Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tips för +2 knop, snälla fredrik.ygge
-
Kan också tänka mig att det beror på att det ofta känns som det går fort när det är allmänt stökigt och man har feltrimmat segel och så vidare. Då brukar i alla fall jag uppleva att jag flyger fram men jag är rätt säker på att det egentligen går sakta då.
-
@fredrik.ygge 413138 wrote:
Jag har surfat länge och rätt länge kört ungefär samma trim: mast-fot långt bak och bom lite högre än medelhögt. Inför i år bantade jag ner mig 10 kg (från 80 till 70kg). Då ställdes allt på huvudet. Det var kanske inte en helt dum omskakning för jag har börjat åka snabbare i år efter att ha testat massor. (Har samtidigt tränat rätt hårt och är i mycket bättre fysisk form och har snabbare prylar så vad som är vad i denna soppa av parametrar är dock svårt att säga något klokt om.)
Problemet som först dök upp efter viktnedgången var att allt tryck på framfoten försvann. Känns som att alla 10 kg måste försvunnit från just den punkten. Det var en obehaglig känsla. Dels tenderade foten att glida ur stroppen (vilket den gjorde vid ett kritiskt ögonblick så att jag klöv min bräda i resulterande kastfall) och dels kändes det som att det blev för lite tryck på mastfoten så att brädan bara studsade omkring.
Lustigt, jag har gått åt precis andra hållet vad det gäller vikten, jag har inte lyckats gå upp i vikt men kör nu med upp till 7kg i västen och kommer då upp i imponerande 75kg… :tongue:
Jag tror att mycket av problemen med trimmet för oss lättviktare och race grejor är just det att vi väger för lite (tycker inte alls att det är samma problem med vågprylar). Verkar som att allt är designat av/för tyngre seglare. Just brädans läge i vattnet verkar påverkas mycket av vad man väger. Som exempel så körde jag ett tag på en F2 wizzard och hade allting trimmat längst bak, dvs stroppar och mastfot. Bommen körde jag så högt det gick och ändå så fick jag hela tiden lyfta med framfoten för att hålla nosen uppe. När jag sedan sålde brädan till en kompis på 100kg+ så blev allting tvärtom. Han kör istället med allt längst fram och låg bom men har ändå svårt att hålla nere nosen…
Skulle gärna vilja säga att snävare stoppar är en revolution men riktigt så lätt är det inte, men det är helt klart ett steg i rätt riktning tycker jag. Man får lite naturligare stans och man kan ha lite tryck på framfoten utan att nosen ligger för lågt. Har faktiskt tänkt att testa detta sedan länge men var rädd för att det skulle bli konstigt i chop med så snäv stance. Det snackas ju ofta om att en bredare stance skall ge bättre kontroll över brädan och därmed är bättre i chop. Nu har jag bara kört en gång hittils med det men tycker nog att en stor del av förbättringen är i just choppigt vatten. Med mera jämt tryck på fötterna så är det bara att köra på och låta brädan göra jobbet, skall man däremot hela tiden ligga och lyfta med framfoten så kommer man förr eller senare att dra ut foten ur stroppen, eller så missar man att lyfta tillräckligt (tex för att man behöver köra in foten djupare i stroppen) och göra en nosdykning. Lånade ut brädan till en 65kg seglare när vi testade varandras grejor, han har numera också satt på plattjärn för att få bak fotstropparna på sin bräda…
Ett problem med trimmet är ju att allting hänger ihop och det är lätt hänt att man trimmar in sig i ett “hörn” bland parametrarna och sedan inte kommer vidare. Så lite random trimmande skadar nog aldrig! Alternativt så kan det vara bra att inte köra en bräda eller segel på ett tag, för att sedan lättare fatta vad det är som är fel när man inte längre kör på gammal vana.
-
Tror inte heller det nödvändigtvis är någon egentlig motsättning mellan citatet från Finian och White. Mitt intryck från filmen Faster är att han trimmar för att köra på gränsen (mot t.ex. White som i slutet på filmen säger att han vill ha kontroll och inte kan tänka sig att åka på det viset). Då är hans citat naturligt. Säkert är det också så även för Finian att många av de snabbaste reporna varit mjuka och några av de mest skrämmande mindre snabba.
