Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tips för +2 knop, snälla fredrik.ygge
-
Tips för +2 knop, snälla fredrik.ygge
Publicerad av appel på 9 september, 2007 vid 13:33Läste intresserat om fredrik.ygges session i fiskebäck http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=21782&uid=1172 Skulle så gärna ta del av tipset av den gamle speedaren som gav dig 2 till knop! Bra kört för övrigt
Knatte svarade 17 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
Knatte
Gäst9 september, 2007 vid 13:35@appel 412985 wrote:
Läste intresserat om fredrik.ygges session i fiskebäck http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=21782&uid=1172 Skulle så gärna ta del av tipset av den gamle speedaren som gav dig 2 till knop! Bra kört för övrigt
Visst behöver vi dessa tips från Ygge 🙂 🙂 🙂 Fast jag vill nog ha ett + 5 knops tips istället!
-
Ho ho ho! Någon frågar mig om trim-tips. Den här tråden skall jag skriva ut och rama in. Inte helt övertygad om att ni inte bara driver med mig dock. Har en som på 30:e plats i Sverigerankingen och som ofta kommer ut i Fiskebäck och kör 5-7 knop långsammare än t.ex. Erik Larsson och Speedjanne något att lära någon? Har dock harvat mycket med trimmet i år och kastar gärna ut mina tankar och frågor. Tror det blir fler frågor än svar dock. Vore kul om några snabbare surfare också kunde ge lite tips.
Jag har surfat länge och rätt länge kört ungefär samma trim: mast-fot långt bak och bom lite högre än medelhögt. Inför i år bantade jag ner mig 10 kg (från 80 till 70kg). Då ställdes allt på huvudet. Det var kanske inte en helt dum omskakning för jag har börjat åka snabbare i år efter att ha testat massor. (Har samtidigt tränat rätt hårt och är i mycket bättre fysisk form och har snabbare prylar så vad som är vad i denna soppa av parametrar är dock svårt att säga något klokt om.)
Problemet som först dök upp efter viktnedgången var att allt tryck på framfoten försvann. Känns som att alla 10 kg måste försvunnit från just den punkten. Det var en obehaglig känsla. Dels tenderade foten att glida ur stroppen (vilket den gjorde vid ett kritiskt ögonblick så att jag klöv min bräda i resulterande kastfall) och dels kändes det som att det blev för lite tryck på mastfoten så att brädan bara studsade omkring.
Läste annan tråd här på forumet om just problem med saknat tryck i framfoten. Minns att det var Oscar som då kom med förslaget att flytta bak hängselelinorna. Detta gjorde underverk! Brädan kom i mycket bättre balans, det gick fortfare och kändes bättre på alla sätt. I princip alla gurus säger att man skall vara balanserad i linorna, men det konstiga för mig är att om jag har ganska hårt tryck på framhanden så får jag ett mycket bättre tryck på framfoten och riggen drar mer framåt och brädan ligger bättre i vattnet känns det som.
Fick också råd av namnkunnig surfare att jag borde flytta mastfoten längre fram för att få bättre tryck i framfoten. Testade detta och det kändes mycket bra!
När jag var ute och körde den dagen det första inlägget i denna tråd handlar om körde jag först ute vid Knarrholmen (som är ett ställe ca 1.5 distansminuter utanför Fiskebäck med stundtals magiska förhållanden) och fick de bästa farterna, sedan när jag började bli trött och det började kännas obehagligt att vara ensam så lång iväg körde jag i Fiskebäcks s.k. Shitbay, en skyddad liten vik precis vid Fiskebäcks hamn. Där är sträckan kort och vinden svagare än vid t.ex. Knarrholmen så det går aldrig lika fort där. Den dagen var seglet helt klart för litet där. Jag körde några repor där och låg runt 30 knop. Då dök det upp en seglare på en Sputnik 265 och ett NP MKIV och körde ifrån mig konstant. (Det är förmodligen en känd seglare och kanske någon som hänger här – nytt ansikte för mig dock.) Han verkade mycket rutinerad och hade kört sina prylar runt 36 knop några gånger berättade han. Han tittade på mina fina prylar (Exocet Warp speed och Gun Booster) och sa att jag borde gå mycket fortare. Han konstaterade att mastfoten satt för långt fram. Jag flyttade bak den på de följande två reporna hade jag drygt 32 på båda. Plötsligt var det jag som var den snabbare av oss (utom på kryssen tillbaka genom chopen – där gick skicklighet före prylar).
