Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tillverka din egen luftvärmareprojekt

• feg

Medlem
    13 februari, 2005 vid 07:32

Detta kan jag intyga efterpersonlig erfarenhet.

När jag gjorde lumpen hade vi starin/parafin ljus som ljuskälla i vårt 12-manna tält en smällkall vinterdag. Ljusen stod under kaminen som eldades så hårt att skorstenen var rödglödgad hela vägen utanför/ovanför tältet i ett försök att åstadkomma lite värme i tältet.

Det som inträffade var att ljusen smälte av strålningsvärmen från kaminen och att all stearin från ljusen började brinna med en en mjölkigt vit och tjock rök som följd. Röken fyllde snabbt hela tältet och var riktigt stickande i svalg och hals. Alla utom eldvakten sov dock gott ända till han väkte oss och bad om hjälp med skräcken i blicken.

Försöken att släcka elden var lönlösa, sand, vatten och stora mängder snö testades utan resultat. Det brann som värsta napalm.

Det hela slutade med att jag tog spaden och skrapade upp den brinnande stearinen och dumpade den i snödrivorna utanför tältet.

Slutsatsen av detta är att det måste till någon lösning, som Gurras skiss, där rök osv kan försvinna ut och bort från utrymmet som ska värmas upp, annars tror jag att man riskerar att dö.

Ett förslag till din skiss Gurra är att du bord dra “rökluften” i ett böjligt rör slingt runt ett böjligt rör för friskluften ovanför “eldhärden” så att du inte eldar för kråkorna och släpper ut mesta av värmen rakt upp.

Jag gillar din inställning till att angripa problem med egna lösningar. Fnula och knåpa på till du lyckas.

/feg

• maxx

Medlem
    13 februari, 2005 vid 08:43

Passa er bara så att inte gasen fattar eld.
    Har sett lågor på 1.5m ur glas-skålar med värmeljus (ca 20-30 st). crazy.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    13 februari, 2005 vid 09:56

hej alla konstruktörer.
    Jag gillar vad “Feg” skriver om kaminer i lumpen. Dom ger ju strålningsvärme, förbränningsgaserna med vatten går ut i taket, genom tältets ingångshål så kommer det in luft som när den värms upp blir mycket torr. Nackdelen är ju att man behöver en eldvakt. Jag har funderat på tillverka en mycket liten sån här kamin, för att ha i min segelbåt. Och jag tänker bara elda manuellt, med uppspäntade bitar av små vedträn, när jag är vaken så det blir inga problem. Jag har hört talas om att det ska ha tillverkats en sån här liten kamin för X antal år sen men har ej hittat nån som säljer sån.
    När robotar blivit tillräckligt billiga kan man ju ha en sån som eldvakt, men fram till dess kanske det finns nån alternativ lösning….

Kul med dina idéer, Gurra.
    Hittade du nån billig reparattör som fixade din tjejs segel, som du kraschade?

TSSS

• gurra1978

Medlem
    13 februari, 2005 vid 10:36

Det är bra att höra lite erfarenheter kring problemet. Jag ska ner till Clas Ohlson nu och spana på lite prylar. Det kanske kommer leda någon vart.

Svar till:

Hittade du nån billig reparattör som fixade din tjejs segel, som du kraschade?

[/ QUOTE ]

Svar ja. En snubbe på lidingö lagade det för 400 kr. Jag ska hämta det imorgon så jag vet inte om det är prisvärt eller inte. Björns segelvårde ville ha 900 kr shocked.gif men jag sa att det var uteslutet då det inte någon mening då seglet inte ens är värt det. Han erbjöd en budget variant för 450 kr med lite tejp. Det lät inte heller så bra. Ett tag var jag inne på att kontakta dig men det blev killen på Lidingö.

• Trikare

Gäst
    14 februari, 2005 vid 17:01

Gurra du borde också tänka på att värmeljus blir också
    varma neråt när dom är påväg att brinna ut.
    Allrahälst om det ligger skräp i ljuset
    tex en bit tändsticka som bildar en extra veke.

Så kartongen dom står på är nog inte så bra men som sakt
    det är ju bara en prototyp.

Borde du inte ha en lucka på sidan där du tänder ifrån.
    För blir det inte varmt när du tänder sissta ljuset?

