Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips om utrustning?

• Tips om utrustning?

Publicerad av jenny-l på 6 februari, 2001 vid 15:18

Är det någon som kan tipsa mig om vad jag ska ha för utrustning? (Tänker kite-surfa i vänern, vilket inte direkt brukar ha stormvindar.) Jag väger 55kg, kan någon som väger det dubbla också använda samma utrustning?
    Vidare, finns det någon kitesurfare som håller till i den norra delen av vänern?
    Tacksam för alla svar / Jenny L

henster svarade 23 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • grinchen

Medlem
    6 februari, 2001 vid 18:05

Tjenare Jenny, synd att du har kille…
    Låt säga att du har en wipika/naish style kite. Då fungerar en 11.5 för dig i vindar om 5-8ms medans big daddy håller den i 6-12ms.
    En 7.5 håller du i 6.5-13ms medans BD håller den i 8-14ms.
    Det finns kitar från 2.5 upp till 23.5kvm så du kan välja en som passar era vindförhållanden perfekt.
    Med en airram så kan ni dra av ca 2.5 kvm neråt, dvs en 5.0 airram är lika kraftfull som en 8 wipika style.

• larry

Medlem
    7 februari, 2001 vid 12:16

Hur mycket tråkigare blir det med en stor kite jämfört med en mindre, och vilka storlekar är de ultimata?
    I vindsurfing är ju 4.5-5.0 enligt de flesta de ultimata storlekarna. Större blir tyngre och segare. Mindre blir lite svårare att kontrolera.
    Jag är sugen på att köpa en kite i stället för lättvinds vindsurfingprylar och vill ha en så stor som möjligt utan att den blir tråkig att använda.
    /Larry

• grinchen

Medlem
    7 februari, 2001 vid 20:20

I kiteboarding så blir det faktiskt inte så mycket tråkigare med jätte kitar. Det är klart, allt går lite långsammare men det kan bara vara bra. Fullt drag i 7:an eller 5:an kan vara hjärtinfarktsframkallande…!
    15.5 wipika/naish style är antagligen inte för stor. En airram har ungefär samma drag i storleken 9-11kvm.

• gur

Medlem
    8 februari, 2001 vid 08:02

larry, jag kanske också vill vara med och leka med drakar.
    den som har flest prylar när han dör vinner………

gurra

• henster

Medlem
    27 mars, 2001 vid 18:26

Hej
    En 5m eller 7m Naish R3 skulle vara bra för dig. EN 7m är bättre om du har någon som väger mer än 55kg.

Mvh
    Henrik

http://www.watskierstagatan.com
    Stockholms största kitebutik.
    Naish, Wipika, F-One

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips om utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.