Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om vågsegling

• Tips om vågsegling

Publicerad av klepper på 3 september, 2002 vid 09:17

I lördags seglade jag i Apelviken jag för första gången i riktigt roliga förhållanden. Nu var ju inte seglingen riktigt densamma som i Fiskebäcks plattvatten. Facit blev, en bruten bom, en käckt latta, en rejäl lårkaka och dessutom skrapsår på armen efter ett fall på brädan och diverse andra skavanker. Detta har fått mig att fundera lite på om jag verkligen använder rätt teknik:-). Så nu undrar jag lite över hoppning, hur tar man sig enklast över vitvattnet, hur skall man börja rida vågor, alltså helt enkelt hur seglar man våg någorlunda bra?

För er som ännu inte testat bra förhållanden i Apelviken eller på något annat ställe så säger jag bara ÅK!!! Det är fruktansvärt roligt.

tomtenissen svarade 22 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 09:44

Det är lite lurigt att ge några korta tips så här på konfen, men håll utkik i de stora windsurfingtidskrifterna. De har varje år en så-seglar-du-våg-bilaga.

Att rida på vägen in är inte så svårt om du bara vill åka. Speciellt inte i Apelviken där det i allmänhet är platt mellan vågorna. När du vill göra ordentliga bottom turns och cut backs fins det mycket tips, men starta med att bara köra.

Vad gör du om du ramlar? När vågen skall till att bryta över dig ska du INTE befinna dig mellan utrustningen och land. Är du osäker så föreslår jag att du hänger dig i masttoppen och släpar med när det bryter. Ju mer du kan dyka ner i vågen desto skonsammare blir det. Hänger du i masttoppen ligger du dessutom i utmärkt läge för att vattenstarta iväg när vågen passerat.

Hur ta sig ut? Det finns egentligen 2 sätt. Det ena är att du tittar ordentligt i förväg var det inte bryter och sedan smyger du över där i 45 graders vinkel mot vågen. Det är lugnt och säkert vid små vågor men är de stora har du ett stup på baksidan och då går det inte. Dessutom tappar du massor av höjd. Det bästa är därför att bara ladda på och köra över vågen och hoppa. Du måste dra åt dig bakre foten i luften rejält för att landa rätt. Missar du det kommer brädan att ställa sig på tvären i luften eller åtminstone spin-outa rejält när du landar.

Som du antyder på slutet så är det bara att satsa. Man lär sig inte att köra vågor genom att nöta freeride i Fiskebäck…

Lycka till

Dick

• tomtenissen

Medlem
    3 september, 2002 vid 16:24

Surfblaskan har en guide, http://www.surfblaskan.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om vågsegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.