Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips på att poppa
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Tips på att poppa
Publicerad av Oregistrerade på 10 januari, 2007 vid 13:35Hej!
Har sökt på forumet å letat men inte hittar nåt bra tips på hur man poppar brädan på plattvatten för att få max höjd. Jag såg nån sekvens på nätet med en snubbe som poppar galet högt på superplattvatten. Grymt! Så om det är nån som har tips på hur man poppar för att få ett fint häng så skulle jag bli glad!
Anledningen till att jag frågar är att jag har svårt att komma runt den sista biten i plattvattensframåten och känner att jag har lite svårt att få till poppet på halvvinden/slören för att få upp prylarna tillräckligt!
hälsningar
/gustav
dr-masse svarade 17 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Du har säkert läst hört det mesta, men gör de saker som gjorde att mina plattvattensframåtar började funka hyggligt feta.
Är det framåt som du laddar så:
• Greppa BRETT och främre handen 10-15 cm bakåt å bakhanden så långt bak som är möjligt.
• Slöra lite lätt.
• När du poppar, dra upp frambenet och sträck framhanden uppåt/framåt så långt som möjligt jag tittar redan här lite snett bakåt för att få igång rotationen.
• Skicka grejerna LÅÅÅNGT framåt, att bara skota som man gör mär man har en större våg funkar inte. Titta och vrid kroppen riktigt mycket bakåt.
• Dra in bakbenet/sträck frambenet, sker egentligen samtidigt som föregående steg i en rörelse.
• Landa.Det är mycket lättare när det blåser mer, skall man runt med 5.7 så måste man överdriva rörelserna ordentligt, och ha riktigt bra tryck.
Får du till rotationen rätt så blir det tillräckligt högt.
Skall man landa dom rent med stora segel så behöver iaf jag toktryck. Testa när du är på gränsen till överriggad.
-
@Ola_P 358724 wrote:
Du har säkert läst hört det mesta, men gör de saker som gjorde att mina plattvattensframåtar började funka hyggligt feta.
Är det framåt som du laddar så:
• Greppa BRETT och främre handen 10-15 cm bakåt å bakhanden så långt bak som är möjligt.
• Slöra lite lätt.
• När du poppar, dra upp frambenet och sträck framhanden uppåt/framåt så långt som möjligt jag tittar redan här lite snett bakåt för att få igång rotationen.
• Skicka grejerna LÅÅÅNGT framåt, att bara skota som man gör mär man har en större våg funkar inte. Titta och vrid kroppen riktigt mycket bakåt.
• Dra in bakbenet/sträck frambenet, sker egentligen samtidigt som föregående steg i en rörelse.
• Landa.Det är mycket lättare när det blåser mer, skall man runt med 5.7 så måste man överdriva rörelserna ordentligt, och ha riktigt bra tryck.
Får du till rotationen rätt så blir det tillräckligt högt.
Skall man landa dom rent med stora segel så behöver iaf jag toktryck. Testa när du är på gränsen till överriggad.
kanon tips! precis vad jag också behöver! tackar
-
Oregistrerade
Gäst11 januari, 2007 vid 08:28Hej Ola!
Tack så mycket för svaret, det var ungefär de grejjerna som jag brukar försöka tänka på men ska överdriva rörelserna ännu mer! Ska särskilt tänka på att skicka fram seglet ORDENTLIGT! Så rätt som du säger, riktigt bra tryck å mindre segel ökar framgången radikalt!!!
många tack igen!
/gustav
-
Jag har ju fortfarande inte, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, ja, jag tror ni förstår… inte landat någon framåt riktigt sådär som jag vill med bra ladning och seglat iväg i en smidig rörelse.
Men rotera det kan jag.
Och jag måste säga att Ola_P:s tips är rakt på det. Några av mina allra, allra bästa plattvattens-/speedloopförsök gjordes med 6.7 (!) och var lite på skoj först. Men genom att göra någorlunda som Ola skriver så kom man ju runt helt otroligt bra. Enda skälet till att jag, fortfarande, suck, inte gav mig själv betyget “nu har jag satt en lopp” var för att jag tappade bakfoten i landning två gånger, så det blev mer vattenstart än segla iväg direkt. Men bra tips är det!
Fasen, vad sugen jag är på att loopa nu igen!
Logga in för att svara.