Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för novis på Mistral V170?

• Tips för novis på Mistral V170?

Publicerad av pastorn på 16 juni, 2005 vid 22:02

Har precis införskaffat mig en Mistral Vision V170 efter att ha tröttnat på pråmen jag seglat ett par somrar. Medföljde gjorde ett 6-kvadrat Naish-segel, 4.60-mast (55% kol) och en justerbar bom. Köpte även till en ny 44cm-fena.

Har med spetsade ögon läst de två nybörjar-FAQ:arna som finns här på forumet, och har några undringar:

1) Riggen: Hur j-vla hårt ska jag dra ner seglet egentligen? Läste någonstans att masten ska krumma så pass att lattorna ligger mot mastens centrumpunkt och inte ligger och skaver mot endera sidan. Jag har inga klykor på mina lattor, ska väl tilläggas. Kan man dra sönder det om man bara drar med linan runt en rundstav eller är det bara att hiva på så hårt man orkar? Och hur hårt ska man dra vid bomslutet?

2) Stropparna: Ska jag ta bort dem till en början, eller kan de sitta kvar? Verkar ju på FAQ2 att de bara används när man planar, men kan det inte vara vanskligt att använda dem om man tappar kontrollen över grejerna?

3) Planing: Eftersom jag bara seglat pråm har jag aldrig planat. wink.gif Är brädan svårkontrollerad då eller blir det snarare enklare med högre fart? Hur gör man om man vill “sluta plana” utan att hoppa i sjön?

Hoppas på lite hjälp! Ska köpa mig en våtdräkt imorgon (svinkallt i mälaren!) och förhoppningsvis blir det premiär till helgen! smile.gif

/Pastorn

pastorn svarade 19 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2005 vid 22:26

1: Riggen. Be nån visa, mycket enklare än att gissa själv. Ska du vira linan runt en rundstav, välj en som är rätt tjock så den inte går av. Du kan behöva ta i en del ja, det är sällan nån faktiskt drar för mycket.

2: Stropparna. Well, teoretiskt kan säkert saker hända om man vurpar med föterna i stropparna, men det är ytterst sällsynt. Det handlar snarare om att ha fötterna i stropparna och ha kontroll eller inte ha stroppar och inte ha nån kontroll alls. Det vanligaste när man tappar kontrollen är inte att man fastnar i stropparna utan att man rycks ur stropparna trots att man försöker hålla emot så gott man kan med tårna.

3: Planing. Brädan går fortare och slutar vara vinglig. Svängegenskaperna ändras, man kan styra brädan med fötterna som man gör med en skateboard. Eventuellt försöker fenan vrida runt brädan så den lägger sig uppochner. Lösningen på det problemet är att ha fötterna i stropparna så man kan pressa emot. När benstyrkan inte räcker längre och brädan ändå lägger sig upp och ner är seglet, fenan eller brädan (vanligen i ungefär den ordningen) för stora för den rådande vinden och det är dags att rigga om ifall man har mindre grejor. Det kan förstås också vara kroppen som inte orkar mer. Det åtgärdas efter behag, en solstol och en öl är en populär variant på åtgärd.

• big_jeppe

Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:27

Vad gäller fråga 1 så kan du kolla på http://www.guycribb.com under rubriken “Technique” finns en massa bra artiklar. Bl.a. finns en om nedhal och uthal på seglet (downhaul & outhaul). Om jag tolkar honom rätt så kan man inte dra för hårt i nedhalet om man inte är en gorilla smirk.gif . Det är mycket vanligare att folk drar för lite enligt honom.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2005 vid 16:48

Jodå, det går allt att dra nedhalet för hårt. Slå ett pålstek på nedhalstampen och dra med hängselekroken tills du är trött så har du med rätt stor sannolikhet ett segel som är helt platt vid masten och som har ett akterlik som är löst ner till bommen. Jag gav mina nya simmersegel så mycket nedhal som det stod att de skulle ha, på ett av seglen visade det sig vara ca 5 cm för mycket.

Men däremot stämmer det att så gott som alla drar nedhalet för lite.

• pastorn

Medlem
    17 juni, 2005 vid 22:21

Tack ska ni ha båda två för all hjälp! Ska ut i helgen och prova lite om vädret vill samma som jag. Sen ska jag komma och köra ifrån er allihop! wink.gif Om jag orkar efter all öl i solstolen…

/Pastorn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för novis på Mistral V170?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.