Det märkliga är att rent stance-mässigt så kändes det mycket sämre. Saknade igen fullt tryck i framfoten. (Det är kanske i.o.f.s. ett mindre problem på djupslör än på kryss eller halvvind mot chop – då är det skrämmande. Tror jag längtar efter en sådan där hederlig gammal mastskena man hade på de gamla race-brädorna så att man kan köra långt bak på slören och köra långt fram på kryssen tillbaka.)
Förra helgen körde jag ett riktigt trimpass i Shitbay och testade allt. Hög / låg bom, mast långt fram / långt bak, lite uthal / extremt negativ uthal, måttliga linor / långa linoretc. Slutsatsen blev att hög bom, extremt negativt uthal, långa linor och masten långt bak var snabbast. Det jobbiga är att det inte var en bekväm stance. Det som kändes bäst var inte snabbast.
Oj, det blev långt. Du blev väl dessutom mer förvirrad än hjälpt antar jag. Nu har jag i alla fall hävt ur mig allt jag spontant kom att tänka på.
Hur gör ni som är snabba? Hur har ni kommit fram till rätt trim? Antar att ni inte som jag flyttar mer eller mindre på måfå och kollar GPS, utan har något mer strukturerat sätt att gå tillväga och känner olika indikationer på när saker och ting är rätt eller fel ur ett speed-perspektiv. (Låt oss hålla oss strikt till speed och inte tala om hur man t.ex. skall trimma för att ha god kontroll på halvind i grov sjö för det är nog en helt annan diskussion – och allmänt slalom/freeride trim känns som något jag lärt mig mycket mer om genom åren.)
-
Är du säker på att du verkligen ändrar saker på måfå? Fundera över hur du gjorde senaste sessionen, det kan mycket väl hända att du var mer systematisk än du tror.
Sen har jag också en känsla av att mastfotspositionen är en av de saker som påverkar framfotstrycket mest. Däremot har jag en känsla av att det där är en vanesak. Jag har seglat väldigt mycket med nästan allt tryck på bakfoten och så länge det känns som att framfoten åtminstone sitter kvar i stroppen känner jag mig lugn.
Sen har jag en känsla av att det du upplever egentligen är att du går fortast när du får upp brädans nos en bit och det är nog rätt logiskt eftersom du är lätt. Dave White är ju känd för att ha extremt mycket tryck på framfoten och då får han antagligen (nu spekulerar jag vilt) rätt stor våt yta och alltså mycket friktion. Antagligen är det inget problem eftersom han väger hur mycket som helst och kan hålla ett jättesegel som genererar massor av power att övervinna den friktionen med. Du som är lätt har mer att vinna på att minimera den våta ytan så du inte behöver lika stort segel.
Jag såg på Maui Sails forum att Martin van Meurs skrev till nån 70-kiloskille att han eftersom han var lätt antagligen kommer få problem med framfotstrycket och antagligen borde placera framstroppen så långt bak som möjligt.
Det där med viktnedgången är intressant, jag läste för några år sen att trots att de snabbaste typerna är väldigt tunga så är det väldigt vanligt att folk som bantar ner sig några kilo får högre toppfart av det eftersom den förlorade förmågan att hålla stora segel uppvägs med god marginal av att deras rörlighet förbättras. En viktig anledning till att t.ex. Dave White är så snabb är att han lyckas med konststycket att ha extremt god rörlighet trots sina 130 (eller vad det är) kilo.
Och eftersom nån säkert kommer med gliringar så får jag väl påpeka att jag snarare resonerar utifrån mina högskolepoäng i fysik än utifrån mitt seglingskunnande. Men när det gäller min egen segling tycker jag det verkar funka att göra så.
-
@Rasmus_W 413160 wrote:
Är du säker på att du verkligen ändrar saker på måfå? Fundera över hur du gjorde senaste sessionen, det kan mycket väl hända att du var mer systematisk än du tror.
