Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips o triks när man ska köra brädan på lastbågar

  • tips o triks när man ska köra brädan på lastbågar

    Posted by jon-ass on 8 juli, 2008 at 20:19

    Ska köra ( helst två brädor ) på lastbågarna. Behöver lite bra råd för att få sakerna till att sitta bra .
    Ska tillverka en låssning till dom men vill ha tips ( ritningar? ) m.m

    rasmus_w replied 16 years, 5 months ago 13 Members · 26 Replies
  • 26 Replies
  • Knatte

    Guest
    8 juli, 2008 at 20:56

    @jon-ass 481149 wrote:

    Ska köra ( helst två brädor ) på lastbågarna. Behöver lite bra råd för att få sakerna till att sitta bra .
    Ska tillverka en låssning till dom men vill ha tips ( ritningar? ) m.m

    Funkar inte vanliga spännband och ett skumskydd som mellanlägg mot lastbågarna??
    l_takvadd_4.jpg

    Själv kör jag dessa ihop med skumskydden: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=447&iItemId=77593
    Archive%5CProduct_images%5C34%5CLarge%5C34-225_l.jpg

  • jon-ass

    Member
    8 juli, 2008 at 21:00

    Är inte så kul brädan hamnar i backen när man ligger i 90 och motorväg tex …..
    bättre att höra sig för 🙂

  • booman

    Member
    8 juli, 2008 at 21:15

    @jon-ass 481175 wrote:

    Är inte så kul brädan hamnar i backen när man ligger i 90 och motorväg tex …..
    bättre att höra sig för 🙂

    :crazy: Fråga brorsan min…:laugh: Han hade förra året EN bräda på taket (Iofs en klepper 370 raceboard). Han spände fast med en rem runt hela paketet, tvärs över/runt båda lastbågar med spännband med “spärrhandtag”.
    Hade “Dropplist” och pressade väl ihop bågarna på nåt sätt… I alla fall, när han låg i 90 hörde han en smäll och såg hela paketet, inkl lastbågar, i backspegeln, brädan slog i med nosen i backen och studsade ut på en åker…
    Men den satt kvar på bågarna…:grin:
    Han har brädan kvar, lagad.

  • andersbq

    Member
    8 juli, 2008 at 21:16

    JAG rekommenderar inte den typen av spännband som Knatte visar, det slutade just på motorvägen för mig, med dem. Visserligen inte biltema utan “Fasty” men samma princip.

  • rosen

    Member
    8 juli, 2008 at 21:29

    intressant tråd, oavsett hur jag spänner börjar det störa farter över 90 el fladdra ngnstans.

    tejpat typ alla lösa spännremmar (dem dragna över) mm men fortfarande lite fladdrigt.

  • booman

    Member
    8 juli, 2008 at 21:29

    För att ta brorsan som varnande ex…

    Jag har inte haft några problem att köra 2 brädor, bommar och segel med helt vanliga, enkla spännremmar (ett band/båge) och vadderade lastbågar. Körde från Dalarna till Nynäshamn och på Gotland 1 vecka till olika spots, sen hem igen förra sommaren. (Lite extra surrning för segel) Men “dubbelchecka” (Trippelchecka) allt innan du drar iväg…

    Mvh

    //BooMan

  • fnassel

    Member
    9 juli, 2008 at 05:18

    Jag har kört med 2 spännrämmar och skumskydd sedan 78! och aldrig tappat något! (remmarna är förståss utbytta under tiden och räcket uppgraderat)Funkar för mig och i betydligt mer än 90 på motorvägen.
    Själv kör jag mest runt med 2 brädor och seglen mast och bom på toppen, men det har funkat med 6 brädor på höjden i min ungdom också, även om det då inte gick lika fort på motorvägen.
    Lite fladder får man räkna med men det behöver inte betyda att prylarna är på väg av!

    Tidningen Surfsport provade en gång i tiden luftmotståndet med utrustningen på taket och de kom fram till att bästa placeringen av brädan var med fenan framåt och nedåt! annars skall den placeras med Nosen framåt och nedåt.
    Aldrig nosen framåt och uppåt!