Vad mycket klokt du skriver Krister och vad jag känner igen mig! Det är inte så att jag gått ner i vikt för att kunna surfa bättre – det var rent estetiska skäl och hälsoskäl. Vanvettigt skönt att vara av med dessa rätt stora mängder fett i vardagen. Dock skulle jag nog gärna ha med den lasten just när jag surfar. Viktväst kanske är en bra lösning, men det känns som om det är ett rätt avancerat trick och att jag inte riktigt vill blanda in en parameter till just nu. Ny stropplacering är jag mer sugen på. Viktigt också att inte ta den låga vikten som ursäkt för varför jag är relativt långsam. När jag börjar närma mig Steve Thorp (http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=13947&uid=1767) kan jag ju testa väst för att närma mig White…
Är det förresten någon som har någon film eller någon intervju eller dylikt med Thorp? Skulle vilja se mer hur han kör. (Har läst och sett mycker film på Jaggi. Hon har ju ungefär min vikt och grymt snabb. Det hon säger borde vara extra relevant.)
@The_Novice 413470 wrote:
Ett problem med trimmet är ju att allting hänger ihop och det är lätt hänt att man trimmar in sig i ett “hörn” bland parametrarna och sedan inte kommer vidare. Så lite random trimmande skadar nog aldrig! Alternativt så kan det vara bra att inte köra en bräda eller segel på ett tag, för att sedan lättare fatta vad det är som är fel när man inte längre kör på gammal vana.
Det tror jag på. Ungefär som grundidén i simulated annealing (http://en.wikipedia.org/wiki/Simulated_annealing), d.v.s. ungefär: testa vilt ibland och gör små förändringar ibland, över tiden gå över till att göra mer och mer småförändringar när sannolikheten att man är i någorluna rätt område är hög. Det var nördigt – förlåt, jag är skapt sådan.
@appel 413431 wrote:
Kom igen nu övriga speedos öppna era trimmböcker så vi kan närma oss 40 knutar.
Japp!
-
@fredrik.ygge 413522 wrote:
Viktigt också att inte ta den låga vikten som ursäkt för varför jag är relativt långsam. När jag börjar närma mig Steve Thorp (http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=13947&uid=1767) kan jag ju testa väst för att närma mig White…
Vad Steve inte nämner där är ju att han körde med 15kg i västen…
Den helgen jag satte lite nya PB och tyckte att jag lastat på rejält med mina 7kg bly (dett är ju faktiskt drygt 10% av min kroppsvikt…) så körde ju även Surfan med 7kg…
-
Iaf för mig så handlar det inte så mycket om “trimmet” utan snarare att förlita sig på grejerna o “strunta” i choppen o dra på för fullt…Har även jag ändrat stancen på min bräda (blev klart bättre, speciellt när det blåser mer) o det har lett till att jag kan kontrollera brädan bättre. En nackdel verkar vara att det är lite knepigare att fotstyra i högfart, det tar liksom ett tag innan det händer nåt…En annan lustig sak är att jag gav mig på att köra mitt 6.8 när det blåste bra senast, det var dock inte alls som jag hade hoppats. Seglet kändes bra men oj va brädan ville “hoppa” o ha sig, förmodligen borde jag ha flyttat fram masten (kör alltid längst bak oavsett segelstorlek)…Problemet löstes genom att köra 7.6 istället, detta segel verkar ge betydligt högre brädtryck än mitt 6.8, så hur trimmet känns varierar säkerligen mellan de olika seglena man har…Jag hoppas på bra vind (läs för mycket för 7.6) så ja kan få in känslan för mitt 6.8….
-
Jester;413436 wrote:Finian menar nog sitt rekord i kanalen. Den skall vara bland det svåraste man kan köra i. Dave snackar säkerligen om en perfekt dag i Southend, där det skall vara betydligt lättare att köra fort…
Varför anses kanalen vara den svåraste att köra i?
-
Har själv inte varit där, utan går helt på vad dom som varit där säger. Hade ju tillfälle o snacka en hel del med Martin van Meuers och Pascal Maka så här dax förra året, och dom hävdar att det är ruggigt svårt att köra där.
Dave Whites åsikter har jag fått via Surfan… -
Rasmus_W;413401 wrote:Jag har alltid tänkt så och konstaterat att jag seglat ifrån folk. Men jag läste nyligen ett inlägg av Martin van Meurs där han hävdade att man hade kommit underfund med att det var fel. Om man får upp nosen så gräver tailen ner sig och det bromsar lite men det bromsar inte lika mycket som den ökade våta ytan gör när brädan ligger plant mot vattnet. Å andra sidan finns det som sagt de som speedar med rätt stor våt yta och användet massor av power för att övervinna friktionen.
