Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips? Mastförlängaren vrider sig vid nedhal

• Tips? Mastförlängaren vrider sig vid nedhal

Publicerad av windride på 5 augusti, 2005 vid 12:19

Jag är inte helt nöjd med riggningen av mitt segel.
    Jag tillämpade några av de knep som fanns angivna i andra trådar här på forumet (t.ex. smörja nedhalstrissorna) och hjälp vilken skillnad det var att dra nedhalet ! Nu behöver man inte ta i för kung och fosterland för att få lagom mycket nedhal till 9,5an.
    Problemet som kvarstår är att mastförlängaren vrider sig närmare 1/4 varv då jag drar nedhalet.

kolextension.jpg
    Mastförlängaren är försedd med tre små trissor enligt bilden. I seglet fäster jag en
    krok.jpg
    nedhalskrok med fyra trissor. Nedhalstampen drar jag i rak följd från trissan längst till höger på kroken till vänster, dvs utan att någon gång korsa tampen.

Kan någon tipsa om hur man undviker att mastförlängaren vrider sig vid riggning, t.ex. genom att dra tampen på annat sätt så vore jag tacksam!

canoya svarade 19 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 12:41

Eftersom trissorna på förlängaren sitter förskjutna så är det nog svårt att undvika detta.

• lars_k

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 12:51

Minsta vridning bör du få om du inte använder yttersta rullen i förlängaren (rullen längst till vänster i bild).
    Du bör få en rulle över i längaren om jag räknat rätt… tongue.gif

• lars_k

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 12:54

Glöm det, jag räknade fel…
    Dock kan det bli lite bättre om du vänder kroken 180 grader, öljetten verkar inte ligga mitt mellan mittrullarna.

• canoya

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 12:32

Den trissa som du drar sista varvet tamp över kommer att ta den största belastningen. Det betyder att om sista varvet kommer vid ytterkanten på din krok kommer kroken att vrida sig och sitta på sned. Bäst tycker jag att man får till det om trissorna i seglet (eller i kroken i dittfall) sitter i rät vinkel mot trissorna i mastförlängaren. Då kan man få till det så att sista varvet kommer över någon av mittentrissorna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips? Mastförlängaren vrider sig vid nedhal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.