Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips och råd om Cape Verde
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Tips och råd om Cape Verde
Publicerad av sebbe87 på 8 november, 2007 vid 15:02Nu när vintern närmare så är det bara att försöka inse att man måste lägga brädan på hyllan, eller så bokar man en resa. Nu den 6 decmber ska jag resa till Cape Verde till ett ställe som heter Santa Maria. Då har jag några funderingar på om hur förhållande är där. Det är säker flera som har varit där och ni har säker råd och tips.
Hur är vågorna där små stora??
vad bör man ha för typ storlek på seglen?Jag tänkte ta med 5,2 och 4,4 är jag rätt ute??
När det gäller brädor så har jag en fanatic goya 81 liter och sedan har jag även en freestylebräda på 109 liter. fast min tanke var att ta med en bräda.Tack på förhand
MVH
Sebbesebbe87 svarade 16 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
finns en tråd på rseforumet om kap verde. verkar hur fint som helst
-
titta på club-mistrals hemsida så får du lite vindstatistik. Blåser i regel runt 7 -10 m/s i december, ta större segel med dig.
-
så då bör man ta med freestylebräda, och ta med mig 6.0an.
-
Vind Vind
Gäst20 november, 2007 vid 13:40@sebbe87 427331 wrote:
Nu när vintern närmare så är det bara att försöka inse att man måste lägga brädan på hyllan, eller så bokar man en resa. Nu den 6 decmber ska jag resa till Cape Verde till ett ställe som heter Santa Maria. Då har jag några funderingar på om hur förhållande är där. Det är säker flera som har varit där och ni har säker råd och tips.
Hur är vågorna där små stora??
vad bör man ha för typ storlek på seglen?Jag tänkte ta med 5,2 och 4,4 är jag rätt ute??
När det gäller brädor så har jag en fanatic goya 81 liter och sedan har jag även en freestylebräda på 109 liter. fast min tanke var att ta med en bräda.Tack på förhand
MVH
SebbeVar där två veckor i fjol, i mars, väger 80 pannor. 5.0 och 5.8 och en stor vågbräda/liten freewave kring 90 – 100 liter är idealet om man skall minimera utrustningen, säger jag då som väger 80 pannor.
Vågstorleken kan du välja själv. Men skit i plattvattnet kring mistralcentret. Där är så byigt att man bara vill gråta
Det blåste tamefan varenda dag ! Se upp för flygfisken …
Enjoy
-
Nej det där med Cape Verde är ingen höjdare ;(
Har hört att det kan glida dit isflak från sydpolen just i december och vinden ska ligga runt 2-5m/s kanske 3-7 i byarna. Det är mycke bättre att vara hemma i Västerås där man kan landsegla på longboard i decembermörkret…Ha det bra där nere!
/Västeråsare
-
var där efter nyår förra året och det var bra som fan! Tog bara med mig en jp f/w 84l och 4,7- 5,8 och fick segla nästan alla dar! Hyrde en feting en dag med 7,0… Men annars var det bra drag! 1 dag 4,7 och resten 5,8!
Bo längst ner i söder! Det ligger 3 (minst 2)surfklubbar där! Det är där han det kända …vaffanheterannura… aja han har sin klub där med! sköööönt häng och om man frågar snällt så får man hänga med till lite secretspots? Hur secret de är vet jag inte men iaf!
Ha en bra resa! sjuuukt avis! -
Oregistrerad
Gäst24 november, 2007 vid 11:32Får tacka för all hjälp, men det är svåra beslut man står i. Det jag står fast vid är att jag ta med mig en bäda ( vågbrädan trots att förhållandet inte låter så bra). Jag väger runt 70 kilo så har jag bestämt mig för att ta med mig 4.4 och 5,2 an. det är ju inte så roligt om man måste köra med större segeln än det. då kan man lika gärna vara utan å njuta av det vacka miljöerna som finns runt omkring!
Är det långt om vill åka runt till andra ställen å surfa med lite bättre vågor?
-
Har själv inte varit där, men funderar på att åka!
Tittar man på kartan så ser man att det är en ganska liten ö! så det kan ju inte vara så långt mellan de olika spotsen.
Runt just Santa Maria verkar dessutom de bästa spoten ligga bla. Ponta Preta! -
Det låter som det kan bli bra om inte mina grejer är för små!
