Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Till er som "is-surfar"…
-
Knatte
Gäst4 januari, 2009 vid 15:10Ungefär vilka segelstorlekar kör ni med om det blåser 5-6 m/s??:smile: Rekade is idag i GBG-trakten och det blir nog premiärdags imorgon, om inget oförutsätt inträffar..:smile:
-
Knatte: Jag hade 7.3 på blankis ca 5m/s i byarna gissningsvis…Gick som fortast i 45km/h utan att kroka i…Seglet kändes stort, kanske för stort…Min gissning är att runt 6 – 6.5 är max på blankis, med snö på isen kan det nog funka med större segel.
-
Inte så lätt att svara på det där med segelstorlekar. Det beror lite på underlag osv. Enligt mina erfarenheter så behövs det i alla fall avsevärt mindre segel än på vatten.
Jag väger strax under 70 och brukar använda 4.2-5.8.
Trög el djup snö => 5.8
Glansis o lite vind => 5.8
Glansis o mera vind => 4.7
osv
Om det är glansis i GBG skulle jag nog sikta på mellan 5-5.5 kvm sisådär med den vinden. Det fungerar nog med mindre eller större också. Det beror mest på hur fort man vill åka och hur behändigt man vill att seglet ska vara.
Om det är snö så kan det behövas mera drag för att det överhuvudtaget ska gå att åka. Ta gärna med ett par olika storlekar och kolla vilket du gillar bäst.
-
Knatte
Gäst4 januari, 2009 vid 16:18Jag väljer mellan 5.8 kvm eller 6.5 kvm om prognosen står sig 🙂 Får kolla av modet/vinden när jag vaknar i morgon då…
-
Det är precis som med vanlig vindsurfing. Ibland måste man rigga om, ta med båda seglen. Jag har kört allt från 8.1 – 4.2 m2.
I de vindar du pratar om kan det t o m funka med båda storlekarna.
-
Knatte
Gäst4 januari, 2009 vid 18:47Jo, jag förstår att det kan bli så, att båda seglerna får följa med. Ville bara få en mellan tummen och pekfingret känsla:smile:
Det kan bara bli en kortis imorgon, så jag vill helst inte rigga om mm. Sedan har jag inte åkt på brädan på 4 år, så allt möjligt lär väl strula…:tongue: -
Faan va kul med lite issurf, jag har fått smak på det efter min senaste session. Seglar du på egen konstruktion?
Berätta hur det gick.Bicless
-
Knatte
Gäst4 januari, 2009 vid 19:01@Bicless 523862 wrote:
Faan va kul med lite issurf, jag har fått smak på det efter min senaste session. Seglar du på egen konstruktion?
Berätta hur det gick.Bicless
Visst är det en egen skapelse som jag gjorde innan jag blev skadad. Eller rättare sagt är det Boman här på steffo som har gjort grundkonceptet, som jag har haft som förebild till min skapelse..
Sök på Isbräda + Boman så borde du hitta hur dessa ser ut.
Annars kanske det dyker upp bilder i morgon. Men de skriver ner vinden nu såg jag..:mad: -
Här kommer en film där Electric Wintersurfar på Ältasjön.
Se sån stil han har: http://se.youtube.com/watch?v=6yfcobbFQPo
Träsurfarn -
@gurra1978 523499 wrote:
Tyvärr har inte isen lagt sig så bra i Apelviken än så vi får väl vindsurfa resten av året, igen 😉
Synd för dig gurra för du har väl kvar din gammla isbräda? 😉
-
@Knatte 523865 wrote:
Visst är det en egen skapelse som jag gjorde innan jag blev skadad. Eller rättare sagt är det Boman här på steffo som har gjort grundkonceptet, som jag har haft som förebild till min skapelse..
Sök på Isbräda + Boman så borde du hitta hur dessa ser ut.
Annars kanske det dyker upp bilder i morgon. Men de skriver ner vinden nu såg jag..:mad:Hoppas du får köra knatte, här kom det lite snö idag…
Jag la upp lite byggbeskrivningar med bilder under Galleri,, privatabilder, Boman
http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=605&cat=500&ppuser=1692&sl=b
-
Här kommer en film från i Kungsängen. min polare surfar på en hembyggd isbräda bestående av en rektangulär planka o fura skridskomedar. Helt oki måttlig vind, men lite trögstartad i svag : http://se.youtube.com/watch?v=Wip5w2mxb8U
Träsurfarn -
Tisdag ser ju ut att bli vind. Vi kommer vara minst 3st på isen på Dreviken. 2 isbrädor och skidor med rigganslutning. Vi kliver på från kumlabadet längst ner på herrgårdsvägen i trollbäcken. Hoppas vi blir ännu fler 🙂
-
Jag kommer nog förbi. Ältasjön eller Drevviken. Vilken är bäst?
-
Va nere o kolla vid Drevviken (Skogås) i måndags…Tyckte isen (på avstånd) så inte lika jämn o fin ut som i Älta, dessutom var det en “råk” eller vad man nu kallar det som var utmärkt, kändes som om isen kanske inte är lika tjock som i Älta..Blåser det kommer jag nog åka till Älta…
Logga in för att svara.