Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Tips om Hurghada?

• Tips om Hurghada?

Publicerad av draaaag_eller på 8 november, 2002 vid 20:11

Åker till Hurghada om några veckor. Det finns gott om uthyrare på nätet men finns det någon på konfen som har verklig erfarenhet? Vill gärna ha bra utrustning…Tänkte bara hyra ett par dagar, resten får bli dykning…
    /Jonas

stickan svarade 22 år sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 12:08

Din gamle sumprunkare!! Ett par dagar kommer inte räcka för dig! Var realist, minst 5 dagar krävs för att Spocken skall sitta!

//D

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2002 vid 11:31

Bra tyska surfcenter finns att tillgå, jag gjorde missen att ta med mig eget.

• stickan

Medlem
    13 november, 2002 vid 17:51

Jo det finns minst fyra bra center. Planet windsurf har två center ett i downtown och ett längre söderut. HappySurf center och så det största Tommy Fridel Procenter (stavas inte riktigt så). Alla dessa har bra kvalite på prylarna, F2 JP är vanligt förekommande lika så NP och NS på segelsidan. Dock är det ganska dyrt att hyra enstaka dagar, betalade närmare 600kr för en dag hos Tommy F men de är nog dyrast.

Några andra tips är att ta med alla tillbehör så som sele,våtdräkt,hägseletampar…allt kostar extra att hyra och är inte billigt.

Några allmänna tips:
    När du kommer ut från terminalen möts du av vänliga mäniskor som rycker i din packning. De försöker självklart inte sno det men när du sedan är framme vid bussen ska dom ha pröjs. Där står du utan småpengar och då blev det dyrt. Små pengar är också nått man ska vara rädd om se till att alltid ha det. När du ska åka taxi eller buss är det bra att kunna betala det övernskommna priset (du får sällan växel tillbaka) lika så när du handlar typ frukt och andra små prylar. Lär dig också att ignorer eller säg tydligt NEJ till alla som tjatar om att de har fina grejor och du ska komma och titta, om du inte är intresserad förståss och när du väl ska köpa nått PRUTA. Bjud inte mer än 1/4del 1/3 del av det priset som säljaren säger. Sen är det bara att gå om ni inte kommer överens. Kommer dom efter så får du förmodligen prylen till det bud du gett, Om inte… gå in (eller bli indragen) i nästa affär 15meter bort, ge samma bud till slut funkar det.

Det finns mycket att se och dykning/snorklingen är grymm!
    trevlig tripp!!
    Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 06:56

Jag skall också dit om ett par veckor. Jag har läst att det blåser bäst på morgonen fram till ca 12, cross off shore. Sedan mindre på dagen, side shore och sedan mer efter ca 5. Stämmer det?
    Verkade det någorlunda vindsäkert och blev det några freestylevågor?

/Erik

• stickan

Medlem
    14 november, 2002 vid 12:43

Vi var där precis för ett år sedan men hade otur med vinden. Blev bara två dagars segling (på en vecka) varav en dag med 7,5. Åkte till luxor en blåsig dag (typiskt) och seglade 3,6 sista dagen. Hur det blåste under dagen vet jag inte riktigt eftersom det inte var så bra…Det enda centret som hade prognåser var Tommy F procenter och där sa dom att det skulle blåsa de dager det gjorde det. De andra visste typ inte vad en prognås var….typ Öhhh det blåser varje dag….konstigt att det inte gör det idag.

Angående vågor är det olika vid Happy surf som vi seglade vid första tillfället var det inga vågor alls eftersom det låg en sandbank en bit upp. Vid Tommy F blev det en del chop att hoppa på.

Hurghada är långt och från downtown som vi bodde i var det minst en mil till TFC. Det finns många små center vid nästan varje hotell med oftas gamla halvtrasiga prylar från de stora centrena. Förhållandena skiljer sig med andra ord en hel del beroende var man är.

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    15 november, 2002 vid 11:11

Hur funkar det med maten, har hört att den inte ska vara speciellt välsmakande och att man lätt blir sjuk.

• stickan

Medlem
    15 november, 2002 vid 15:53

Ta det säkra före det osäkra…käka på hotellen. Maten var ok på våran hotell resturang men man kan inte jämföra att käka på resturang här hemma. Kan säga att det inte så speciellt frestande att käka på nån resturang som inte ligger på ett hyffsat hotell.
    Jag käkade några mag tabletter som man kunde köpa på apoteket för säkerhets skull och klarade mig rätt bra. Lite orolig i magen blev man ändå men inte farligt. En kompis käkade inte och blev lite mer orolig men inte utslagen på nått sätt. Tänk på att man ska börja käka såna piller några dagar INNAN man åker.

Vi fick tipset att man skulle kolla toaletterna på resturangen innan man sätter sig vid ett bord. Är dom fräscha så är oftast köket det också. Vet inte om det stämmer.

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    17 november, 2002 vid 13:21

Det där med att kolla toaletterna innan kanske inte är så dumt!
    Hur är priserna annars på resturangmaten??
    /Olof

• stickan

Medlem
    17 november, 2002 vid 14:22

Vi hade halvpension och då ingick ju frukost och kvällsmat så jag har egentligen inte så bra koll vad det kostade. Vi var lite fräcka också och gjorde några mackor på frukosten som vi “smugglade” med oss.
    En rolig grej om man ska snorkla är att ta med en brödbit ut i vattnet (i en plast påse) som man sen matar fiskarna med, och då blir det mycket fiskar kan jag lova.

Mvh Stefan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Tips om Hurghada?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.