Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › tips o triks när man ska köra brädan på lastbågar
-
tips o triks när man ska köra brädan på lastbågar
rasmus_w replied 16 years, 5 months ago 13 Members · 26 Replies
-
@BooMan 481230 wrote:
När vi ändå är inne på ämnet… Hur hårt kan man dra egentligen utan att det blir “tryckdingar” som “Rosen” nämnde. Och om man lägger brädorna upp o ner, bör man ta bort fotstropparna? De deformeras ju en del…
Jag vet inte, verkar vara hårdare än vad jag kan dra :blush: (så länge inte någon bomfront eller dyl hamnar ivägen). Det jag oroar mig mest för är att railen ska ta skada av remmen, vilket talar för metoden där brädorna ligger “botten mot botten”. Kör man botten up på övre brädan är det mycket lämpligt att ta bort stropparna först, och skydda railen med boardbag eller likande.
-
Du kan ju alltid göra som Dude och inte spänna fast brädan;-) Det funkade upp till 90 det med.
-
Mitt rekord utan spännremmar är ca en mil, men det var i den tunga o långa brädklassen.
-
Rekordet slutade med att det var enkelt att bara lyfta ner brädan från taket för hand alltså, som tur var.
-
BooMan;481190 wrote:För att ta brorsan som varnande ex…
Jag har inte haft några problem att köra 2 brädor, bommar och segel med helt vanliga, enkla spännremmar (ett band/båge) och vadderade lastbågar. Körde från Dalarna till Nynäshamn och på Gotland 1 vecka till olika spots, sen hem igen förra sommaren. (Lite extra surrning för segel) Men “dubbelchecka” (Trippelchecka) allt innan du drar iväg…
Och stanna efter någon mil och efterdra remmarna och kolla så lastbågarna sitter där de ska genom att slå på dem med handen åt sidan.
-
andersbq;481187 wrote:JAG rekommenderar inte den typen av spännband som Knatte visar, det slutade just på motorvägen för mig, med dem. Visserligen inte biltema utan “Fasty” men samma princip.
Vad var det som lossnade??
-
Kjello
Guest9 juli, 2008 at 10:44jag använder thule låsbara spärrspännare med gummiklädda breda plattremmar med ett gäng vajrar i,
med skumskydd trätt över, stöld-stensäkert & smidigt.
Vet inte om det finns att köpa idag bara.
Och thule låsbara lastbågar för dropplist. -
@Dragenrof 481254 wrote:
Och stanna efter någon mil och efterdra remmarna och kolla så lastbågarna sitter där de ska genom att slå på dem med handen åt sidan.
Givetvis! Icke att förglömma…
-
Tyska Surf testade också en gång hur man bäst lägger brädorna på taket. De kom fram till att nosen skall peka frammot och ner, men skall ligga så långt bak på bilen som möjligt. Naturligtvis inte så långt bak så att nosen pekar i taket, men så att den följer kurvan mellan taket och vindrutan. På det viset ökar luftmotståndet minst.
De kom också fram till att man inte skall dra åt spännbanden för mycket (typ nedhal race segel) då kanterna på brädan kan få kross skador!
Fladder i spännbanden skall också undvikas då det sliter onödigt mycket på dem. Fladdret undviker man enklast genom att “snurra” banden ett par varv, altså inte låta dom ligga helt platt mot brädan.
-
Sen ska man väl kanske inte glömma att bäst är naturligtvis att, om möjligt, knöla in allt inuti bilen. Lägst bränsleförbrukning och minskad stöldrisk. Kan GetWet få in två slalombrädor i sin Kia så går det säkert att stoppa in lite brädor inuti t.ex. en Volvo 745 eller SAAB 9000.
Log in to reply.