-
Tillverka din egen luftvärmareprojekt
Jag har suttit och grubblat på det här med luftvärmare ett tag nu. Vill man ha värme så kostar det kom jag fram till. Antingen så köper man en ny ebersprächer för 10 lax eller begagnad från mellan 2000-5000 kr. Om man vill ha värme till ett tält på stranden (typ partytält för oss vintersurfare) kan man ju köra med fotogenvärmare. De går loss på en 1000 lapp. Men det är ju inte kul att köpa prylar när man kan uppfinna dem själv. Jag kom att tänka på en sån simpel grej som värmeljus. Ett värmeljus alstrar ca 100 W. Har man åtta stycken igång får man således 800 W vilket motsvarar en svag kupévärmare. En fotogenvärmare ligger på 2000-3000 W. Sen är det billigt också. 100 st värmeljus kostar 19:90 (20 öre st) på IKEA. De har en brinntid på 4 h. Om man då tillverkar en extern (den står utanför sitt tält alt bil pga brandrisk) luftvärmare med valfri effekt, säg 800 W så blir det 1,6 kr för 4 h. Det har en fotogenvärmare som drar 0,2 l/h eller bensin/dieselvärmare svårt att konkurera mot.
Ja, det var lite tankegångar kring en basic-luftvärmare.
Det finns lite mer tankar kring värmeljus här.Så vad gör man en lördag när tjejen jobbar och man inte har mycket annat för sig. Jo, man gör en protoyp såklart. Iväg till grovsoprummet och hämtar lite kartonger. Lite aluminiumfolie och lim. Efter 10 min har jag nu slängt ihop min första värmare. Tanken är att man ska göra den liten, sätta en datorfläkt till så den suger in kallluft in till ljusen och sprutar ut varmluft via ett rör som man drar in till sin bil alt. tält. Jag tror det kommer bli en bra budgetlösning för oss som vill ha värme men inte lägga ner mer än en hundring typ.
Nu sitter ni säkert och garvar åt mitt lilla lördagsprojekt och tänker: “Va fan, ska han upp var fjärde timma och tända nya?” Jag har en lösning på det men just nu är det hemligstämplat
Jaja, här kommer lite bilder på bygget som i framtiden kommer vara bra mycket mindre och effektivare. Jag återkommer med rapportering kring projektet. Just nu står luftvärmare på min balkong och torkar mina vindsurfingdojor som aldrig vill torka annnars. Det funkar skitbra.
Logga in för att svara.