• Trikare

Gäst
    14 februari, 2005 vid 17:04

Hoppsan missade att det fanns fler sidor.
    Glöm mitt medelande. crazy.gif blush.gif blush.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2005 vid 09:12

Du håller ju för tusan på att bygga en feteholk! Värmeljus…hahahaha. Skäms på dig! Bygget är ju olagligt!!!
    wink.gif

• gurra1978

Medlem
    15 februari, 2005 vid 11:45

Fan vad alla håller på att haka upp sig på min “prototyp” : ) Den tog 10 min att bygga och är numera slängd. Min färdiga värmare kommer absolut inte ens vara i närheten av den på bilden. Och jag lovar, den kommer inte vara gjord i kartong ; )

• brickan

Medlem
    15 februari, 2005 vid 12:10

Tycker att det hackas lite mycket en bra idé som säkert går att vidareutveckla.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2005 vid 12:28

Jag älskar hemmabyggen av alla sorter! Jag ska bygga en minipiniförstärkare till elgitarr och min 50% färdiga freestylefena ligger och ..ja…ligger till sig i förrådet!
    Bergshamras-finest!
    smile.gif

• drakglenn

Medlem
    16 februari, 2005 vid 11:56

Kul med egentillverkade projekt smile.gif

Vill inte såga din första ide Gurra….men jag måste wink.gif

Här är det helt enkelt säkerheten som är viktigast,
    all förbränning utan tillsyn är farlig, i bilen är det direkt livsfarligt och jag vill HELT KLART AVRÅDA FRÅN DETTA!

Det här med värme är en klurig sak, jag vet inte ens om jag skulle lita på en elvärmare i bilen faktiskt…
    Iden med en lös värme källa utanför bilen är dock mycket intressant och bör funderas på, tyvärr bidrar det med massa andra problem såsom ledningsvärme genomförning till bilen andras säkerhet, om…inte…….

Hmm… en liten ide från uppfinnarjocke wink.gif
    Det här med vattenburen värme är en bra metod,
    man kanske skulle isolera bilen med frigolitplattor, bygga ett golv med detta, sen fräsa ut ett sicksack spår i golvet och trycka ner en vattenslang i spåret,sen på med ett plast golv…

Vattenslangens ändar skulle man kunna koppla till en värmekälla som man kunde lyfta ur bilen när den skulle användas.

Värmekällan ska stå i en flyttbar låda som inte leder värme till marken (minimera risken för brand), värmekällan måste även ha en ren förbränning ev. gasol.

Hmm, Gurra sa att det ska vara billigt!
    (Nu flippar jag ut lite)
    En modifierad hedlig liten vedjärnspis med en slinga i där man kopplar på slangen,
    alt. sätta dit en bilkylare över rökgaserna……hm, får nog fundera lite till…… wink.gif

Ett annat alternativ

En luftvärmepump kopplad till ett stort batteri.
    Tyvärr finns det nog inte så små & billiga som man vill ha men annars är funktionen klockren….
    Hm, ett kylskåp fungerar på detta sett är det någon forskat i de här med värmen från ett kylskåp?
    Förmodligen faller detta alternativ på att det drar för mycket energi.

//Glenn – som egentligen ska sitta och jobba (urk)

• manno

Medlem
    16 februari, 2005 vid 18:35

Svar till:

Om man vill ha värme till ett tält på stranden

[/ QUOTE ] Jag tror mer på att återvinna gammalt junk istället för att bygga spejsade värmesystem (även om det är förbannat kul o pyssla mde saker). Ett gammalt sletet stabstält med vedkamin skulle ju funka asbra, ta med lite pellets eller ved och brassa på!

• swe-496

Medlem
    17 februari, 2005 vid 13:38

En annan idé är att införskaffa sig lite värmegolv av typen man använder i husvagnar t ex. Det är en tunn folie som bygger ca 2mm. Den går på 12 Volt. Har man en buss kan man ju ha flera batterier för att höja kapaciteten på användningstiden. Till en buss, låt oss säga en folkabuss, så går det åt ca 1,5-
    2 kvm. Det är inte så stor kostnad på denna typ av värmegolv.

• r3wefew

Medlem
    25 februari, 2005 vid 02:18

Jag var kanske var lite för seriös när jag 4951hmm.jpg ritade denna…. frågan e om man skall ge sig på och bygga den också tongue.gif

• drakglenn

Medlem
    25 februari, 2005 vid 06:48

Intressant ide att driva fläkten med värmen från ljusen,
    fungerar väl som ett änglaspel (en plingande julprydnad).
    Självcirkulation är alltid trevligt, jag tror att ett isolerat rör med vinkel upp till bilen får liknande effekt då den varma luften stiger.
    En annan sak, tänk på att ytan där värmeväxlingen sker måste vara stor, annars eldar man för kråkorna…..

//Glenn

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tillverka din egen luftvärmareprojekt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.