Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips om Mistral one design
-
Tips om Mistral one design
Publicerad av krister-s på 12 mars, 2008 vid 15:40Tänkte ta upp vindsurfingen igen efter många år och har en Mistral One Design. Men jag har glömt bort det mesta. Kan någon ge mig lite tips?
– Hur riggar jag?
– Var placerar jag mastfoten?
– Placerar jag mastfoten olika beroende på vindstyrka?Knatte svarade 17 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Vad har du för rigg till att börja med…? Lättare att tala om hur det ska riggas då.
One Designen har ju en mastskena. Tumregeln är: Längst fram på kryss med centerbordet utfällt. Längst bak vid slör och läns med centerbordet infällt när det blåser så att du planar.
Planar du inte kan du ha mastfoten framför mitten eller längst fram vid slör och läns, eventuellt med centerbordet halvt utfällt eller helt…. Lite smakfråga där.. -
Johan Hoffstedt
Gäst12 mars, 2008 vid 18:31Köp en Kona ONE och var med och segla med oss så får du några att umgås med. kolla in hos http://www.konanordic.com Johan
-
@Johan Hoffstedt 451396 wrote:
Köp en Kona ONE och var med och segla med oss så får du några att umgås med. kolla in hos http://www.konanordic.com Johan
Eller så behåller du Mistral ODn och är snabbare än Kona One i princip alla förhållanden.
(om du mot förmodan vill sälja den är jag intresserad;=)
-
Oj, en OD. Nästan det jag började på (jag började på en Equipe II).
Mastskenan kan nog behöva lite kärlek, är inte osannolikt att den kärvar om den legat ett tag…
-
Helt sant som Ola P skriver. Skenan kan nog behövas smörjas upp. 5-56 eller WD-40 borde funka bra att smörja upp den med så att den inte kärvar.
-
Förlängaren håller antagligen inte heller för att dra nedhal på ett modernt segel. Har du OD seglet så är det ju inga problem. Jag har en gammal Mistral Course Racer med ungefär samma mastskena och satte dit en vanlig mastfot med modern förlängare när den gamla pajjade. Använder en Mistral Slider mojjäng från chinook för att fästa mastfoten i mastskenan. Nackdelen är dock att den inte går att flytta under segling utan att lossa mastfoten.
-
@SWE 496 451416 wrote:
Helt sant som Ola P skriver. Skenan kan nog behövas smörjas upp. 5-56 eller WD-40 borde funka bra att smörja upp den med så att den inte kärvar.
Det är väl en tamp i den mastskenan? Då är det inte läge att spruta in massa olja. Jag har förresten aldrig smörjt min mastskena. Min Equipe II låg oanvänd i 12 år och det var bara att köra, som om tiden stått still. (Men geometrin med ett nyare segel var helt kass, mastskenan skulle sitta typ 30 cm längre bak)
-
Tänkte snylta på tråden lite när vi ändå pratar äldre brädor. Har någon (andersbq, knatte?) koll på vilken sorts fenbox som sitter i de gamla F2 lightning-brädorna?
/Mats
-
Är det en genomgående har jag för mig att det var Powerbox.
Anders. Du har helt rätt. Glömde bort mig lite där angående smörjningen.
Angående segelstorlek så kan man behöva justera lite med mastskenan som du säger Anders.
Jag utgick från att han har ett OD-segel. -
@KurtKomet 451448 wrote:
Tänkte snylta på tråden lite när vi ändå pratar äldre brädor. Har någon (andersbq, knatte?) koll på vilken sorts fenbox som sitter i de gamla F2 lightning-brädorna?
/Mats
Det är classic-box, dvs som en US-box fast lite rymligare i sidled. Ett tips är att klippa ett gammalt kreditkort och klämma in för att få fast fenan.
-
Tack, då har jag fått lite tips. Beträffande rigg och segel så har jag kvar orginalgrejorna och i väldigt bra skick. Min tanke är att jag ska komma igång i år (provade några gånger sent i höstas och det var lika kul som jag mindes) och därefter får jag se vad jag ska göra beträffande utrustning. Har tydligen kommit betydligt snabbare grejer.
-
Knatte
Gäst13 mars, 2008 vid 16:09@KurtKomet 451448 wrote:
/Mats
Som Anders redan har svarat dig så var det classic-box på dessa :tongue: Så här såg min gamla F2- bräda ut i slutet av 80-talet…
-
Höll på att glömma den här sköna Mistral OD hyllningen:
-
Tack för hjälpen, jag borde alltså kunna klämma ner en usbox-fena om jag anstränger mig lite? Stilig bräda Knatte! min pråm har nog sett sina bästa dagar.
-
Knatte
Gäst14 mars, 2008 vid 20:21@KurtKomet 451907 wrote:
Tack för hjälpen, jag borde alltså kunna klämma ner en usbox-fena om jag anstränger mig lite? Stilig bräda Knatte! min pråm har nog sett sina bästa dagar.
Japp! Borde inte vara några som helst problem där 🙂
Blir det lite glapp så använd Anders tips och bygg upp glappet med kreditkort alt aluminium från en burk eller liknande runt fenans bas, så att fenan inte glappar i boxen.
Logga in för att svara.