  • kingarne

    Member
    9 juli, 2008 at 06:18

    <--- :)

  • rosen

    Member
    9 juli, 2008 at 06:47

    kingarne: ser ut som du har band runt hela bilen också. fint litet paket 🙂

    Fnassel, har en passat variant och den är mkt tyst i lugn motorvägsfart. Minsta fladder gör mig galen och man ser framför sig en sönderrepad bil el värre (brädorna flygandes i backspegeln låter som ngt man får mardrömmar om)

    man kanske borde sy dit öglor på sina boardbags så man vet att dem inte glider fram el tillbaka. Då behöver man inte spänna för hårt på brädorna (har en inne nu för lite tryckdingar)

  • Knatte

    Guest
    9 juli, 2008 at 06:48

    @andersbq 481187 wrote:

    JAG rekommenderar inte den typen av spännband som Knatte visar, det slutade just på motorvägen för mig, med dem. Visserligen inte biltema utan “Fasty” men samma princip.

    Tricket är ju att man har regält med spännband inne i rullen på båda infästningarna, så att den inte kan glida ur…
    Nu har jag isf inte haft mer än två brädor i samtidigt och inte kört så långt, men tycker detta verkar jäkligt stabilt..

    Jag har tappat både en F2 Strato och Vinta 290 för jäkligt många år sedan, när dåvarande takräcke brast i fästet av fartvinden eller allmänt klenhet..

  • nlc

    Member
    9 juli, 2008 at 06:55

    Hade samma funderingar för ett tag sen, se här. Har även provat att lägga den övre brädan med botten nedåt och nosen bakåt. Fungerar bättre när bara den undre brädan har boardbag, annars blir det lite halkigt emellan tycker jag.

    Kör med vanliga spänremmar från mekonomen, se bara till att du spänner genom att “dra nedåt” så får du lite mer kraft. Har ännu inte råkat ut för några missöden ala motorvägshaveri…

  • rrd

    Member
    9 juli, 2008 at 06:56

    Lär dig en bra teknik med vanliga spännband o mellanlägg mellan brädorna. Den största risken är att bandet fastnat någonstans så att det inte blir tajt spänt. När det släpper o du kör fort kan man tappa allt. Alltså kolla att banden är spända ordentligt. Efterdra om du ska köra långt.

    Efter några år kan det vara läge att provrycka i spännbandet o kolla att det håller. Om det utsätts för mycket sol o salt kan det bli väldigt skört, få låg draghållfasthet. Hade en gång några band som jag märkte att jag kunde dra av för hand bit efter bit…blev chockad av hur lätt det gick! Och vad som kunde hänt. Fast det var ju köpt i en fransk surfbutik o neonfärgat…

  • booman

    Member
    9 juli, 2008 at 07:07

    När vi ändå är inne på ämnet… Hur hårt kan man dra egentligen utan att det blir “tryckdingar” som “Rosen” nämnde. Och om man lägger brädorna upp o ner, bör man ta bort fotstropparna? De deformeras ju en del…

  • kingarne

    Member
    9 juli, 2008 at 07:16

    @rosen 481220 wrote:

    kingarne: ser ut som du har band runt hela bilen också. fint litet paket 🙂

    Bandet går inte runt hela bilen, bilden är tagen under montering så det hänger bara där :). Körde från Byxelkrok till haga med lasset några gånger fram och tillbaka, funkade utmärkt, dock fick Hyndan jobba rätt hårt i motvinden med sina 63 trötta hk. fanns som tur var inga låga broar på vägen heller…

  • rasmus_w

    Member
    9 juli, 2008 at 07:38

    En väldigt bra idé brukar vara att ta tag i brädorna och rycka ordentligt i dem när man dragit spännremmarna. Det är då man får veta om man gjort ett bra jobb eller inte.

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips o triks när man ska köra brädan på lastbågar

You must be logged in to create new discussions.