Njae, jag skrev det nog inte just det på helt och fullt allvar. Självklart har jag som de flesta efter massor av år på bräda någon slags grundkoll på hur man trimmar utrustningen. Det jag ville poängtera var att vissa saker kändes sämre men var bättre och att jag testade klart större justeringar än de finjusteringar man normalt gör. De som är snabba måste ha utvecklat ett mycket bättre sinne för vad som känns snabbare och inte.
@Rasmus_W 413160 wrote:
Jag såg på Maui Sails forum att Martin van Meurs skrev till nån 70-kiloskille att han eftersom han var lätt antagligen kommer få problem med framfotstrycket och antagligen borde placera framstroppen så långt bak som möjligt.
Japp, det har jag också provat mig fram till. Alla mina stroppar sittter längst bak. Det verkar klart bäst. Sedan tror jag inte att det är en slump att just Novice som är i samma viktklass som jag gjort specielskenor för att få stropparna ännu längre bak (se annan tråd minns ej vilken). Tror det skulle passa mig också.
Glömde säga en sak: Jag ändrar inte längre på nedhalet. Min erfarenhet är att mina freerace / race segel måste ha extremt mycket nedhal för att fungera bra, oavsett vindstyrka. Möjligen kan man peta en cm hit och dit vid olika vindstyrkor, men det är ett finlir jag inte kommit till.
@Rasmus_W 413160 wrote:
Och eftersom nån säkert kommer med gliringar så får jag väl påpeka att jag snarare resonerar utifrån mina högskolepoäng i fysik än utifrån mitt seglingskunnande.
Alla får ha sin teori och testa den på forumet. Gliringar kommer bara från tråkmånsar. Att sedan erfarenheter från 40-knops-åkare väger tyngre är en annan sak.
-
Tack för det fredrik.ygge och Rasmus_w!
Håller med om resonemanget från båda.
Min gyllene regel när det gäller trim har alltid varit : minimal våt yta i alla lägen, med omfattningen på okontrollerade tailwalks som enda begränsande faktor, för hur hög bom, och hur långt bak jag kan ha mastfoten.
Negativt uthal har jag kört sen 91 eller nåt, men börjar vackla något i min övertygelse.
Stropparna sitter också längst bak på min sonic 85 mest för att mastkassetten sitter relativt långt bak. Kör det här med 28 viper och 6.0 stealth, känns bra. Kanske kan minska fenstorlek något.
När jag kör så här saknar jag nästan helt tryck på framfoten. Det i sin tur kräver hög koncentrtion, som kanske begränsar fartpotential? Tror man skulle köra mer avslappnat med jämnt fördelat tryck, men rädslan för större våt yta tar över och styr mig totalt.Jag är 185 cm och väger c:a 77 kg
-
Knatte
Gäst10 september, 2007 vid 08:12Enligt många “experter” så skall brädan ligga plant i vattnet både i längsled/sidled för att gå snabbast möjligt. Så för mycket tryck på bakfoten är nog inte optimalt, utan skapligt jämt tryck på bak och framfot är nog grejen..:smile:
-
Hur långt bak man placerar mastfoten har väldigt mycket att göra med hurdan scoop-rockerlinje man har på brädan. Ifall man har en bräda med extremt mycket rocker eller rent av tail-kick så är det som att dra på handbromsen då man placerar mastfoten för långt fram. Oberoende av hur stort seglet är. Därför brukade vi förr i tiden ha olika brädor för olika segelstorlekar. Våra 40cm bräda lättvinds brädor var ändast användbara för 6+m2 segel medan de smalare (mindre) brädorna var ämnade för segel på 4 och 5m2. Masten kom alltid lite längre bak och snabb var man aldrig med större segel än max 5.5m2.
En anna grej är hur man skall balansera seglet med avseende av trapetslinor och bomhöjd. Någon WC SL seglare från NP stallet talade om trimm i en broshyr och sade att i hårdare vind när han använder mindre segel använder han längre trapetstampar och sänker på bommen. I lättvind igen använder han kortare linor och placerar bommen så högt som möjligt. Han använde argumentet kontroll i mindre segelstorledar. Detta är lite konstigt från ett speed perspektiv då man just i hård vind försöker lägga bommen så högt som möjligt. Fred Heywood sade åt mig efter vårt första möte 86 på sotavento att min slalomteknik var ok men att för speed skulle jag: skaffa höft trapets, förkorta trapetstamparna, höja på bommen, sträcka på framfoten och inte hänga med rumpan.
