Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips angående freestyle bräda?

Taggad: ,

• Tips angående freestyle bräda?

Publicerad av anonym-anvandare på 17 augusti, 2003 vid 10:12

Hej jag tänker köpa en jp freestyle bräda snart och jag undrar över vilken volym som passar mig bäst?
    Jag väger 82kg och idag kör jag på en 290 bräda med 116liter.
    Ska jag välja 103 l eller 113 liter på jp brädan?

Jag vill kunna köra från mindre vindar till kraftigare vind!!

Inte enbart lätta vindar, det är ju inget kul:)

Så vore tacksam för svar!! Denna bräda klarar väl av freeride åkning bra också va?

anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • styret

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 12:18

go big or go home!
    113 alltså.

men akta dej för att andas på den, då går den sönder.

• jonatan

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 12:41

Det är roligare med en mindre bräda när det blåser mer.. smile.gifSka du ha den som enda bräda skulle jag satsat på 103:an!

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 12:58

Svar till:

go big or go home!
    113 alltså.

men akta dej för att andas på den, då går den sönder.

[/ QUOTE ]Hmm är den så ömtålig eller:)

Men en 103 lockar mer eftersom jag vill ju ha lite mer fart i prylarna när det brallar i:)

• styret

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 15:01

jag väger nästan 14 kilo mindre än dej äoch kör 108 liter. är toknöjd med storleken på bräda.

Det känns inte speciellt stort. jag tror man vinner mer på lite mer volym.

JP är ju inte världens hållbaraste, även om jag överdrev lite grann. men jag ahr fått uppfattningen om att dom är ganska sköra.

• ola_p

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 15:08

Beror ju lite på brädan, JP är väl ganska stora för sin storlek så att säga efter vad jag hört… wink.gif

• frippe-s

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 15:49

jag har hört att rrd är ömtåliga, är de likadant med jp?
    styret; 108 liter till 68 kg låter stort, jag kör 104 liter och väger 80.
    /F

• frippe-s

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 15:52

satsa på 103:an, du kan köra med din nuvarande bräda när vindarna är marginella.
    /F

• lars_k

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 15:58

Ska du köra i havet och vill leka i vågorna, välj 103:an.
    Kör du på plattvatten/skvalp, välj 113 l.
    Eftersom du vill köra i kraftigare vindar också med brädan tycker jag den mindre är lämpligare. Den kommer att funka från 8 m/s upp till 15 m/s, segel från 6.5 till 4.5.
    Ska du tvunget plana i 6-7 m/s så blir det den store och 7 kvadrat segel. Så nu vet du =)

• styret

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 17:06

108liter till 68 kilo funkar alldelles utmärkt. det är väl mest en vanesak.
    skitskönt att ha lite att stå på utan full planing.
    ska man ha en bräda tycker jag man ska satsa på rätt stort.

• jonatan

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 17:48

7.0 är inga problem på den lilla! om de inte ändrat för mycket sen ’02:an förståss..

och 4.5 blir nog väl litet.. 5.5 är nog mer lagom, men det kanske funkar i nödfall.. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 18:14

Tack för alla era svar, det är kul att se att så många av er här är så hjälpsamma:)

Hmm men jag blir ju ändå inte klokare på era tips, det är ju så svårt att bestämma sig för valet av volym, men jag undrar om jp brädan 113 klarar av kraftigare vindar? Så 103 är inte för lite volym för mig då? (väger 82kg)
    Och det som vissa av er säger att jp brädorna är ömtåliga gör mig lite osäker på mitt val av bräda??
    Jag vill ju helst ha en bräda som klarar av lite smällar. Den ska ju helst vara några år cool.gif

finns det några andra snarlika modeller som kunde passa mig? Att valet står på jp är för att dem sägs vara otroligt snabba för att vara freestyle brädor och det är jag ute efter!
    Mvh Claes

• styret

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 18:20

En polare till mej seglar sin 112:a (fanatic skate) i kulingvindar. inga probs.

• endy

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 06:53

Och han seglar i en sjö eller vad?
    Jag vill se honom segla den i ringenäs i kuling….
    Jag har seglat min 117 liters twister med överiggad 5,0……….på en sjö det gick jättebra..hmmm

• styret

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:44

seglas i chopp på haga.

• endy

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:47

Som du ser är det viktigt att veta var du seglar någonstans, som Lars_K redan svarat på tidigare….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips angående freestyle bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.