Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om Pushloop??

• Tips om Pushloop??

Publicerad av tdk på 19 september, 2005 vid 16:31

Hm, har börjat ladda lite på pushloopen, men får inte riktigt till landningen.. Tror att det beror på att jag inte riktigt har roterat klart. Landar med riggen väldigt “liggande” i lä om man säger och mig såendes hukad över… .Lite svårt att förklara.. Men finns det några bra grundtips hur jag skall rotera fortare, eller få bättre bakåtvikt i landningen??

tdk svarade 19 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    19 september, 2005 vid 17:39

Har aldrig provat själv men är instruktionsfilmsfetischist så.. blush.gif..here comes: Pushet i pushloop kommer ifrån att du skotar ut som fan efter att du har roterat. Det här ger samma effekt som utskotet i en shoveit eller en backside när du trycker ifrån ordentligt: du får en motkraft som rätar tillbaka ekipaget. Gör man det inte så får man enligt filmerna det problem som (jag tror) du beskriver. Man landar med knäna i seglet.

Kan rekommendera Peter Harts DVDs Serious about waves 1 och 2 om du håller på med dessa ting. Mycket bra instruktionsfilmer.

• tdk

Medlem
    19 september, 2005 vid 17:45

Okok! Tror jag fattar.. wink.gif Låter ju igentligen ganska logiskt..

• lars_k

Medlem
    19 september, 2005 vid 17:56

Du ska lova lite mer i upphoppet än i en bakåt, och göra ett rejält “uppjuck” mot riggen i upphoppet för att få en snabb rotation. Sen kraftigt skota ut (“pusha” riggen) för att häva rotationen innan landningen. Detta är vad jag har hört/läst. Sätter dem inte själv… tongue.gif

• tdk

Medlem
    19 september, 2005 vid 18:17

Mm.. Men tror lite på det som Freddan säger om själva pushen. För det känns som att jag gör rätt i början, men som sagt, landningen blir som en misslyckad shuvit. wink.gif eftersom jag inte har tryck ut seglet får jag ju ingen hjälp att “få upp” det.. Anledningen till att jag trodde att jag inte roterat tilräkligt va för att jag kollade på ett av klippen på Daily dose och där ser man inte riktigt att han stoppar den, utan det ser bara ut som att rotationen dör ut av sig själv.. crazy.gif

• surferic

Medlem
    19 september, 2005 vid 18:40

Jag kan nog vara rätt man att svara på hur man får igång rotationen i en pushloop. Jag har snarare svårt att få stopp på snurrandet, jag har ett par gånger vattenstartat ur dubbel push. blush.gif

Mina erfarenher är att:

-Ha ordentligt tryck i riggen
    -Hitta en riktigt brant våg
    -Gå rakt upp, tjuva inte med att börja svänga på vågen
    -När farten börjar avta och du är som högst ska du titta RAKT bakåt, INTE vrida på huvudet
    -Då kommer rotationen blixtsnabbt så det gäller att skota ut (pusha) bestämt för att inte överrotera
    -Lyckas man med utskotningen så dalar man lugnt ner mot vattnet

Som sagt, jag sätter dom inte ofta utan överroterar istället gärna.

En liten filmsekvens från i onsdags som Philippos har filmat och klippt ihop: http://www.junkshop.nu/gurra1978/Annat/

• anonym-anvandare

Medlem
    21 september, 2005 vid 21:50

Helt klockren förklaring av UDO-Eric.

Mina tips är liknande: Kom med mkt fart och lova ej upp i vindögat, (då kan det bli hur många varv som helst beroende hur högt du är) ligg nära riggen och släng huvudet bakåt…när du känner att rotationen kommer…va me nu!!!…skota ut och skjut ifrån dig grejerna, rotationen stannar omedelbart och du dalar fint ner med ett brak wink.gif
    Rotera e kul/ Andy S-66

• tdk

Medlem
    22 september, 2005 vid 15:20

Hehe! Visst e det kul! smile.gif Tror mig allt förstå hur jag ska få ordning på det hela nu. Fattas bara lite trevliga förhållanden så man kan få träna nu med…. Tack för tipsen!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om Pushloop??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.