-
Tips hur att plana tidigt
Hwej,
brädor över 60cm bredd är helt nytt för mig (seglar i normalfall en 80-liter vågis) och jag tyckte det inte var helt lätt att få upp min 90cm breda (och 260 långa) *board Go165 i planing, trots att jag följde råd som att stå i brädans längsaxel, långt fram och vara försiktig med att kanta brädan. Kör ett 9.0 camberlöst Hot StealthXP från i år, med finfin 100%’are. Vill väldigt gärna få ut max av sommarens sjöbris’ar rätt utanför huset där jag bor.
Min teknik suger fett och så gör även styrkan (att t.ex. pumpa mer än 2ggr i rad är att glömma).
Så, hur gör jag för att få upp bussen i planing enklast/snabbast (två olika alternativ antar jag) möjligt så jag får nåt ut av detta. Första och enda gången jag varit ute med bussen så kändes det som det bara behövdes nån eller ett par sekundmeter till så kunde jag planat med en 100-liters freestyle och ett 6.5.
btw, se bilden här , så ser ni att det borde gått att plana hela tiden (även om det är motljus som delvis sabbar hur man tror att det blåser). Jag fick 4 planingar på 1.5 timme, och när den väl gick upp i planing så var det fetedrag.
btw, kör original 58cm fena, men har även en Curtis 63cm Carve 16 liggande om det skulle vara bättre (jag tvivlar på det)
Logga in för att svara.