Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tillverka din egen luftvärmareprojekt
-
hmm fundera på om det kanske är bättre att driva en generator (liten elmotor) med varmluften som i sin tur driver fläckten till insuget. sen kan man ju värma koppartråd och få på så sätt ut mer värme. jag kommer snart med en skiss.
-
Rörets ändrande storlek är tanken att luften skall expandera när den blir varmare och förhindra att luften går baklänges. avsmalnandet i slutet kommer förhoppningsvis öka hastigheten på den utgående luften. Tror förvisso att det inte blir så effektivt ändå då jag blev inspererad jetmotorer.
-
Johan!!
Gäst25 februari, 2005 vid 17:42Nu blev jag insperirad. Fast jag har en liten annan idé till min luftskylda folka som är helt utan värme.
1. Man köper en sån värmeväxlare som sitter på de luftskylda folkabussarna, alltså den som avgaserna blåser igenom och ska (i teorin) ge lite värme… Pris typ 500
2. Köp 2 datafläktar modell större. Dessa låter i princip ingenting och förbrukningen är minimal. Pris 60kr/st.
3. Montera fläktarna på insug förbrukningsluft och den andra på utsug värmeluft. Sedan tänkte jag att man kunde placera hela konstruktionen inuti reservhjulshållaren brevid motorn. Insuget till förbrukningsluften placeras då inuti motorrummet och gärna nära cylinder nr 3 (som i min buss blir jävulskt varm).
Då borde man utnyttja motorrummets värme sammtidigt som man kan placera en hel rad ljus inuti värmeväxlaren. Har man just grillat är det ju istället bara att slänga in lite glödande kolSedan när man kör kan man ju bara starta fläktarna så borde även det ge något lite värme iaf? Och sen när man kommer fram stoppar man istället i värmeljus.
Eller så köper jag mig en sprakare? Men då får man pula med den där jävla elektroniken + att bussen riskerar att flyga i luften.
-
Låter kreativt, skulle vara kul och se det funka. risken är väll att man till sist kommer att sätta fyr på något.men visst man skall ju satsa lite
-
På båtmässan stötte jag på Gurra. Jag berättade för honom om en värmare får segelbåtsruffar som fanns till salu. Ser ut som en vattenkokare med liten låda på. Man använder befintligt spritkök, en fläkt blåser in varm torr luft och rökgaser o fukt går upp i en skorsten till båtens utsida.
se länken http://www.pan2000.se/ -
Efter en timme eller två kanske det blir vacum inne i bussen med den apparaten på spisen;)
Kan knappast vara lämpligt att ha i slutet utrymme. Skulle tro att det finns en hel del varningstexter med i lådan när man köper den…….
-
På mässan körde dom apparaten,den gav en förvånansvärt stark utblåsning av varm luft. Och om man kände på rökgaserna som kom ut i skorstenen så var der knappt ljumt men däremot fuktigt.
En segelbåtsruff är ju allt annat än tät, så förbränningssyret kommer ju in genom springor vid rufflucka osv. Apparaten är inte tänkt att ha gående hela natten eller så, utan man kör den nån timme eller två när man är vaken för att torka ut fukten osv. Detta är ju förstås inte vad Gurra efterlyste eftersom bilvärmaren säkert funkar lika bra när man väl startat motorn. Kände dock att idén kanske var utvecklingsbar samt något för min gamla plastlåda från -79 som saknar värme (och inombordare). TSSS -
Tja, svar till Anonym långt upp i denna tråd. Jag har redan byggt en gitarrförstärkare till min gura =) bygg med radiorör det äger! Bara en sån sak som att ha 300 volt i sin förstärkare känns ju bra =)
Lycka till med bygget!
Tjipp! -
Fukten som känns i skorstenen bildas egentligen av den öppna lågan, från spisen med andra ord…….Öppna lågor fuktar nämligen en del, (vet alla som ibland vill värma upp sin buss med spritvärmare eller gasol, det rinner längs med rutorna)vissa brännbara kemikalier/gaser mer än andra. Ganska välkänt är just att gasol fuktar rätt mycket (T-sprit ännu mer) Så den fukt man känner i skorstenen är troligen den som uppstår vid förbränningen. För att det inte ska bli någon fukt måste det till en sluten förbränning, eller annat system som värmer utan förbränning. Så jag tror inte att värmaren i sig tar med sig fukten som redan finns i utrymmet, men den fukten som den själv tillverkar går nog ut den vägen.
Värmaren är helt klart ett bra alternativ om man inte är beredd att lägga pengar på ett dyrare och mer avancerat system, exempelvis en riktig båtvärmare som går på fotogen eller diesel. Nackdelen som jag ser det är att det inte går att krypa i säng och kunna sova en hel natt med värme i bussen…….zzzzzzzzz
Logga in för att svara.