2 mm snö på isen.

Klas

• trasurfarn

Medlem
    27 december, 2008 vid 12:51
    argulander;522907 wrote:
    Såg ditt SMS, har inte tid att reka Trekanten idag, jobbar tyvärr. Ska nog däremot ut på Långsjön i em och kolla. Borde ju kunna funka på söndag?? Långsjön är väl så bra (eller dålig) ur vindsynpunkt som Trekanten. Verkar ju tyvärr inte blåsa så mycket i morgon, 3,5 m/s enligt Windguru i Stockholm. Glidet är ju heller inte helt optimalt med 1-2 mm snö på isen.

Klas

Glädjande färska isnyheter! Den gamla skimbat-räven Agge gav mig en live-rapport från Ältasjön idag! Hör o häpna! Isen var riktigt fin dock endast 5 cm. Men det hade inte hindrat 4 erfarna skimbatseglare för att ha sin premiärtur där idag. Nu är det nästan molnfritt och -1 så isen lär nog växa till sig. I morgon drar jag till Ältasjön! YES!
    Träsurfarn/skimbattarn

• jps

Medlem
    27 december, 2008 vid 14:00

Bra att Ältasjön verkar fungera. Jag var förbi Trekanten nyss och där var det som på Juldagen ungefär. Ca 3-4 cm is som verkade ha smält lite här och var och sedan fryst om igen. Ingen som vågade ge sig ut på den.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Till er som "is-surfar"…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.