Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tillbaka i stropparna efter 8 år
Taggad: bräda, nytt, rigg, segel, utveckling
-
Tillbaka i stropparna efter 8 år
Publicerad av surfista på 24 juli, 2010 vid 21:46Okej, nu är uppehållet slut. Kidsen större och jag vill tillbaka ut. Men vad har hänt på 10 år? Ser att brädorna är kortare och tjockare än min 278 fanatic gecko på 110 l och bic saxo på 258, men hur funkar rigg från 2001? Berätta vad har jag missat och vad ska jag skaffa nytt?
surfista svarade 14 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Rigg från 2001 funkar på bräda från 2001, typiskt. Rigg från 2010 funkar däremot på bräda från 2010 och på bräda från 2001. Nu är iofs inte 2001 så himla gammalt, men om du inte har tänkt köpa allting nytt på en gång så tycker jag du ska börja med riggarna. Jag gjorde ett betydligt större hopp, från grejor typ 1989 till ca 2005. Jag började med riggarna (det kom naturligt när de självdestruerade) och det funkade bra. Börja med bräda hade nog inte gått lika bra.
Annars, vill du ha nya brädor så gäller väl att dagens kortare, tunnare och bredare brädor känns lite större än dina gamla om volymen är samma. Eller, när du står helt still så är det ingen skillnad men en modern 110-litare känns nog mer som en gecko 298 när den planar eller halvplanar. Samtidigt har den kortare längden gjort att den är lättare att segla överriggad på. Vill du ha ungefär samma vindregister, kanske en modern freeride på runt 100 liter kan passa.
Plus då saxon. En liten vågis är en liten vågis (det har iofs hänt MASSOR med vågisarna sen Saxon kom men vad jag menar är att om en 80 liters vågis kändes lagom för 10 år sen så gör det nog det nu med), vill du ersätta den så vill du troligen skaffa en modern vågis med ungefär samma volym som din saxo.
-
Jag fick återfall förra året och slutade segla -92. Back then seglade jag med 5.0 till 3.3kvm och fanatic ultra mosquito (typ ganska lite volym) och lite beroende på var du tänkt segla och vikt är mitt tips en freestylewave bräda på ca dryga 90l. De där extra litrarna märks inte så mycket när du bumb´n jump seglar men bredden gör att du planar upp mycket tidigare och du får lite extra tid på dig i vissa manövrar:).
Om du kommer att segla mycket eller har möjlighet att åka på bra vågprognoser är det väl läge att fundera på en vågbräda oxå…och samma tips gäller där lite extra volym är bra!! Jag har hört någon säga att svenskar(eller var det old school) generellt kör med för stora segel på för små brädor i vågor och jag tror han har rätt!
Segel finns det så stort urval av så det är väl lite vilken “religion” man väljer att ha…hur stor risken är för att du sätter knän eller huvudet i seglet men tänk även lite på att ett superextraheavyduty segel helt plötsligt är ganska tungt den dagen du tänkt ta med dem på flyget:) -
En rigg från 2001 funkar på en bräda från 2010. Däremot är en rigg från 2001 hälften så rolig som en rigg från 2010.
-
Pengar är pengar och med det menar jag att har de dessa åtråvärda pengar är det klart värt att köpa nytt. Mycket har hänt. Bic Saxo hade jag också en och älskade men skulle inte vilja ha den tillbaka.
C
-
Har det verkligen hänt så mycket på riggfronten? Kanske på vissa segeltyper, wave och race, men på ‘enklare’ segel tycker jag inte det stämmer. Jag har ett Zimmer Zero-5 6,4 från 2001, och kompletterade det häromåret med efterföljaren, Simmer Spark 7,5 från 2007. Kör båda på samma mast, en Sailworks (tror jag) från före 2000, och en Local Spirit-bom från 2007.
Bortsett från storleken känns de (och ser) hyfsat lika ut. Kanske slkulle det bli mycket bättre med en modernare mast, men jag tvivlar…
Fö körde även jag på en Gecko 278 fram till förra året, det är längre, vingligare och kräver mer vind än en nyare bräda, men när det blåser (och man vet vad man gör, vilket jag inte alltid gör) är den snabbare och svänger bättre, tycker jag, men det kanske är för att jag seglat på old-schoolbrädor så länge.
Jag har provat nyare brädor, men tycker ofta de känns alldeles för stora och klumpiga, visserligen lättplanande, men utan fotstyrning.
Nu kan jag ju såklart ha haft otur, och missat några kul brädor, men jag trycker inte man självklart ska dissa de gamla.
När jag nu bytt blev det en kompromiss, jag köpte en beggad Bic Techno 112 här på konfen, den är lite kortare, bredare och större än Geckon, men trots att den är en -07 är det en shape som ser ut att vara typ -02, så steget är inte gigantiskt ;). Sen är den, liksom Geckon, närmast oförstörbar, till skillnad från det äggskal som verkar sitta på nyare brädor…Så sammanfattningsvis hävdar jag att tio år gamla prylar (om de är i bra skick) inte bara funkar, utan på vissa områden tom är bättre än nya prylar (men inte självklart mer lätthanterade).
-
Alltså om du köper en bräda som är mycket bredare än din gecko så kommer den kännas större, både som i lättplanad, klumpig och trögsvängd, än din Gecko, även om de har samma volym. En modern bräda som är ungefär lika bred som geckon kommer kännas ungefär lika snabb och livlig som Geckon, men troligen mer lättkontrollerad. Eftersom den moderna brädan troligen är både några decimeter kortare och några centimeter tunnare än geckon så kommer den ha betydligt mindre volym.
-
Jag tvivlar på att jag hittar en modern bräda som är lika bred (smal?) som Geckon (58 cm), om jag inte tar en extrem vågis ;), men om jag tar en modern bräda på säg 110 L, dvs som Geckon, har den verkligen tunnare kanter då? De brädor jag sett i den storleken har förvisso varit betydligt kortare och bredare än min gamla Gecko, men också tjockare (freerides och liknande), och de jag provat har känts ‘klunsigare’…
Eller har jag tittat på/provat fel brädor..? -
Min freewave 86 är 58,5 cm bred så visst finns det smala brädor, men som sagt, då blir volymen rätt liten. Och nej, kanterna behöver inte vara tunnare, men brädan som helhet är. Ta t.ex. en titt på vissa Starboard, de är riktigt tunna, Starboard säger sig ha experimenterat med prototyper som bara varit 2-3 cm tjocka. En 110-litare av idag är typiskt runt 65 cm bred, +- 5 cm.
Min vågis (NewWave 75) är f.ö. 54,5 cm bred…
-
Tack för tankarna och tipsen. Var faktikst ute idag på gammlagrejorna och visst funkar det men tog en sväng förra året på en kompis nyare grejor och det var lite stabilare och lättare helt enkelt. vad tror ni om den en AHD MaxxRide 64,5DRT, 104 L, finns till salu här på konfen.
/fre
Logga in för att svara.