Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips angående freestyle bräda?
-
Tips angående freestyle bräda?
anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 28 Svar
-
Klarar du att dra rigg och är bekväm på din gamla bräda, är det nog inga problem med den lilla jp:n.. bredden gör en hel del fö stabiliteten..
-
Det lutar åt 103:an.
Men då bromsar den väl upp farten lite mer än 113 i svagare vindar? Är jp brädan snabb för övrigt?`Och märker man stor skillnad mellan de olika volymerna. Kanske freeride carve kan vara ngt också? *förvirrad*:) -
JP:n är väldigt snabb för att vara freestylebräda.. Jag har för mig att det inte var si stor skillnad på freestylen och freeride carve, enligt boards test. Men vill du mest köra freeride, och kanske prova något trick ibland så är väl antagligen freeride carve bättre..
Köp den som är snyggast om du inte vet vilken du vill ha!
-
Svaret på din fråga är. Kan du vattenstarta och vända är det klart att du skall ha JP 103. känner du däremot att du vill ha lite mer att stå på och kanske dra rigg på så är det 113 som gäller. Men min personliga åsikt är att JP 103 är grymt mycket skönare en 113.
PS har provat båda brädorna så det är inget skitsnack. (som det annars kan bli ganska mycket av här)
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst19 augusti, 2003 vid 09:16skulle din mening “PS har provat båda brädorna så det är inget skitsnack” vara någon försäkring på att inte ditt inlägg oxå e skitsnack?
skoja..förlåt -
Ok nu är jag ett steg närmare mitt köp:)
Men jag kan nämligen inte vattenstarta jämt så kanske det ska bli en 113 ändå sedan kan man ju komplettera den med en mindre bräda om några år då man blivit bättre?
För ni som har testat 113 tycker väl att den är kul att köra på ändå? -
Har inte testat 113, men väl ägt och kört 115 (2002 modellen).
Eftersom vattenstarten inte alltid klaffar så skulle jag rekommendera den större JPn. Den extra flytkraften och, framförallt, stabiliteten kommer du att uppskatta mycket när du lär dig olika segel- och planingstrick.
Min JP 115 har jag kört ett antal gånger med bra tryck i 5.4an och det har gått fint (chop, ingen vågsegling). Mindre fena än orginal rekommenderas dock.
103an är med säkerhet mer allround än 113 och klarar mer vind bättre. Men med tanke på din nivå och det du skrivit så tycker jag inte att de extra litrarna är i vägen. Du kommer ju att segla mest i lättare vindar med typ sjunoll (det brukar bli så i Svea).
Jag har inte märkt några som helst problem med hållbarhet på min JP. Möjligtvis att det yttersta skalet “chippar” lite vid smällar, men den har hållt minst lika bra eller bättre jämfört med andra brädor jag ägt (Fanatic, RRD, Mistral, AHD…).
Skillnaden mellan JP Freestyle och Carve är, som redan skrivits här, inte alltför stor. Vilken du än väljer så lär du bli nöjd. Själv tycker jag att Freestyle-brädornas förmåga att svänga lite bättre enbart är trevligt. De går ändå rätt fort.
Jag tycker att din tanke att komplettera med en mindre bräda låter sunt. En stor freestyle och en mellanstor vågis är ingen dum kombination.
Lycka till å Surfa På!
(har medvetet hållt mig till JP här eftersom det är det du frågade efter)
-
Tack så mycket återigen för dem bra svaren jag får, det är ett stort beslut att välja rätt bräda:)
(fasiken det var ju lättare att välja bil:))Ok då slår jag till på 113 eftersom jag kommer komplettera med mindre bräda när jag blir bättre. Men 113 fungerar väl hyffsat bra i vindar mot 10 väl? Min seatrend 290 116liter kanske fungerar bättre då?
Bara man får uppleva fart med 113 jp så blir jag nöjd.*springer mot butiken*
-
Vindar på upp till tio sekundmeter är ren njutning. Så länge du inte seglar i brytande vågor… 🙂
Jag har seglat min 115 i upp till en 12-14 sekundmeter skulle jag tor, men det är ju alltid svårt att bedöma vindhastigheter. Rejält tryck i femfyran var det i alla fall, så jag är rätt säker på att det var mer än tio.
En tio sekundmeter bör gå fin-fint, tycker jag.
Vad är det för en Seatrend du har? Om det är den jag misstänker (en 290 Race) så bör JPn upplevas som mer lättseglad och allmänt roligare. Seatrenden kan vara snäppet snabbare i rätt vindar, men JPn bör ha ett större register som den är skoj i och plana tidigare.
Lycka till!
-
Ja det stämmer att seatrenden är en 290 på 116liter, den går nog snabbare än jp:n i större vindar men är så mkt tråkigare att segla!
Det blir en jp freestyle113 för höstvindarna, och så får jag jobba ihop till en mindre bräda för stormarna:) -
mitt medelande är kanske lite väl riktat så det är kanske därför du inte förstår. men om jag uttrycker mig lite mer tydligt. det finns som sagt J**ligt mycket folk som snackar en massa gojja här. som inte har en jävla aning om hur dom olikabrädorna är, men har hört av en polares polare att den är bra som sedan har hört att 113 är bra av sin polare. och om han nu står i valet av kvalet så tycker jag att jag ska ge honom en försäkring om att jag vet vad jag snackar om om och inte det vanliga skit snacket som försigår här (ibland)
Förstår du mig?
-
Ta du 113.
Har en RRD 105 och väger 84kg.
Funkar perfa för mig men blir ibland irriterad
när det är gränsvindar och den tappar planing.
Tänk på att det måste fortfarande blåsa en del
vilken du än väljer.
Bättre då att ha marginalen och plana med den “stora”
i lättvind än att vara för stor när det tutar i.
Logga in för att svara.