Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tillverknings teknik master
-
En välbyggd kolfiberhoj är klart lättare än en titanhoj. Anledningen till att inte skillnaden är större än var den är på cyklar är att man ännu inte förstår krafterna tillräckligt bra för att kunna använda kol optimalt. På någon så enkelt som en mast har inte titan en suck mot kolfiber.
Ola H.
-
Jag noterade att du sa på något så enkelt som en mast, och angående det (jag tror inte du menade det så benhårt iof), hi-tech master typ Fiberspar R6000 kostar enormt mkt pengar att utveckla. Jag titta på gaastra konf och barry spanier sa att t.o.m det mäktigaste företaget som neilpryde är pyttelitet när det gäller dom utvecklingkostnaderna. Dagens mastteknologi används i olje industrin och det säger ju en hel del…
/Mastnisse -
Och en sak till, att göra en lätt mast kan en hel del tillverkare göra idag men få fungerar verkligen när det kommer till prestanda.
Hej svejs! -
Det jag menade var att strukturellt sett är belastningarna på en mast rätt enkla att få koll på. På en cykel finns det massor med skarvar och sådant som ställer till problem och utbudet av konstiga belastningsfall man måste räkna med är inte mindre än när det gäller en mast. Det är därför man ligger mycket långt över “teoretisk minvikt” när det gäller cyklar, men antagligen rätt nära när det gäller master. I praktiken görs ju fortfarande några av de allra lättaste cyklarna av aluminium och det säger ju en del. När det gäller metaller kan man ju direkt utnyttja över hundra år av cykelbyggningserfarenheter. Fiber är deremot i sammanhanget nytt. Fartfarande är några av de mer framgångsrika kolcyklarna ju bara kolrör ihoplimmade nästan som metallcyklar är svetsade.
I någon mening kan dock just detta, som du antyder, betyda att själva lamineringen av master är mer High-tech. Ju mer man vet om belastningarna, desto mer optimeringsarbete finns det att göra vid fiber val och tillverkning etc.
Ola H.
-
Vi får väl hoppas att du har rätt Masse,
årets surf får visa om det håller eller inte.
Jag tycker bara att det inte ser hi-teck ut. -
Rätt och rätt… återger mest sån’t som jag läst, hört å klämt lite på…
Om masterna sedan håller är en helt annan sak!
Surfa På!
(saker som “ser” hi-tech ut är ju sällan det, brukar ofta vara motsatsen…)
Logga in för att svara.