Det är just pga minskad våta ytan man använder smala brädor. Notera att moderna speedbrädor har återfått sin ursprungliga “droppform” från pre sotavento 1986 eran. Den våta ytan är nödvändigtvis inte större när man åker på akterpartiet runt footstropparna än på medelsmala gun brädor. Anfallsvinkeln, hur upprätt man kör brädan, har heller inte så stor betydelse så Martin har nog helt rätt men om man skall välja mellan en smal bräda man kan köra med mindre anfallsvinkel eller en brädare bräda man måste köra mera upprätt (samma våta yta) så är det ju mera kontroll över det hela med en smalare bräda. Den ökade friktionen på våta ytan kan man kompensera med att trimma motorn, dvs seglet (större segel). Ofta är det ju så att när man är överriggad och ute med för stort bräde och sedan byter till mindre segel och bräde så tycker man att man åker långsammare fast man i själva verket åker mycket fortare. Sedan kan man ju fråga sig om man inte kan ha samma segelstorlek på en smalare bräda och enligt konstens alla regler så borde det gå fortare då. Jag vet, det låter lite tjatigt men om man vill åka fortare men med bibehållen kontroll bör man åka med så litet bräde som möjligt. Det låter skrämmande om man måste konsentrera sig på att aktivt lyfta fören. Vill man minska kastfall bör man lägga bommen högre.
-
Jester;413661 wrote:Har själv inte varit där, utan går helt på vad dom som varit där säger. Hade ju tillfälle o snacka en hel del med Martin van Meuers och Pascal Maka så här dax förra året, och dom hävdar att det är ruggigt svårt att köra där.
Dave Whites åsikter har jag fått via Surfan…Skulle vara intressant att få veta vad dom menar. Det vet jag att om det snöar och blåser 30m/s så är det minst sakt ruggigt svårt. Dessutom får man ju ingen shans att köra in sig för man har ju bara kanalen att surfa på. Man kan tex inte kryssa tillbaka vilket ibland är nyttigt.
-
Martin förklarade det, men jag kommer inte ihåg erxakt vad han sa. Delvis beror det säkert på att man inte kan välja vinkel man vill köra, samt att det nog var ganska byigt osv… Bara o kolla på Finians rekord-runda… Han rör på sig otroligt mycket i sidled…
-
@The_Novice 413542 wrote:
Vad Steve inte nämner där är ju att han körde med 15kg i västen…
Den helgen jag satte lite nya PB och tyckte att jag lastat på rejält med mina 7kg bly (dett är ju faktiskt drygt 10% av min kroppsvikt…) så körde ju även Surfan med 7kg…
Där ser man. Känns motstridigt att många av de tyngsta hävdar att vikten har marginell betydelse och att Thorp hänger på sig 15 kg.
Vilka lättviktare finns det egentligen att titta på som åker över 40 knop utan vikter?
-
Det är lite synd att det inte finns en kolumn för viktvästen i GPS-speedsurfing. Blir lite konstigt att jämföra vad folk väger näck…
Andrew Daff kör nog bara med 5.5kg verkar det som, och Steve hade tydligen bara 13kg på sig när han satte sin bästa fart (skulle haft mera men hade tydligen inte fått med sig allt).
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=3348
-
Var skaffar ni vikter någonstans, borde vikter från t.ex ett dykarviktbälte funka och vad väger i så fall ett sånt (2-3 kg?)
-
Jag har kört med vikter till dykarbälten, finns i tex 2 och 3 kg storlekar, i Pro-Limit västen (tror den har en flytförmåga på 8kg, 7kg flyter iaf).
Skall tydligen finnas ngn mjukare variant också, typ blyhagel i en påse men det har jag inte lyckats hitta i Gbg. -
Knatte
Gäst12 september, 2007 vid 13:40Lite OT men….. Var någonstans kan man lägga till personliga uppgifter i Gps.speedsurfing.com??
Jag fyllde ju i vissa uppgifter när jag registrerade mig för typ 3 år sedan. Men jag kan inte lägga till ålder och vikt i efterhand:confused2: Eller kan jag detta?? Min profile är ju tom och jag har inga fält att ändra i.Tips på hur jag uppdaterar min profil med mera uppgifter:smirk:
Logga in för att svara.