Opening Time/Hours
All year except September, Daily 9.00 am – 05.00 pmSpot
Swell, Choppy Water, Shore BreakWind direction
Sideshore / cross off shore from leftLanguages
English, French, German, Italian, Spanish, Portuguese,Quantity Boards/Rigs
Approx. 60 Boards, 95 Rigs (sizes: 4,0 m² – 8,2 m²)Kids/Junior Rigs
yesWetsuits/harness rental
Free of charge for voucher guests (we recommend bringing your own accessories such as harness, neopren)Special rates
OctoberTuition
Beginner-, intermediate-, advanced-, private lesson all year ex. September. Unlimited instruction 01.11. – 31.08.Safety
Shorebreak service, rescue boat, walkie talkies, whistlesPayment possibilities
Euro, US $, local currency, Visa Card, Master CardSpecial Club Mistral service
shore break service, assistance rigging and carrying equipmentDaytime activities
Surf, video clinic, windsurf excursions around the island (advanced sailors), fishing trips, wave excursions, surfingEvening Activities
Club Mistral Happy Hour, dinner in Restaurant Atlantis or in Santa Maria (town) -
Då har man kommit hem från cape verde.Kan säga så här att det var rätt så spännande och hårt. Det blev tyvärr bara 3 dagars surf men det gav utdeling! Första dagen bjöd på vindar runt 18-20 m/s, så 4.4 kom väl till användning. det blev sideshore så man vart tvungen att ta vågorna vilket för mig var lite nervöst i början, men efter ett tag blev man van.jag som kör lite freestyle fick en riktig utmaning att försöka träna vulcan. vågorna var ungefär som i varberg kan man säga, om man ville ha lite större vågor kan man åka till ponta preta som ligger ungefär 1.5 mil ifrån där jag var. andra dagen blåste det lite mindre som bjöd på 5.2 segling hela dagen vilket kändes skönt efter en hård dag innan! Jag surfade inte i närheten av mistralclub, utan jag körde längre upp. där var vågorna lite större samt att det var inte lika mycket båtar ivägen. det var helt öppet hav. Tredje dagen hyrde jag en freestyle bräda på 107 liter och så körde jag med min 5.2.
Om man ska segla säkert där så ska man nog har en bräda på runt 100 liter som någon tipsade om, men jag har väl haft lite tur att det blåste lite mera. men första dagen hade nog en bräda på hundra lite varit lite för stort.
Medelåldern på cape verde är 18.5, så det är inte så banrvänlig om säger så.allting där nere var under uppbyggnad och man kan säga så här att det ser ut som de fortfande lever i 70-talet. alla vägar innen i denna stad är antingen uppbyggda av gatusten eller utav lerjord, så de dammar en hel del.
husen är byggda av betong ser lite små trista ut. men hotellerna är de finsaste bygggnaderna runt omkring samt de resturanger som ligger nära havet. -
Har varit nyfiken på Kap Verde ett tag. Verkar vara ett bra vinterresmål, bra w-surf hyffsat nära. Temperatur och vind verkar vara bättre än Kanarieöarna. Funderar på att dra dit (CV) med familjen (fru och två tonårsdöttrar som surfar om det bjuds för dem optimala förhållanden). Därför lite famliljefrågor: Hur var livet förutom w-surfingen, käk, nöjen, etc? Är det bra badmöjligheter (helst samma strand som surfingen)? Luft och vattentemperatur så här års? Lägg gärna upp lite bilder!
-
Joachim Larsson
Gäst17 december, 2007 vid 21:18@dane 434274 wrote:
Har varit nyfiken på Kap Verde ett tag. Verkar vara ett bra vinterresmål, bra w-surf hyffsat nära. Temperatur och vind verkar vara bättre än Kanarieöarna. Funderar på att dra dit (CV) med familjen (fru och två tonårsdöttrar som surfar om det bjuds för dem optimala förhållanden). Därför lite famliljefrågor: Hur var livet förutom w-surfingen, käk, nöjen, etc? Är det bra badmöjligheter (helst samma strand som surfingen)? Luft och vattentemperatur så här års? Lägg gärna upp lite bilder!
Vad kul! jag åker till Kap Verde den 23 mars med min Kona minitanker och mina tre döttrar (8,11 och 14) och min fru..hoppas det går att windsurfa, jag vet att det inte är optimalt för de andra men vi får se..detta var en 40 års pressent av min familj.
Om du åker då kan du ju höra av dig Joachim Larsson (0705890908)
http://www.konanordic.com (ny hemsida)
-
Joachim Larsson
Gäst17 december, 2007 vid 21:20@Joachim Larsson 434440 wrote:
Vad kul! jag åker till Kap Verde den 23 mars med min Kona minitanker och mina tre döttrar (8,11 och 14) och min fru..hoppas det går att windsurfa, jag vet att det inte är optimalt för de andra men vi får se..detta var en 40 års pressent av min familj.
Om du åker då kan du ju höra av dig Joachim Larsson (0705890908)
Jag tar med mig ett Neilpryde ALPHA 5:4, det får gå helt enkelt
-
Joacim, jag har inte alls kommit så långt i planerna som du. Velar mellan skidor eller surfing vecka 8 först och främst. 23 mars?! Hmm…får se, ska ha familjeråd under julhelgen.
-
Man kan lätt surfa på samma ställe som man har sin familj badar i närheten. När jag var nere där så var det runt 30 grader i luften och 26 grader varmt i havet. Man kan lätt hitta ett badställe för sig själv, stränderna är flera kilometer långa. Det är rätt så stort utbud på surfprylar att hyra det ligger som sagt fem stycken i närheten. Vi käkade ute varje dag, maten var lite billiagare än hemma. Deras bageri är nåt jag verkligen skulle rekomendera er om ni vill ha färskt bröd som håller!
Logga in för att svara.