En grej som jag inte kan låta bli att poengtera är att fenstorlek har mycket att göra just med framtrycket på bommen. Ju större fena desto mera framtryck med framhanden på bommen blir det samt att baktrycket på aktre foten blir för stort i långsamma hastigheter. Med sådant trimm är högre hastigheter helt otänkbara. Trycket i seglet blir mindre och förkjuts bakåt ju fortare vi seglar speciellt på öppnare bogar. Därför skall seglet vara trimmat så att vi har tryck på framhanden vid halv vind och lägre farter.
Hur man trimmar har mycket att göra med hurdan anatoi man har. Jag tex har aldrig haft stora arm muskler och har förlitat mig på god trapetsteknink. Mina armar kan jag inte heller sträcka helt raka (vid tex tyngdlyftning måste personer som har samma egenskap visa domarna innan de lyfter att armarna inte kan rätas ut helt och hållet). Därför har jag inte helt raka armar när jag surfar och därför passar kortare trapetstampar mig väldigt bra. Jag är relativt lång och väger runt 90 kg men hade en klar fördel av en 7kg tyngdväst av bly (självflytande) runt övre delen av överkroppen och axlarna. Helt otroligt mycket fördel egentligen. Omöjligt skulle det ha varit att segla så fort jag gjorde i tarifa utan. På en bild jag ser av mig för tillfället som tyvärr inte är ett bra exempel på perfekt speedsurfing men den visar lite hur jag står ser jag att armarna lite böjda, framfoten inte helt rak och vinklad så att foten pekar frammåt. Jag står således på yttre delen av foten och har tårna pekande uppåt. Bakre foten är lite böjd men också vriden framåt. Dels för att brädan är 35cm smal men också för att projisera krafterna framåt och inte bara åt sidan. Jag tror att man måste ha rum för lite finjustering i alla läder och sträcker man helt på armen tex måste kan man inte sträcka mera då det behövs. Speedsurfing är allt annat än en statisk prestation som många tror.
Håppas någon av er kan snappa upp någonting av vad jag har skirvit ovan. Mycket är ju naturligtvis gammaldags men som David W sade mig i en e-mail häromdagen, grejorna har inte nödvändigtvis blivit snabbare men de har blivit mera mångsidiga med fokus på funktion. På den ursprungliga frågan om 2 kop kan jag bara säga att man kan aldrig med säkerhet veta om man är snabbast ute på vattnet. Man kan bara veta om man är långsammare då när man åker på fullt och blir omkörd. Ingenting är så nyttigt som att bli omkörd vilket fredrik.ygges välberättade historia också vitnar om. Vill du segla 2 knop snabbare skaffa en sparringpartner som är snabbare.
Som en rolig anekdot kan jag berätta att jag i början av 90 talet var ute hos en kompiss sommarsuga. Vi hade SL bräden med oss och det blåste 12m/s så vi seglade iväg ut på för mig okända vatten. Mycket snart uppenbarade sig en annan surfare som hade stora funboard nummer i seglet och jag seglade om honom så att det visslade med helt oklistrade nya segel. Det var kul. En annan gång i Tarifa kom en fransk speedsurfare och beklagade sig över att jag inte hade på övningarna segelnummer eftersom jag var snabbare än alla tuffa tävlare med nummror och sponsordekaler i just den dagen. Det var på skämt naturligtvis men speed surfing skall vara roligt och förnedrande ;). Man måste ju ge tillbaka för allt man har fått lida genom åren :).
-
Tack för feedback!
@appel 413245 wrote:
När jag kör så här saknar jag nästan helt tryck på framfoten. Det i sin tur kräver hög koncentrtion, som kanske begränsar fartpotential?
Känns hårt, men det är kanske så det skall köras. Tänker på ett Finian citat: “It may look as I am in control, but honestly I am just being taken for a ride”.
