-
tips för nybörjare
Goddag.
Efter några år med longboardssurfing på sommarstället i svag vind tänkte jag försöka mig på surfing med shortboards. Efter att ha kommit upp och (halv)planat på första försöket med den gamla 3.20m-brädan med 5.0m²-segel i 6m/s blev jag helt såld på detta detta med vindsurfing.
Efter nån vecka tyckte jag det var dags att pröva på farsans gamla surfutrustning från 80-tal. Detta borde inte bli mycket svårare än innan, tänkte jag. Men så fel man kan ha. Brädan är ett race-hemmabygge (enligt köpt mall) på 280cm, 60cm bred (nånstans runt 100-120 liter) och jag använde ett 6.3m² ”freeride” (eller liknande camberlöst) segel. Brädan kändes jätterank och det var svårt att hålla balansen. De få gånger jag kom upp stog jag inte kvar mer än kanske 30 meter – lyckades halvplana och precis komma i selen – men därefter åkte man av (på ett eller annat sätt). Det blåste kanske 7-8 m/s.
Nu är min fråga: Vad är det som gäller för mig? Ska jag träna mer med samma utrustning i samma vind, ska jag vänta på bättre vind? Eller ska jag köpa ny modernare (bredare och kortare) bräda och/eller segel? Alla tips tas tacksamt emot (i väntan på bättre vind)!
Oskar
Logga in för att svara.