Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips för vågsegling?

• Tips för vågsegling?

Publicerad av psn på 30 augusti, 2011 vid 11:53

Jag skulle vilja prova att segla i vågor. Förutsättningarna kanske inte är toppen om man som jag bor i Stockholm, men ändå. Jag har förstått att Torö är stället och att jag ska utgå från kärringviken, inte stenstranden – ”där slår du ihjäl dig”. Ok och enligt spotguiden är det s-sv som gäller.

Är det bara att åka dit och köra vid god vind på denna riktning eller är det något jag bör tänka på? Funkar en 100l freestylebräda att köra på? Är det något särskilt att tänka på i val av prylar, storlek på segel, fena, sätt att ta sig in/ut på? Sätt för att hinna få riggen rätt för att vattenstarta mellan bryten? Något annat som jag bör tänka på och som kan hjälpa mig komma igång?

Kort sagt, tar tacksamt emot alla tips!
    Som info: Jag har seglat platt i några år, kan vattenstart hjälpligt, i stroppar, gippar och slag sitter uhm ibland.

psn svarade 13 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • claes6

Medlem
    30 augusti, 2011 vid 13:07

Jag är långt ifrån någon stjärna, men gör som jag gjorde (och gör!) – kasta dig ut i vågorna och testa! Du kommer att bli spolad ordentligt i början, men learning by doing är nog det bästa receptet. Det är svårt att förbereda sig för riktiga vågförhållanden utan att befinna sig i dem.

Bra förutsättningar är dock: träna vattenstarter! Utan att de sitter kommer du att få det tufft – det går inte att stå och dra rigg i höga vågor (särskilt viktigt om inte jippar och tacks sitter som de ska!). Och när du rasar – försök att hålla riggen högt så att du slipper simma för att få allt rätt inför vattenstarten. Har själv goda erfarenheter av att köra FS-bräda i vågor, men det finns de som påstår att det inte är så bra. Vågis är självklart optimalt, men i början funkar även en mindre freeride. Se bara till att ha vågfena och bara en fotstropp bak, så att du ökar manöverbarheten.

Men, som sagt, ut och testa! Det är skitsvårt men skitkul!

• skarabe

Medlem
    30 augusti, 2011 vid 13:34

Håller med Claes6 – bara ut å köra så får du en känsla av vad det handlar om. Ett par tips från mig.
    – Börja med att segla utanför brytet. Mycket enklare att segla i dyningar än i brytande vågor.
    – De flesta vågställen har en ”sweet spot” som de flesta söker sig till. En bit från denna brukasr det vara enklare att segla, men man har ändå ”varit där”..
    – När du ramlar, släpp inte riggen. Håll i för kung och fosterland. Du vill inte hamna på ena sidan vågen och dina grejor på andra.. Detta hjälper dig dessutom (inbillar jag mig) att oftare få riggen i lovart och lättare kunna komma iväg igen.
    – När du trillat, vänta inte på den perfekta vågdalen för att vattenstarta. Det är skitjobbigt att simma runt i brytet. Get out of there – fast! Bättre att vara halvvägs upp i en vattenstart när vågen kommer och pumpa på som fan än att ta vågen i fejan.. Är du trött är det bättre att vila ute bland dyningarna.
    – Simmar du runt i brytet – skynda dig att få masten i lovart och är vågorna stora, tryck ner masten i vågen för att slippa att vågen kastar iväg eller trycker ner (och pajar) dina grejor. Detta kan verka motsägelsefullt, men du vill inte att vågen ska ”få tag i” seglet och ta det med sig..

• wisco

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 09:00

100 liter freestyle funkar, enda brädan jag har (jp) och jag kör allt med den. Dessutom kan det vara bra att ha lite extra volym i början. Inte kul å stå på en sinker med för lite vind när vågorna bryter över dig 😉
    Det svåraste kommer vara vitvattnet på väg ut, försök tajma så du antingen kör över vågen innan den bryter, eller när vitvattnet har lugnat sig lite, och undvik punkten där det precis bryter (om du inte har mycket fart och ska hoppa högt;) ). Kan bli att du får köra lite ”slalom” för att träffa vågorna på enklast ställen på väg ut.

• svenne

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 15:59

Kärringviken är ett riktigt bra nyburgarställe. Lätt att komma ut, bumlingar att öva svängar och hopp på i sundet och vid rätt vindriktning kommer fina midje-brösthöga vågor in bakom udden som inte gör ett skit om man ramlar i.

• psn

Medlem
    11 september, 2011 vid 17:15

Tack för svaren! Det var precis den här typen av tips jag hoppades att få.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA