Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › tips inför köp
-
tips inför köp
Publicerad av anonym-anvandare på 2 juli, 2003 vid 08:46Behöver råd nu när jag tänker sätta i gång och windsurfa. Bräda/brädor? Segel? Pris? Återförsäljare? Användbara sajter?
Har provat några gånger och det gick bra (så jävla kul!) Har koll på vindar,fart och vikt efter mkt segling. Speciellt de sista åren i 49ern…. Hjälp mig!anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Om jag skulle vara dig skulle jag köpa en Freeride bräda typ Fanatic X-ray eller E-Ray. Det finns olika volym i brädorna så val av volym är lite beroende på hur mkt du väger och hur duktig du är.
Det bästa är nog att försöka testa någon av dessa brädorna. Jag vet inte om http://www.surfersparadise.nu har de här brädorna till uthyrning men du kan väl kolla med dem.Brädorna kostar från 7 999 – 8 999, men du kan säkert hitta en 2000-2002 årsmodel billigare.
När det gäller rigg så är det lika bra att köpa en bra rigg från början. Om du byter bräda så vill du fortgarande kunna använda riggen.
Storleken på riggen är lite beroende på hur mkt du väger osv. Men en 7,5 till 8,5 till den brädan borde funka ok tycker jag.Surfersparadise har ett paket erbjudande på Fanatic E ray + Neilpryde supernova, 13 999 kr. Det kanske kan vara något?
-
Kollade lite på konfen om det fanns någon bra bräda, den här tycker jag är ganska kul att segla. Testade den en dag när det inte blåste allt för mkt. Tror dock att jag körde 130 liter men 170 liter borde vara sjysst.
”
Kolla in bilder och mer info på;
http://www.gifvars.com/personal/forsale.htmBrädan finns i Stockholm.
Mvh,
Gifvars ”
-
Tack! Väger 70 kg och bor i sthlm. Det blir väl mest segling här uppe, men ska försöka komma ner till ”baksidan” och köra lite också. Tyvärr är det nog betydligt bättre förhållanden där. Kan ngn tipsa om bra uthyrning längs västkusten då jag ska semestra där en vecka. Kanske hittar jag ”min startkit” hos en uthyrare? Eller kör de bara med stenåldersprylar?
-
Surfers paradise hyr ut årets prylar i apelviken, tror de hyr ut i halmstad med. Haga park öland är annars grymt bra nybörjar ställe med uthyrning från surfers paradise. De har nog bäst vindstatistik på sommrarna med, grym sjöbris…
-
Tack igen! Planerar Varberg, Halmstad och Falkenberg. Surfers Paradise i Apelviken och Halmstad, men Falkenberg? Hur är det där? Freeride verkar passa mina behov bäst. Vilken volym och segelyta rekomenderar du till en ”talangfull” nybörjare? Jag väger som sagt 70 kg…..
-
jag tror du kan hyra prylarna där och om du köper så räknar de av hyran. så det kan var ett kanon tillfälle att testa mkt utrusting.
När det gäller segel så skulle jag nog om jag var flugviktare som du är köra med ett 6,7-7,5 segel. Blir seglet för stor kan det vara ett rent helvete att få upp det ur vattnet om man är nybörjare.Volym mässigt så 130-150 i volym tror jag passar sthlms förhållandet bra. De nya brädorna är ganska breda så man behöver inte ha allt för mkt volym i dem nu för tiden för att kunna dra rigg, hålla balans och plana.
-
Vad kör en bra surfare (freeride) i min vikt med för volym? Jag undrar egentligen hur snart jag kommer att vilja byta upp mig….. Det beror ju på hur mkt jag seglar och hur fort jag utvecklas, men vad är normalt? Hur länge kör man på sin ”gamla” nybörjarbräda? Spelar märket ngn roll vad gäller kvalitet och egenskaper? Ngt speciellt märke du tycker om?
-
Kort sagt: Det beror på hur mycket du surfat innan, på vilka brädor, i vilka vindar, hur ambitiös du är och hur många surftillfällen du kommer att få osv. Jag tror inte en modern 150liters bräda blir några problem egentligen om du stått på en bräda innan, och en sån bräda kan man ha kvar länge…
-
Jag tycker de flesta märkena som finns i dag erbjuder bra produkter. Jag tycker Fantic just när det gäller Freeride erbjuder bra produkter för nybörjare.
De andra har jag lite sämre koll på men de har säkert liknande upplägg när det gäller brädor.Nej nu skall jag i väg och golfa, det blåser ju inget i dag.
-
Har totalt surfat i 2h, men det gick jävligt bra. Testade när jag var i Båstad. Blåste nog 4-6m/s och kom upp nästan direkt. Klarade att slå och gippa ”hjälpligt”, men det var svårt att ta höjd…. Har tävlat länge i segling, senast 49er, men nu bestämd mig för mer fart och action! Räknar med att windsurfingen kan ge mig detta… Får jag en hyfsad bräda och rigg för under 8000:-?
-
Tog upp surfingen denna sommaren efter några års uppehåll.
Kör på en Bic Techno e-large, den ärpå 130 liter och är 263cm lång. Är definitivt en bräda att växa med., Kör på segel från 5.5 till 6.5 idag men det skall inte vara några problem att köra större segel.
Bra att segla på från 5 m/s…..
Ett tips. -
Ju större volym och mindre segel destu mer lättseglad, eller? Antar att hela ekipaget blir stadigare och mindre vind-viktkänsligt. Mindre volym ger sämre stadga, men brädan är lättare och därför går det fortare. Vid mindre volymer krävs vattenstart. Har jag rätt eller är jag helt ute och surfar:)
Är mindre brädor smidigare att hantera, mer lättsvängda och ger större kontroll? Hur mkt ska jag ta hänsyn till brädans längd när jag bestämt mig för volymen? -
”Ju större volym och mindre segel destu mer lättseglad, eller?”
i rimliga proportioner är det så, men när det blir planing och ordentligt med vind så är det bättre att ha ett ”lagom” stort segel, som passar storleksmässigt till brädan. Annars blir det obalanserat.”Mindre volym ger sämre stadga, men brädan är lättare och därför går det fortare. Vid mindre volymer krävs vattenstart.”
Ja, det blir vingligare, men det är inte nädvändigtsvis så att en liten bräda är en snabb bräda. Det finns så kallade mauiivågisar, som e SMÅ, och långsamma. Medans små racebrädor nog är det snabbaste man kan segla, men då behöver man dock vara grymt duktig, lite som seglingens 49er.(kolla http://www.worldspeedsailing.com om du vill kika på lite riktig speed) Vad gäller vattenstart så beror det på hur stor brädan är, och teknik. Jag kan exempelvis dra rigg på min vågis, även om jag står med vatten till knäna…”Är mindre brädor smidigare att hantera, mer lättsvängda och ger större kontroll?”
Japp, om man undantar rena speedbrädor.”Hur mkt ska jag ta hänsyn till brädans längd när jag bestämt mig för volymen?”
Inte alls, viktigare är bredden.Ett hett tips är att springa och köpa senaste nummret av BOARDS, där de har skrivit en del om den brädkategori som är intressant för dig.
Två st bor i närhet av mig har precis köpt sig varsin techno2 och har nu efter kanske 10 gånger totalt på vattnet börjat komma underfund med sele och planing. de äger varsin 7.8, en technologic rigg, och en speedster rigg, som de numera skickar med, dumt tycker jag, eftersom det är cambrat och man får ta i som en vettvilling för att få tillräckligt med nedhal, inge smart. nybörjare är oftast kända för att inte våga ta i med nedhalet, och än mindre trä det så a man kan dra så mkt som behövs…
-
Tycker du ska satsa på en bred bräda runt 120 liter; det räcker gott och en sådan håller längre.
/ -
lärde dig jippa efter 2 timmar?? Undrar vad du menar med jippa då..
Logga in för att svara.