Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tillverknings teknik master
-
Tillverknings teknik master
Publicerad av anonym-anvandare på 13 mars, 2001 vid 09:46Dom flesta mast tillverkarna av idag, har en anorlunda yta, typ lindad,(NP Matrix 2000 m.f.)
Varför har man denna yta? ser ut som det lätt blir skador efter camber mm.
Tekniken går väl inte bakåt?//Slapas.
dr-masse svarade 23 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
jag tror att lindningen du pratar om är ett extra skydd så du inte nöter direkt på kolet..North Viper har from i år ett titanium skydd ytterst på sina master, som ska skydda mot solen..
vooodo
-
Titanium=metall=inte på en kolmast=NEJNEJNEJ!!!
Vitt=reflektera MER värme
Svart=reflektera MINDRE värme
Titan är en GOD värmetransportör=transporterar IN värme i masten=NEJNEJNEJ!!!Kom igen nu voddo!!!
/Baltazar…
-
TA reda på fakta varför har de flesta boardbagar en reflekterande sida??
Vad beträffande masten gå in på http://north-windsurf.com och läs om masten!!vooodo
-
Jag har ett par slangar till min mountainbike som det står titanium på, men jag är rätt säker på att det i det fallet inte finns mycket titanium inblandat i gummit.
Jag har ingen koll på Norths master, men man kan gissa att i det fallet kan man använde titanflakes eller titanoxidpartiklar i lacken för att reflektera bort inkommande värmestrålning. Som du antyder, utgående värmestrålning kommer möjligen refekters tillbaka, men som några enkla experiment kan visa är det i praktiken effektivt att hålla ned värmen genom att ha ett reflekterande skikt på utsidan.
Ola H.
-
FAkta är att titanium inte har på en Kolmast att göra!
Bara dyrt och onödigt!
Det tillför ingenting i styvhet, bara ett skyddande lager som vanlig glasfiber gör lika bra på andra master!
…men som Viper har fungerat innan så måste väl North göra något radikalt för att vi skall köpa dem!/Baltazar
-
I Jakten pa den oforstorbara masten diskuterade det i gar med en polare:
varfor inte gora master helt i titanium. Dyrt och samre flex kanske men det blir ju latt och hallbart.Nan som kan omradet?
-
Baltazar, har du någonsin testat Vipernasterna, jag har kört med Viper wave sedan den kom och aldrig haft sönder ngn och vet fler som anv den och tycker den är kanon, vad är det som får dig att skriva att dom är dåliga???
vooodo
-
Jag jobbar med flygreperationer, och med en hel del titan,
Tror ej att ren titan lämpar sig i master o dyl,
Flygindustrin går mer och mer över till composite material. ex.JAS Gripen, mindre metal skrot mera kol o kevlar,//Slapas.
-
Antagligen för dyrt och för dålig flexrespons i masten skulle jag gissa på, annars är det fruktansvärt hållbart och lätt, lättare än kolfiber…Iaf i cyklar!?!
UDOO
-
Att ingen i Svenska Cupen använder dem eftersom de går av.
El Rapido använder dem inte heller av samma anledning.
Att du har en mast som har hållit är roligt för dig, men inte för dem som har master som pajat…
Som jag har sagt innan…
Kvalitetsproblem…ibland bra master…ibland dåliga…Vågar DU chansa!/Baltazar
-
Yep det vågar jag..det tycker jag andra också ska göra efterssom North har 12 mån garanti på sina master !! Och enligt “Rapido” om Vipern så finns det andra master som
“knäcks som tändsickor i solen” men det kanske blir annorlunda nu när det märket är uppköpt!! Vågar DU chansa??vooodo
-
Och litar man inte på att en mast med 100% kol ska hålla så finns den nya Vipern också i 75% kol!!
vooodo
-
…Itte på viper i alla fall!
Titan på en mast, HAHAHAHAHAHAHAHA!!!/BAltazar
-
Eftersom några i denna tråd fastnat i en märklig “titanmastflingorviperkoldiskussion” tänkte jag, vild och vacker som jag är, ägna mig lite åt den ursprungliga frågan… 😉
Lägg i minne att jag inte är någon tekniker, så det kan bli lite lustiga ordval och begrepp här.
Jag förmodar att du tänker på den mer “lindade” yta som NP kom med på sin RacePro mast till 2000? De kör vidare på det för X7, exempelvis.
“Off Axis Winding” har jag för mig att de kallar det. Tanken, om jag inte minns fel, är att få fram en mast med så lite “bindmedel” (“resin”, vad blir det på svenska?) som möjligt i masten. Även i master som tidigare getts etiketten “100% kolfiber” så har tillverkningsmetoderna tydligen ändå inneburit att en “onödigt” hög mängd bindemedel i masten gett utrymme för förbättring. Då blir det så att bindemedlet tar upp en del av krafterna istället för kolfibern. Och det vill man ju inte eftersom kolfiber är bättre på det än epoxi (eller vad man nu plastar ihop kolpinnarna med). Man vill helt enkelt ha högsta möjliga kolfiberhalt eftersom masten får snabbare reflex och lägre vikt. Masterna, som inte görs av Fiberspar (är det Dornier, månne?), lindas på detta vis eftersom det är en metod som verkar medge mindre bindmedel och högre kolfiberhalt. Om detta sen är den bästa metoden har jag ingen aning om. Men min uppfattning är inte att tekniken går bakåt…Nåja, du verkar ju jobba en del med sån’t här så din koll är väl bättre än min… 😉 (det är nästan så att jag undrar varför du frågar om du nu jobbar med detta?)
Ytan blir minst lika tålig för camberslitage som tidigare, om inte bättre. Har kollat på en RacePro mast som använts flitigt under året och den såg faktiskt fräschare ut än min FreeRide Pro (som har en slätare yta).
Ovanstående är en liten sammanfattning av sånt som jag läst mig till på NP, rec.windsurfing å efter att ha klämt och seglat en sväng med en RacePro. Jag är ingen mastexpert, men det är kul med en ny teknik om grejorna blir bättre och hållbarare!
Nåja, hoppas att du fick något i alla fall… Det dök ju upp en teori här på konfen om att Chalmerister å annat löst folk (ingetgörer) är glada i vindsurfing, de borde väl kunna leverara ett rejält uttömmande svar på din fråga?
Surfa På!
-
Per Svanberg, SWE 16 och Jona Ljungström SWE 876 har bara kört North-segel och deras master de senaste åren, och kom väl 3:a resp 8:a i SC-2000(Race). De borde väl ha koll på matrialet?
//Jimmy
Logga in för att svara.