Du har aldrig testat / längtat efter framstroppar som sitter längre bak?
@Knatte 413248 wrote:
Enligt många “experter” så skall brädan ligga plant i vattnet både i längsled/sidled för att gå snabbast möjligt. Så för mycket tryck på bakfoten är nog inte optimalt, utan skapligt jämt tryck på bak och framfot är nog grejen..
Inte nödvändigtvis en motsättning antar jag. Man har ju det tredje benet, mastfoten att trycka ner brädan med.
@40knots 413265 wrote:
speed surfing skall vara roligt och förnedrande ;). Man måste ju ge tillbaka för allt man har fått lida genom åren :).
Låter som mina kompisar som startar varje konsert med “Vi har lidigt för vår musik, nu är det er tur!”
-
Knatte
Gäst10 september, 2007 vid 13:47Glömde ju av att tacka för dina +2 knop råd Fredrik 😉 Skall testa detta när jag är ute och surfar nästa gång…
-
@Knatte 413248 wrote:
Enligt många “experter” så skall brädan ligga plant i vattnet både i längsled/sidled för att gå snabbast möjligt. Så för mycket tryck på bakfoten är nog inte optimalt, utan skapligt jämt tryck på bak och framfot är nog grejen..:smile:
Jag har alltid tänkt så och konstaterat att jag seglat ifrån folk. Men jag läste nyligen ett inlägg av Martin van Meurs där han hävdade att man hade kommit underfund med att det var fel. Om man får upp nosen så gräver tailen ner sig och det bromsar lite men det bromsar inte lika mycket som den ökade våta ytan gör när brädan ligger plant mot vattnet. Å andra sidan finns det som sagt de som speedar med rätt stor våt yta och användet massor av power för att övervinna friktionen.
-
@fredrik.ygge 413346 wrote:
Känns hårt, men det är kanske så det skall köras. Tänker på ett Finian citat: “It may look as I am in control, but honestly I am just being taken for a ride”.
Det finns ett “tvärtom”-citat från Dave White: “The fastest runs will never feel fast, the slowest ones will feel awesome”. Han sa det när han skulle lära Boards segelsnurrande reporter att speeda. Enligt min begränsade erfarenhet verkar det stämma bättre för mig än Finians brutal-filosofi.
-
@Rasmus_W 413405 wrote:
Det finns ett “tvärtom”-citat från Dave White: “The fastest runs will never feel fast, the slowest ones will feel awesome”. Han sa det när han skulle lära Boards segelsnurrande reporter att speeda. Enligt min begränsade erfarenhet verkar det stämma bättre för mig än Finians brutal-filosofi.
Det är väl inte en motsättning? Att det är lite lugnare i prylarna hindrar väl inte att det känns som man mest åker med?
-
Fredrik, jo faktiskt kunde ja tänka mig något tillbakaflyttade framstroppar, men det är bara en okvalificerad gissning. De bakre bakstroppspluggarna sitter sjukt långt bak på sonicen. Faktiskt något bakom fenans centrum – betyder att fotens utsida tangerar fenans framkant. Sen vill man ju ha lite motmedel mot kastfall i form av bredare stance än vad som är optimalt fartmässigt, iaf lite…
Rasmus, jag läste det där reportaget om White, vikken skön kille. Det stämmer ju det där om känslan vid en snabb repa – tagits upp här tidigare.
Kom igen nu övriga speedos öppna era trimmböcker så vi kan närma oss 40 knutar.
Tack för det. -
@Ola_P 413426 wrote:
Det är väl inte en motsättning? Att det är lite lugnare i prylarna hindrar väl inte att det känns som man mest åker med?
Njaäe, det kan väl handla om hur man tolkar det. Jag tolkar finians uttalande som att han egentligen anser att jag har noll kontroll och far hejvilt som en vante och med den tolkningen känns det som en motsägelse. Men det finns ju inget som säger att jag tolkar rätt.
-
Finian menar nog sitt rekord i kanalen. Den skall vara bland det svåraste man kan köra i. Dave snackar säkerligen om en perfekt dag i Southend, där det skall vara betydligt lättare att köra fort…
Logga in för att svara.